پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون وزیر بازرگانی و رییس سازمان توسعه تجارت از تدوین سند راهبرد ملی صادرات در استان‌ها خبر داد

به گزارش روابط عمومی وزارت بارزگانی، مهدی غضنفری در نشستی خبری درباره چگونگی اجرای این طرح توضیح داد: برای اجرای طرح هدایت صادرات در استان‌ها پروتکل همکاری بین وزیر بازرگانی و وزیر کشور به امضا رسیده است که براساس آن کارگروه‌های توسعه صادرات استان‌ها فعال شده و جوایز صادراتی اطلاعات بازاریابی نیز از طریق استان‌ها در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به فعالیت کمیته صادرات در نهاد ریاست جمهوری افزود: بر اساس تصمیماتی که در این کمیته اتخاذ شده طرح‌های صادراتی مطلوبی در سفرهای استانی به ویژه در سفر بوشهر و هرمزگان نهایی شد و با تدوین سند راهبرد ملی توسعه صادرات؛ کمیته صادرات استان‌ها سند مذکور را مبنای فعالیت خود قرار خواهند داد.

غضنفری گفت: این سند با کمک 30 استان اجرا می‌شود و 30 برنامه جداگانه برای آنها طراحی شده است که هدف اصلی آن پیشبرد فعالیت کارگروه صادرات استان‌ها براساس برنامه‌های پیش بینی شده است که از هشت راهبرد اصلی تشکل شده و دو فصل اجرایی به عنوان برنامه‌های کلان سازمانی پیش بینی شده است.

معاون وزیر بازرگانی خبر داد که بزودی قانون جدید صادرات و واردات به صورت لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس ارائه خواهد شد.

وی افزود: پیش نویس قانون صادرات و واردات آماده شده و در حال طی مراحل نهایی است و هدف اصلی آن ایجاد تسهیل در تجارت استفاده از قوانین تجاری، رساندن مجوزها به حداقل، انحصارشکنی، ایجاد یکپارچه‌گی در واردات و صادرات است.

رییس سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از سخنانش طرح‌های پایلوت این سازمان در سال جاری را برشمرد و افزود: طرح خوشه‌های صادراتی، اجرای طر‌ح‌های تجاری در منطقه آزاد قشم، ایجاد شرکت‌های خدماتی بازاریابی، طرح آموزش از راه دور، راه اندازی پورتال خارجی سازمان توسعه تجارت از عمده‌ترین طرح هایی است که به شکل پایلوت در حال اجراست.

وی توضیح داد: اولین خوشه‌ی صادراتی با نام کفش تبریز در آذربایجان شرقی راه اندازی شد که هدف اصلی آن ایجاد مجموعه‌ای برای تولیدکنندگان کوچک و متوسط برای عرضه کالاهای‌شان با برند مشخص بوده است لذا امیدواریم به عنوان تجربه موفق به کالاهای دیگر نیز تسری یابد. 

غضنفری همچنین با اشاره به طرح پایلوت منطقه آزاد قشم عنوان کرد: در این طرح بیش از 80 پروژه پیش بینی شده که ایجاد شهرک طلا و جواهر یکی از این طرح‌هاست.

وی افزود: پروژه‌های مذکور از سوی هشت کمیته امور زیربنایی، صادرات و سرمایه‌گذاری، حمل و نقل و ترانزیت، بیمه، گردشگری، بانکی، آموزش و پژوهش و تحقیقات پیگیری می‌شود و بحث ایجاد شهرک طلا و جواهر یکی از 80 طرح پیش بینی شده در این طرح است.

معاون وزیر بازرگانی از صدور مجوز احداث اولین پایانه صادراتی خبر داد و گفت: این پایانه تخصصی ـ‌ کانتینری برای تسهیل صادرات فرآورده‌های نفتی پتروشیمی در منطقه ویژه بندر شهید رجایی احداث می‌شود که یکی از پروژه‌های پیش بینی شده در طرح پایلوت قشم محسوب می‌شود.

غضنفری در ادامه با اشاره به همکاری سازمان توسعه تجارت در اتاق بازرگانی تهران درباره ایجاد شرکت‌های خدمات بازاریابی برای ارائه اطلاعات کشورهای هدف صادراتی به صادرکنندگان عنوان کرد: این طرح فردا در اتاق تهران افتتاح می‌شود.

وی همچنین درباره اجرای طرح آموزش از راه دور به شکل پایلوت نیز توضیح داد: برای اجرای این طرح توافقنامه‌ای بین داشگاه علم و صنعت و سازمان توسعه تجارت انجام گرفته و براساس توافق مذکور 80 دانشجو در اردیبهشت ماه سال آینده در طرح پایلوت آموزش از راه دور با موضوع تجارت خارجی شرکت خواهند کرد.

غضنفری ادامه داد: نرم افزار made in iran که یک نرم افزار تعاملی برای ارائه اطلاعات کالاهای مختلف و قیمت‌های آنهاست. آماده شده و در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد همچنین طرح الکترونیکی شدن ثبت سفارش نیز برای سال آِینده در قالب نرم افزار ثبتارش در 30 استان اجرای می‌شود علاوه بر این به زودی 100 کتاب راهنمای کشورها و کالاهای مختلف برای استفاده صادرکنندگان منتشر می‌شود.

وی با اشاره به اعزام 15 رایزن بازرگانی به 15 کشور گفت: در مرحله اول اعزام رایزنان بازرگانی 30 کشور در برنامه قرار داشت و براساس پیش نویس تهیه شده این تعداد به 50 کشور افزایش خواهد یافت.

کد خبر 45412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز