همشهری آنلاین: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره گزش جانوران زهری در مناطق سیل‌زده هشدار داد و گفت: مسئولیت سه استان اصلی درگیر در سیل اخیر به دلیل جابه‌جایی احتمالی لانه مارها و عقرب‌ها سنگین است.

محمدمهدي گويا

به گزارش وبدا، محمدمهدی گویا روز شنبه در «سمینار علمی گزش جانوران زهرآگین» گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰ نفر در اثر گزش جانوران زهری فوت کرده اند که ۹ مورد عقرب گزیدگی و یک مورد مارگزیدگی بوده است.  

وی، روستاییان، کشاورزان و کودکان را بیشترین اقشار آسیب دیده از گزش جانوران زهراگین نام برد و گفت: فلج اندام، فلج تنفسی، اختلال انعقادی، خونریزی شدید و مرگبار، نارسایی کلیه، آسیب‌های بافتی شدید، قطع عضو و مرگ از عوارض ناشی از مارگزیدگی هستند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: اصلاح نظام ثبت موارد گزش، عوارض ناشی از آن، موارد فوتی و ادغام این برنامه در شبکه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به نقل از کوفی عنان دبیرکل اسبق سازمان ملل، مارگزیدگی را چالش پنهان سلامت در دنیا عنوان کرد و افزود: تعداد مارگزیدگی به عنوان مهم ترین بیماری گرمسیری در برخی از کشورها، سالانه به یک میلیون مورد می رسد.

این مقام مسئول وزارت بهداشت ادامه داد: در اولین نشست تخصصی مارگزیدگی که توسط سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷ برگزار شد، پیش نویس برنامه جهانی مدیریت مارگزیدگی تهیه شد. هدف از این برنامه، کاهش میزان مرگ و ناتوانی ناشی از مارگزیدگی به نصف تا سال ۲۰۳۰ بود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر با اعلام این موضوع که بیشترین مارگزیدگی به قاره آسیا مربوط می شود، گفت: روزانه هفت هزار و ۵۰۰ نفر در دنیا مارگزیده می شوند و روزی ۲ هزار نفر می‌میرند.

گویا افزود: سالانه پنج میلیون و ۴۰۰ هزار مورد مارگزیدگی در دنیا اتفاق می افتد. ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر علائم ناشی از سم مار را پیدا می کنند. ۴۰۰ هزار نفر دچار ناتوانی طولانی یا قطع عضو می‌شوند و ۱۴۰ هزار نفر نیز فوت می‌کنند.

وی با اشاره به این موضوع که هر پنج دقیقه، یک مارگزیدگی در دنیا اتفاق می‌افتد، ادامه داد: از هر ۵۰ نفر که مارگزیده می‌شوند، یک نفر می‌میرد و پنج نفر دچار ناتوانی می‌شوند.

کد خبر 451945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha