همشهری آنلاین: معاون وزیر بازرگانی افزایش قیمت نان در تهران را خودسرانه دانست و گفت: وزارت بازرگانی بخشنامه ای برای افزایش قیمت نان نداشته و این امر به صورت غیرقانونی رخ داده است.

محمدصادق مفتح در گفتگو با مهر با غیرقانونی خواندن افزایش قیمت نان توسط برخی نانوایان گفت: افزایش قیمت نان در نانوایی‌های استان تهران به صورت خودسرانه بوده است و تعزیرات نیز طرح نظارتی ویژه ای برای برخورد با نانوایی های متخلف تدارک دیده که قطعا با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.

معاون وزیر بازرگانی افزود: میزان یارانه نان بعد از انرژی در رتبه دوم اختصاص یارانه توسط دولت قرار دارد به این معنا که سالانه دولت مبلغ زیادی را به عنوان یارانه نان در اختیار نانوایی ها قرار می دهد که البته بیشتر این یارانه به نفع اقشار مرفع و ثروتمند جامعه صرف می‌ شود.

وی اظهار داشت: کسانی که بیشترین مصرف انرژی را دارند بیشترین یارانه را نیز از دولت دریافت می‌کنند، در مورد نان نیز همین طور است. با وجود اینکه مصرف نان در دهک‌های بالا و پایین جامعه علی السبیه است ولی مساوی بودن پرداخت یارانه نیز یک ظلم است.

مفتح گفت: فردی که در دهکهای بالای درآمدی قرار دارد و مستحق دریافت یارانه نیست، به همان میزان افراد آسیب پذیر یارانه دریافت می‌کند. این ظلم است چراکه اگر یارانه به دهک های بالا پرداخت نشود می‌تواند با سرانه بیشتری در اختیار اقشار آسیب پذیر قرار گیرد.

به گفته معاون وزیر بازرگانی، این شیوه پرداخت یارانه در دنیا عمل شده و هم اکنون کشورهایی که به صورت غیرهدفمند یارانه پرداخت می کنند به اندازه انگشتان دست نمی رسند، البته شکل و نوع تخصیص یارانه برای هر کالا راه و داستان خاص خود را دارد؛ ولی اصل مطلب این است که هدفمند کردن یارانه ضرورت و گام بزرگ در برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی است که باید انجام شود.

کد خبر 49471

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز