سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست هماندیشی با صاحبنظران گفت: آموزش و پرورش میبایست استراتژی خود را برای افقهای بلندمدت ترسیم کند.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا علی احمدی افزود: مهم است که ما به دانشآموز، درس ملی و نحوه اداره مدرسه و تربیت معلم چه نگاهی داشته باشیم.
وی که توسط رئیس جمهوری برای وزارت به مجلس معرفی شد اظهار داشت: نگاه ما به دانشآموزان قبل و بعد از بلوغ باید متفاوت باشد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ما امروز در یک جامعه باز زندگی میکنیم و ارکان و عناصر متفاوتی در امر تعلیم و تربیت مانند خود تربیت شونده، خانواده، رسانهها و جامعه موثرند پس ضروری است حداقل هم راستایی بین این عناصر و ارکان ایجاد شود.وی تاکید کرد: نوع نگاه ما به فنی و حرفهای هم مهم است.
آیا هدف ما بیشتر قابلیتسازی عمومی است یا مهارتسازی و چه قدر میتوانیم از دوره فنی و حرفهای و متوسطه انتظار رفتارهای اخلاقی داشته باشیم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: موضوع تحول در آموزش و پرورش یکی از دستورات کاری دولت نهم است و این موضوع به عنوان یک سیاست اصلی و اساسی مطرح شده است.
حجتالاسلام بهرام محمدیان افزود: چارچوب تحول در آموزش و پرورش براساس دیدگاههای راهبردی مقام معظم رهبری ترسیم شده است.
احمد صافی به عنوان یکی دیگر از صاحبنظران گفت: دانشآموز محوری مهمترین نگاه تحولی به آموزش و پرورش است.وی اظهار داشت: نگاه به آموزش و پرورش یک نگاه سرمایهگذاری است آن هم از نوع مهمترین انواع سرمایهگذاریها.
ماهروزاده نیز در ادامه این نشست گفت: ساختار آموزش و پرورش باید ساختاری منعطف باشد و با هر تغییر و تحولی بتوانیم راهحلی داشته باشیم.
وی افزود: برای استفاده از نیروهای آموزش عالی در آموزش و پرورش باید شیوهای تدارک دید البته اگر این دو نهاد ادغام بشوند بهتر است.
ماهروزاده گفت: مدارس ما به شدت ملالآور هستند. در بودجه بندی هم به تحقیقات توجه کمتری میشود و این رقم درست و به جا هزینه نمیشود.وی اظهار داشت: چون ماهیت رشتهای علوم انسانی اندیشهای است باید کاری کرد که دانشآموزان ضعیف از نظر علمی گرایش به این رشته پیدا نکنند.احمد زرهانی نیز گفت: آنچه که آموزش و پرورش را همیشه با مشکل مواجه میکند نبود نیروی کارآمد و توانا است.
وی افزود: نیروی کارآمد قدرت ارائه برنامه و توان انتقال آن به بدنه را دارد و برای اجرای آن هم تلاش میکند.
این صاحب نظر تعلیم و تربیت اظهار داشت: در وضعیت کنونی باید اولویتها را مشخص کرد.
بازبینی برنامه دروس براساس تفاوتهای جنسیتی بار مطالعاتی وسیعی را میطلبد. وی گفت: اصلاح نظام بازرسی هم کار بسیار مهمی است.