رابعه تیموری-خبرنگار: کاردستی گروه امیر یک آدمک درست و حسابی شده؛ با چشم و بینی و دهانی فانتزی و خرمن گیسوانی از گل‌های سرحال و شاداب که روی پیشانی‌اش ریخته است.

کاردستی

دست‌ها، پاها و حتی سر و تنه این آدمک از مواد بازیافتی و دورریختنی درست شده است. امیر دانش‌آموز کلاس سوم دبستان شهید باجلان است و مثل دانش‌آموزان دیگر این دبستان، با همکاری دفتر توسعه‌ای ناحیه ۳ فعالیت‌های محیط‌زیستی خلاقانه‌ای انجام می‌دهد. یکی از کارهای آنها کاشت سبزی در کیسه‌های کنفی است و امروز هم با وجود تعطیلی مدرسه به اینجا آمده‌اند تا با استفاده از مواد بازیافتی عروسک گلدانی درست کنند.  

  • بچه‌ها قدر طلای کثیف را می‌دانند

بچه‌ها نمی‌توانند آرام بنشینند و دوست دارند زودتر بفهمند لوازمی که از لابه‌لای زباله‌های خانه جمع‌ کرده و به مدرسه آورده‌اند به چه دردی می‌خورد. کارشناس دفتر توسعه‌ای ناحیه ۳ منطقه ۱۷ فیلم‌های آموزشی زیادی به کلاس آورده تا دانش‌آموزان با دیدن آنها متوجه شوند زباله‌ها چه بلایی بر سر زمین دوستداشتنی ما می‌آورند. او برایشان توضیح می‌دهد: «هر تهرانی روزانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ گرم و تقریباً ۲برابر میانگین جهانی زباله تولید می‌کند که برای محیط‌زیست تهدیدکننده و زیان‌آور است.» برای پسربچه‌های بازیگوش، شنیدن آمار و ارقام محیط‌زیستی کسل‌کننده است، اما وقتی نوبت به مسابقه می‌رسد سرحال و قبراق می‌شوند. مسابقه درباره تفکیک زباله از مبدأ است. کارشناسان دفتر توسعه‌ای و اداره بازیافت شهرداری، بارها روش جداسازی زباله را به دانش‌آموزان این مدرسه آموزش داده‌اند و بچه‌ها به سادگی مراحل مسابقه را طی می‌کنند. بعد از این مسابقه پرهیجان، وقت درست کردن گلدان عروسکی است و باید به حیاط بروند.  

  •  چاه آب و دوچرخه بازیافتی

بچه‌ها کاردستی‌های زیبای دیگری هم با وسایل دورریختنی درست کرده‌ و به کلاس آورده‌اند. یکی از آنها با چوب‌ بستنی و قوطی خالی شیر خشک، چاه آب درست کرده و دیگری از کنار هم گذاشتن چند سی‌دی، کاغذ و ظروف یکبارمصرف، دوچرخه ساخته است. کاردستی‌های دیگر هم دیدنی هستند و در هریک از آنها نشانه‌های خلاقیت و ابتکار بچه‌ها به چشم می‌خورد. دقایقی طول می‌کشد تا دانش‌آموزان پرسروصدا و های‌وهوی‌کنان راهرو شاد و پر از نقاشی‌دیواری مدرسه را طی کنند و به حیاط کوچک و نقلی آن برسند. تعداد دانش‌آموزان پایه‌های مختلف که برای درست کردن کاردستی داوطلب شده‌اند به ۲۰ نفر نمی‌رسد، اما پس از آنکه گروه‌بندی می‌شوند و زیراندازهای مقوایی خود را پهن می‌کنند، فضای حیاط فقط به اندازه چندمتر خالی می‌ماند. در طول ۹ ماه سال تحصیلی، ۲۵۸ پسربچه پرانرژی مدرسه، زنگ‌های تفریح خود را در این فضا گذرانده‌اند. مادرها به کمک خانم معلم و کارشناسان می‌آیند و اسپری‌های رنگ را میان گروه‌ها تقسیم می‌کنند.

  •  راهرو پر از آدمک‌های بازیافتی

 بچه‌ها از مدت‌ها پیش قوطی‌ها و ظروف شبیه گلدان‌های مخروطی را جمع‌آوری کرده و به مدرسه آورده‌اند. مادرها گونی‌های سبزی‌کاری‌شده را که روی لبه باریک دیوار مدرسه ردیف شده‌اند پایین می‌آورند تا به آنها آب بدهند. یکی، ۲ تا از بچه‌ها با کنجکاوی به سراغ کیسه‌ها می‌روند و با دیدن جوانه سبزی‌ها که از خاک داخل کیسه‌ها بیرون زده‌اند حسابی ذوق‌زده می‌شوند. قوطی‌های کوچک و بزرگ که رنگ‌ و جلایی پیدا می‌کنند، بزرگ‌ترها به بچه‌ها آموزش می‌دهند که چطور آنها را سوراخ کنند و از وسط آنها طناب رد کنند تا شبیه آدمک شوند. «رامین» و «آرین» ‌ زودتر از بقیه کارشان را انجام داده‌اند و آدمک‌شان برای کاشت گل آماده است. حالا رنگ روی قوطی‌ها خشک شده و بچه‌ها می‌توانند با حوصله برای آدمک‌شان چشم، ابرو، بینی و دهان بکشند. گروه‌های دیگر هم باید بجنبند تا زودتر کارشان تمام شود و پله‌های راهرو مدرسه را با عروسک‌های زیبا و رنگارنگ خود تزیین کنند.  

  • پرورش مهارت‌های محیط‌زیستی

«اعظم محبی» مهر سال گذشته مدیریت دبستان شهید باجلان را برعهده گرفته و در طول سال تحصیلی طرح‌های زیست‌محیطی متعددی را در مدرسه اجرا کرده است. محبی می‌گوید: «آموزش و پرورش کشور به سوی مهارت‌آموزی پیش می‌رود. براساس سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، دانش‌آموزان باید به شیوه تئوری و عملی با روش‌های حفظ و نگهداری محیط‌زیست آشنا شوند. ما با سرای محله مقدم، دفتر توسعه ناحیه ۳و پژوهش‌سرای امام هادی(ع) همکاری نزدیکی داریم و در برنامه‌های آموزشی و زیست‌محیطی این مراکز شرکت می‌کنیم.» در دبستان شهید باجلان هفته‌ای یکبار معلمان و دانش‌آموزان دستکش به دست می‌کنند و با هم زباله‌های حیاط و کلاس‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. در راهروها و کلاس‌های این مدرسه مخازن زباله‌های تر و خشک وجود دارد و طرح جداسازی زباله از مبدأ انجام می‌شود.

کد خبر 444206

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کوچه پس کوچه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha