به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، طبق رای دادگاه دیوان عدالت اتحادیه اروپا (ECJ) در لوگزامبورگ، شرکتهایی که دکمه «لایک» فیسبوک را در وب سایت های خود قرار میدهند باید قبل از دادن اطلاعات شخصی کاربران به این شرکت آمریکایی، از رضایت آنها اطمینان حاصل کنند.
پلاگین های وب سایتها مانند «لایک» فیسبوک یک ویژگی معمول در خرید آنلاین است زیرا شرکت ها سعی دارند کالاهایشان را در شبکه های اجتماعی پرطرفدار تبلیغ کنند. اما کارشناسان بیم آن دارند با این روش اطلاعات کاربران منتقل و در نتیجه قوانین حفظ حریم خصوصی کاربران شکسته شود.
دادگاه دیوان عدالت اتحادیه اروپا(ECJ) پس از آن صادر شد که یک سازمان حمایت از مصرف کننده در آلمان شرکت خرده فروشی آنلاین Fashion ID را به نقض قوانین حفظ اطلاعات شخصی کاربران به وسیله پلاگین «لایک» فیسبوک متهم کرد.
در نتیجه این روند دادگاه آلمان نیز به دنبال راهنمایی در این باره بود. قضاتECJ نیز اعلام کردند وب سایتها و فیسبوک به طور مشترک مسئول حفاظت از اطلاعات کاربران هستند.
طبق قوانین حفظ حریم خصوصی اطلاعات اتحادیه اروپا که سال گذشته تصویب شد، کنترل کننده اطلاعات تعیین میکند که چرا دادههای شخصی باید جمع آوری و پردازش شوند و همچنین رضایت کاربران را تضمین میکند.
پردازنده اطلاعات که معمولا یک شرکت ثالث است، فقط اطلاعات شخصی را از طرف کنترل کننده پردازش می کند. به گفته قضات اپراتور وب سایتی که دارای دکمه لایک فیسبوک است ، به طور مشترک با فیسبوک مسئول جمع آوری و انتقال اطلاعات شخصی بازدید کنندگان به وب سایت شبکه اجتماعی هستند.
همچنین قضات اعلام کردهاند: این خرده فروش آلمانی از مزیت تجاری بهره مند شده زیرا دکمه «لایک» محصولات خود را در فیسبوک نمایانتر میکند. هرچند این شرکت هیچ مسئولیتی در قبال پردازش دادههای بعدی فیس بوک ندارد.
فیسبوک نیز اعلام کرده رای دادگاه اهمیت پلاگین های وب سایت روشن میکند و آنها یک ویژگی مهم اینترنت هستند.
نظر شما