سرانجام طرح تعریض خیابان گلشناس بعد از گذشت حدود یک دهه همچنان بلاتکلیف است و ساکنان املاک اطراف این معبر مواصلاتی اجازه ساخت و ساز در محدوده اجرای طرح را ندارند

خیابان گلشناس

همشهری آنلاین- مژگان مهرابی: طرح تعریض خیابان گلشناس سال هاست کلید خورده و از آن جا که انجامش مستلزم تملک املاک و صرف هزینه بالایی است، بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز اجرایی نشده است. این خیابان از بزرگراه بسیج شروع شده و قرار است به میدان آیت الله سعیدی و بعد از آن تا میدان قیام ادامه پیدا کند. در واقع می توان گفت پل ارتباطی شرق تهران به بازار خواهد شد. خیابان گلشناس نواحی ۵ و ۴ را در بر می گیرد. تعریض خیابان گلشناس در محدوده ناحیه ۵ انجام شده و مشکلی نیست. اما معضلات بلاتکلیفی این طرح، دامن شهروندان ناحیه ۴ و به خصوص محله دولاب را گرفته، به گونه ای که نظم محله شان برهم خورده است. «سلمان گلاب دره» یکی از اهالی خیابان گلشناس می گوید: «بافت این محله فرسوده است. اغلب خانه ها قدمت ۶۰ – ۷۰ ساله دارند. اجازه نوسازی به ما نمی دهند و می گویند خانه مان در طرح قرار دارد. این طرح قرار است کی اجرایی شود؟ کوچه های این محله باریک و اگر اتفاقی رخ دهد هیچ کدام از ماشین های امدادی نمی توانند عبور کنند. حتی نیروهای خدمات شهری ناگزیرند در بعضی از کوچه ها زباله ها را به طور دستی جابه جا کنند.»

 صبر کنید تا طرح تعریض اجرا شود

«ایمان حسینی» یکی از ساکن خیابان رحیمی می گوید: «بوی نامطبوع حاصل از کانالی که از خیابان رحیمی می گذرد، اهالی را کلافه کرده است. وقتی به سامانه ۱۳۷ اطلاع می دهیم کارشناسان شهرداری می گویند قرار است برای تعریض خیابان گلشناس، خانه هایی از خیابان رحیمی تملک شود و بعد از تخریب خانه ها مشکل فاضلاب هم برطرف می شود. خانه های این جا یکی در میان تخریب شده و فرم دندانه ای به محله داده است. هر فرورفتگی جای دنجی برای حضور افراد ناباب یا تجمع زباله ها شده است.»
«علی احمدی» شهروند دیگری از خیابان گلشناس هم گله مند از طولانی شدن طرح تعریض می گوید: «این طرح هم مثل طرح کرمان نیمه کاره مانده است. نه اجازه ساخت و ساز داریم و نه کسی برای خرید خانه مان می آید. بلاتکلیف مانده ایم. خیلی ها به محله های دیگر نقل مکان کرده و  خانه هایشان را اجاره داده اند. چون قیمت اجاره بها کم است، پای همه جور آدمی به این جا باز شده است. کسانی که خیلی مسائل اخلاقی را رعایت نمی کنند.»

طرحی که در اولویت نیست

در پیگیری موضوع، «علی شاه کرمی» مدیر دفتر توسعه نوسازی، درباره مشکل ساکنان خیابان گلشناس می گوید: «تملک خانه ها اعتبار زیادی می خواهد و طبق برآورد انجام شده، ۲۲ میلیارد می خواهد. قرار است ۸ پلاک تملک کنیم تا معبری باز شود اما این بلوار مزیتی هم دارد و از آن جا که موازی با بزرگراه شهید محلاتی است در کاهش ترافیک نقش مهمی دارد. در نظر داریم بعد از تملک این ۸ خانه ابتدای امر مسیر کندروی بزرگراه امام علی(ع) را ایجاد کنیم و سپس از فضای خالی بی استفاده ای که موجود است را تبدیل به بوستان کنیم.»
از قرار معلوم این طرح، به این زودی ها به سرانجام نمی رسد و به گفته«مجید قنادزاده» شهردار ناحیه ۴ منطقه ۱۴، طرح تعریض خیابان گلشناس در اولویت های پروژه های عمرانی شهرداری نیست و ممکن است بنا به ضرورت های مدیریت شهری تا همین حد باقی بماند.

کد خبر 483658

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha