سینما تک که در اروپا قدمتی همپای تاریخ سینما دارد، در ایران در سالهای پس از انقلاب به همت موزه هنرهای معاصر تهران فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون نیز به همت سازمان توسعه سینمایی سوره، علاقهمندان، دانشجویان و هنرپژوهان میتوانند آثار برجسته تاریخ سینما را علاوه بر سینما تک موزه هنرهای معاصر در سینما تک سپیده نیز به تماشا بنشینند.
سینما تک و کانونهای فیلم در سراسر دنیا علاوه بر همه اهداف علمی، آموزشی و فرهنگی خود مجالی بوده است برای قدیمیترها که دوباره خاطرات گذشته خود را احیا و رویاهای گذشته خود را در آن جستوجو کنند و همین فرصتی بوده است برای جوانترها تا مرزهای فکری و فرهنگی خود را با نسلهای قدیمتر خود کمرنگتر و در آمال و آرزوهایشان شریک شوند.
این دوران هرچند دوران گسترش پدیدههای شگرف ویدئویی است و میتوان بسیاری از آثار بزرگ تاریخ سینما را با کیفیتی خوب بر صفحه تلویزیونهای خانگی به تماشا نشست اما وسوسه تماشای این آثار بر پرده بزرگ سینما و لذت شریک شدن و همنفسی با دیگر تماشاگران در جاده نو هیچ تماشاگری را از هیچ نسلی رها نکرده است و کماکان تماشای فیلم بر پرده سینما حتی برای مخاطبین جوانی که با پدیدههای نوین ویدئویی پرورش یافتهاند طعمی متفاوت و دلپذیر دارد.
در این میان چه کسی است که بتواند تفاوت درک ارزشهای بصری و زیباییشناختی میزانسنهای باشکوه آثار فیلمسازانی چون اورسن ولز، ویلیام وایلر، هاوارد هاکس، جان فورد و... را بر پرده عظیم سینما در قیاس با صفحه کوچک تلویزیون انکار کند...؟
سینما تک و کانون فیلمها میکوشند با نمایش آثار برتر سینمایی و به شکلی هدفمند چنین فضایی را برای علاقهمندان سینما، دانشجویان و دستاندرکاران این رشته فراهم آورند.
کارنامه سینما تک موزه هنرهای معاصر و فیلمخانه ملی ایران در طول این سالها شمایی امیدوارکننده و رضایتبخش دارد. فیلمخانه ملی ایران و گردانندگان آن- که فعالیت کانون فیلم قبل از انقلاب را تداوم بخشیدند- در طول این سالها با نمایش نسخههایی تا حد امکان کامل از آثار برجسته سینمایی جهان، به فرهنگ سینمای ایران غنا بخشیدند.
مرور برنامههای مختلف و سبکهای گوناگون سینمایی، انتشار کتابهای پیشگامان سینما، کاری ارزشمند و حاکی از وقت و حوصله بیحد بود که نقش یک راهنمای مفید برای استفاده اعضای فیلمخانه را ایفا میکرد اما نمایش آثار ارزشمند و کمتر به نمایش درآمده سالهای گذشته دنیا و آثار برتر سینمایی روز جهان از مواردی است که در فیلمخانه و سینما تک موزه هنرهای معاصر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
سینما تک سپیده با تدارک چنین برنامههایی و با پر کردن این حفره خالی میتواند جایگاهی متفاوت وخاص را به خود اختصاص دهد و کارکردی موفق و ضیافتی پربار برای سینمادوستان ارائه دهد. اکنون باید امیدوار شد که فیلمهایی را در این سینمای خاص به تماشا نشست که در سالنهای دیگر امکان دیدن آنها مقدور نیست.