از وقتی شورایاری فعالیت خود را در پایتخت آغاز کرد، قرار شد به‌عنوان نماینده مردم و رابط میان مسئولان و شهروندان قدم در وادی‌ای بگذارد که ماحصل آن در کل محله اثربخش باشد.

وحیدیه ـ تسلیحات

در این سال‌ها نیز اعضای هرچهار دوره قبلی شورایاری، تلاش کردند تا این رسالت را به خوبی ایفا کنند و این میان بیشترین تعامل آنها با مجموعه مدیریت شهری بود. از این‌رو سراغ شهرداران نواحی هشتمین تکه پایتخت رفتیم تا برای ما از این تعامل و همکاری شورایاران در پیشبرد اهداف محلی و شهری بگویند؛ ۳ فرد اولی که هریک در ناحیه زیرپوشش خود سکان هدایت مجموعه‌هایشان را برعهده گرفته‌اند.

  • با همکاری شورایاران در محدوده شهرداری ناحیه ۳ انجام شده‌است
  • ساخت بوستان و احیای آبنما

محله‌های غربی منطقه ۸ از جمله کرمان، وحیدیه و تسلیحات در محدوده شهرداری ناحیه ۳ قرار گرفته و هریک از آنها به دلیل قدمت و نوع بافت شهرسازی و معماری‌ای که دارند، با معضلاتی مواجه‌اند که در این سال‌ها ارتباط خوب شورایاران و شهرداری ناحیه و منطقه منجر به رفع بسیاری از آنها شده و البته برخی نیز همچنان به قوت خود پابرجا هستند. مشکلات ریز و درشتی که با طرح و پیگیری اعضای شورایاری و همکاری و مساعدت شهرداری ناحیه به نتیجه رسیده‌است. «بهرام مظفری‌پور» شهردار ناحیه ۳ منطقه ۸ برای ما از این ارتباطات و کارهای انجام شده می‌گوید.  

  • ضرورت مشورت کردن
    وقتی با تعدادی از اهالی محدوده شهرداری ناحیه ۳ همکلام می‌شویم، خیلی از آنها به خوبی مدیران ناحیه را می‌شناسند و آنها را در کوچه و محله‌شان دیده‌اند. چراکه یکی از اصلی‌ترین محور فعالیت‌های شهرداری ناحیه ۳ برمبنای مشورت استوار بوده‌است. شهردار ناحیه دراین‌باره می‌گوید: «شورایاری و شورا از مشورت گرفته شده و اسلام دراین‌باره بسیار توصیه کرده‌ و همواره افراد از مشورت کردن سود برده‌اند. از آنجا که یکی از اهداف عمده انتخاب شورایاری محله‌ها، تلاش برای افزایش دخالت مردم در اداره و نظارت بر امور محله و شهر است، حدود اختیارات و وظایف شورایاری و شورای اسلامی شهر نیز در قوانین کشور مشخص شده و ما از آن بهره‌مند شده‌ایم. چراکه این مهم می‌تواند قدم مفیدی در رشد و رسیدن به اهداف مدیریت شهری باشد و برای اداره موفق شهر باید در امور محله از پایین به بالا و از مشورت کسانی که در آن محل زندگی می‌کنند بهره‌مند شد و نمی‌توان نسخه واحد برای کلانشهری مانند تهران در نظر گرفت و حتماً باید در شهرداری از مشورت شورایاران استفاده کرد.»
بهرام مظفری پور- شهردار ناحیه ۳
  • مشارکت اجتماعی و یاری مردم
    به اعتقاد شهردار ناحیه ۳ بهره‌مندی از نظر شورایاران محله‌ها به کاهش ناهمگونی‌های بصری و افزایش امکانات و سرانه‌های محلی منتج می‌شود. «بهرام مظفری‌پور» می‌افزاید: «اهداف کوتاه‌مدت توسط محله‌ها و اهداف بلندمدت را می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق و تصمیمات سازمان‌ها و اداره‌های موجود در شهر حل و فصل کرد. متأسفانه نبود مدیریت واحد شهری در کشور ما ضربه‌های‌کاری و مشکلات عدیده‌ای‌ برای شهروندان به وجودآورده که اگر از منظره بخش‌نگری به کوچه و خیابان‌های شهر نگاه کنیم، ناهمگونی‌های زیادی می‌بینیم لذا تصمیمات مدیریت شهری در بهره‌مندی از نظر شورایاران گامی در کاهش معضلات و مشکلات محله است و قطعاً با یک برنامه مدون و بلندمدت می‌توان نتایج مثبت این دیدگاه را در شهر دید چراکه با یاری مردمی‌ترین نهاد در مشارکت اجتماعی و ایده‌های شورایاران که بسیار ملموس بوده و از پایین‌ترین بخش شهر یعنی در محله تبلور پیدا می‌کند، خواسته‌ها و نظر این نهادمردمی در بخش‌های خاص از فعالیت‌های شهرداری می‌تواند تأثیرات مثبت بگذارد و نفوذ مستقیم محلی را امکانپذیر سازد.» 
  • اقدامات مؤثر در محله‌ها
    شورایاران تاکنون در این ناحیه پیشنهادات خوبی ارائه کرده‌اند که از معضلات محله‌ها کاسته است. مظفری‌پور دراین‌باره می‌گوید: «روشنایی کنار گذر بزرگراه امام علی(ع) حدفاصل خیابان سبلان تا کوچه کارگزار، روکش کامل خیابان فتاحی در محله سبلان، ساخت فضای سبز در کنار گذر بزرگراه امام علی(ع) و پیشنهاد ساخت سوله بحران در محله سبلان بخشی از اینهاست. همچنین ساخت بازارهای میوه‌وتره‌بار نظام‌آباد و مجیدیه، ساخت پل‌عابرپیاده در بزرگراه امام علی(ع) ، ترمیم آسفالت خیابان کرمان و ایجاد پنجشنبه‌بازار در محله کرمان و سنگفرش حیاط کلیسای گریگور مقدس، بخش دیگر این اقدامات است.» او ادامه می‌دهد: «این میان ساخت بوستان شهید زارعی، تعویض تابلو نام شهدا، ساخت زمین چمن در محله تسلیحات، بازسازی میدان و ساخت آبنما و آشیانه کبوتر در میدان تسلیحات و پیشنهاد خرید حمام مرمر و تبدیل آن به بوستان نیز ارائه شده‌است.»  شهردار ناحیه ۳می‌گوید: «همچنین ساخت لچکی فضای سبز و روشنایی خیابان مسیل باختر، حدفاصل میدان امام رضا(ع) و بزرگراه امام علی(ع) ، ساخت سرویس بهداشتی در میدان سبلان و بوستان نسترن و ساخت نمازخانه در بوستان تسلیحات نیز از طرح‌های دیگر بوده‌است.»
کد خبر 447840

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha