به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مطالعات اجرایی پروژه زیرگذر استاد معین از مردادماه سال ۹۳ آغاز و کلنگ آن در سال ۹۵ توسط محمدباقر قالیباف، شهردار وقت به زمین زده شد اما به دلیل مشکلات مالی، پروژه متوقف مانده بود که با دستور پیروز حناچی، شهردار کنونی تهران پس از ۳ سال وقفه این پروژه از ابتدای امسال مجدد فعال شد و امروز به بهرهبرداری رسید.
اما این پروژه در حالی امروز با حضور شهردار تهران و محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران افتتاح شد که تعدادی از ساکنان این منطقه با حضور در محل آیین بهرهبرداری به افتتاح این پروژه اعتراض کردند. یکی از شهروندان در این باره گفت: «پنج سال است که خاک این پروژه را خورده ایم و حالا باید تنها دود آن را بخوریم و از آن نتوانیم استفاده کنیم.»
در این میان حناچی به شهروندان معترض گفت: اگر این زیرگذر دوطرفه باشد، به شریان اصلی تبدیل می شود و برای خود شما ساکنان مشکلآفرین میشود. ضمن این که ما در طراحی پروژه استاد معین نقشی نداشتیم. اگر داشتیم، شاید جور دیگری آن را طراحی میکردیم تا امروز عدهای از شهروندان ناراضی نباشند. چون این پروژه در دوره گذشته کلید خورده بود.
شهردار تهران ادامه داد: هر اقدامی شامل دوطرفه کردن یک محور یا تبدیل شریانهای درجه ۳ به ۲ و ۱ تاثیرات زیادی به همراه دارد. موضوعی که در مورد پل طبقاتی صدر هم وجود داشت و کسی اعلام نمیکرد که این پروژه هیچ تاثیری در بهبود اوضاع ترافیک ندارد. اما اگر امروز پرسیده شود که پروژه صدر در ترافیک چه تاثیری داشته، میگویم تاثیری نداشته است.
وی گفت: باید این پرسش مطرح شود که ایجاد مسیر جدید بهتر است یا کمتر استفاده کردن از خودرو در کلانشهرهایی که در موضوع مقابله با آلودگی هوا موفق بودهاند؟ که مشاهده میکنیم شکل دوم یعنی استفاده کمتر از خودرو را انتخاب کردهاند.
شهردار تهران در ادامه گفت: متولیان برای اجرای چنین پروژهای بعضی شبها خواب نداشتند. این در حالی است که ۸۰ درصد این پروژه در یک سال اخیر انجام شده و به نتیجه رسیده است. ما یاد نگرفتهایم نقد منصفانه داشته باشیم. این پروژه به لحاظ فنی از پروژههای سختاجرا در شهر تهران بوده است. ما پروژه را به گونهای اجرا کردیم که مانعی برای دوطرفه شدن آن وجود ندارد ولی تا پایان مطالعات و بررسی تبدیل شریانهای درجه ۳ به ۲ و ۱ این کار در دستور کار ما قرار ندارد.
حناچی تاکید کرد: ما همیشه راههای کمهزینهتر و پربازدهتری هم داریم که یکی از آنها استفاده کمتر از وسایل شخصی و توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو است که ما هم همین مسیر را خواهیم رفت. البته با حساسیتهای به وجود آمده امروز بررسی، مطالعه و مدل سازیهای خود را برای این پروژه با سرعت بیشتری انجام خواهیم داد. البته باید به این نکته توجه کنیم که ما از وسط پادگان جی عبور میکنیم و در بخش شمالی هنوز در شمال خیابان اکبری بنبستی وجود دارد. بنابراین باید تمهیدات لازم برای حجم ترافیک ورودی به این خیابان بررسی شود.
شهردار تهران در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران نیز با اشاره به اینکه پروژه زیرگذر استاد معین از سال ۱۳۹۰ با هدف اتصال جنوب خیابان استاد معین به خیابان اکبری در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: اجرای این پروژه مقداری طولانی شد. چرا که این پروژه طی دو سال اول تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و ۸۰ درصد پیشرفت آن در یک سال اخیر رخ داد.
حناچی گفت: در شهر شریانهای درجه ۱، ۲ و ۳ وجود دارد. انتهای خیابان استاد معین به فتح میرسد که این محدوده هنوز بازگشایی نشده است. به این ترتیب شریان درجه ۳ به ۲ و ۱ تبدیل میشود. ما برای دوطرفه کردن این مسیر مشکلی نداریم اما باید مطالعات آن انجام شود.
وی افزود: این پروژه نیم متر بر روی مترو و با فاصله ۴ متر از سطح خیابان آزادی با وجود تاسیسات شهری خیابان آزادی پیچیدگیهای زیادی داشت اما با این وجود بدون مسدود شدن خیابان آزادی و با استانداردهای بالا امروز به بهرهبرداری رسید.
- دو چالش عمومی شهرداری تهران
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود با تاکید بر بهرهبرداری از پروژه زیرگذر گیشا تا نیمه نخست اسفند سال جاری گفت: پس از افتتاح این پروژه، نسل جدیدی از پروژهها را در سطح محلات به بهرهبرداری خواهیم رساند.
حناچی تاکید کرد: ما در حال حاضر دو چالش عمومی داریم. اول این که بدنه ما در شهرداری نتوانسته خواستههای مردم را تبدیل به پروژه کند و دوم اینکه سیستم و ساز و کاری که مردم بتوانند درخواستهای خود را مطرح کنند، وجود ندارد و مردم نمیدانند چطور خواستههای شهری خود را به لایههای بالاتر منتقل کنند. امیدوارم نخستین قدمها در تغییر شیوه اجرای پروژهها برداشته خواهد شد.
نظر شما