سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۰
۰ نفر

محمد عاشوری فر: دانش‌آموزان دوره پیش دانشگاهی در مواجهه با ترم دوم به جای اینکه دائم درحال غر زدن باشند که ما کنکور داریم، باید تست بزنیم یا اینکه امتحان تشریحی به چه درد ما می‌خورد یا نمرات پیش دانشگاهی چه خاصیتی دارد بهتر است به این مطلب فکرکنند که با حرف آنها قوانین عوض نمی‌شود و فقط یک حس بد را با خود به دوش می‌کشند.

از طرف کسی که درتشریح موفق نیست در تست هم توفیقی ندارد. اینها همه فریب و بهانه است که من تستی خوانده‌ام. با مراجعه به سابقه رتبه‌های برتر می‌بینیم که تقریبا اکثر آنها معدل‌های بالا و درحد20 داشته‌اند. پس با این حرف‌ها و شعارهای قشنگ ، خود را فریب ندهیم.

اصل بعدی این است که باید درس خواندن و تست زدن درکنار هم باشد. همچنین دروس عمومی و اختصاصی، دروس پایه و پیش‌دانشگاهی باید درکنارهم باشد. این جملات کوتاه و زیبا کار اجرایی بسیار سختی را می‌طلبد به‌همین دلیل برای دانش‌آموزان خیلی مهم است که در2ماه آخر با برنامه حرکت کنند و براساس تجربه نداشته تصمیم نگیرند.

 از این‌رو لازم است که درهردرس اهمیت آن درس رادرپیش دانشگاهی نیز بشناسند. به‌عنوان مثال در درس دیفرانسیل 70 درصد سؤالات از پیش دانشگاهی و 30درصد از پایه است یا در درس هندسه تحلیلی 50 درصد از پیش دانشگاهی و 50 درصد از پایه و در درس عربی اصلا پیش دانشگاهی وجود ندارد.

برای همین به جای پرداختن به سؤالات کلی، سؤالات اختصاصی و عمومی مباحث را ریز کنند و ازمیان آنها انتخاب کنند.

فارغ‌التحصیلان هم که امتحان ترم ندارند سعی کنند برنامه‌ای شبیه به دانش‌آموزان داشته باشند و خودشان را از گروه داوطلبان جدی که دانش‌آموزان هستند ، جدانکنند.

 دوران جمع‌بندی که اصطلاحا به یک ماه آخر گفته می‌شود، مهم‌ترین زمان و دورانی است که باید از محصول کاشته و نگهداری شده برداشت کرد و به نکاتی که گفته می‌شود توجه دقیق داشت.

حتی الامکان سعی کنید در یک ماه آخر مطلب جدید نخوانید و آموخته‌های قبلی را تثبیت کنید. اما اگر درکنار  4  لغت در تاریخ ادبیات چند فرمول که یادتان رفته است را مطالعه کردید، اشکالی ندارد.

 توصیه می‌شود: تست‌های کنکور سال قبل را حتما بررسی کنید.70درصد سؤالات کنکور تقریبا ازلحاظ نوع طراحی و محتوا تکراری است و تنها بین 10 تا 30 درصد تست جدید یا الگوی طراحی مورد پرسش واقع می‌شود. برای همین اگر این تست‌ها را زده باشیدو به دقت ارزیابی کرده باشید، نتیجه بهتری می‌گیرید.

 نکته دیگر اینکه ساعت فیزیولوژیک خودرا باکنکور تنظیم کنید به‌عنوان مثال اگر عادت داشتید شب‌ها درس بخوانید و بیدار بمانید، دریک ماه آخر سعی کنید بین 10 تا 12 شب بخوابید و خودرا به سحرخیزی عادت دهیدتا درروز آزمون که صبح برگزار می‌شود خودرابا این روند تطبیق داده باشید.

 حتما صبحانه بخورید و خودرا به صبحانه خوردن عادت بدهید. زیرا درهرصورت درخلال 4 ساعت آزمون به‌دلیل کار سنگین ذهنی شما گرسنه خواهید شدو اگرصبحانه نخورده باشید ضعف بر شما مستولی می‌شود.

برای همین حتما خود را به صبحانه خوردن عادت دهید. اگر هم عادت ندارید با آبمیوه یا میوه شروع کنیدتا بدنتان خودش را آرام آرام تطبیق دهد. شام را سبک مصرف کنید که صبح‌ها گرسنه باشید. مصرف لبنیات را کم کنید و از موادی که قند بالاتر داردمثل عسل و مربا و این نوع خوراکی‌ها استفاده کنید.

 یکی دیگر از نکاتی که باید رعایت شود، شبیه‌سازی‌ وضعیت داوطلبان به روز کنکور است. سعی کنند یک روز درمیان تمام سؤالات کنکور را مثلا سراسری 86 را یک صبح تا ظهر ازخود امتحان بگیرند.

پشت میز و نیمکت و حتی به دختر خانم‌ها توصیه می‌شود با مانتو و مقنعه بنشینند و امتحان بدهند که دقیقا وضعیت روز آزمون را شبیه‌سازی‌ کنند؛ زیرا بسیاری از دانش‌آموزان در تک آزمون‌ها موفقیت‌های قابل توجهی دارند و در دروسی مانند شیمی، فیزیک و ادبیات درصدهای خوبی به دست می‌آورند اما وقتی همه دروس را باهم امتحان می‌دهند نتیجه خوبی نمی‌گیرند.

برای همین دریک ماه آخر بسیار مهم است که از صبح تا ظهر دقیقا تمام دروس را با توجه به زمان‌بندی و ترتیب دفترچه تمرین کنند.  به عنوان مثال  وقتی قرار است برای یک مهمانی فسنجان تهیه کنید و هرروز زحمت زیادی می‌کشیدو نان و کره و تخم مرغ می‌پزید و پخت انواع نیمرو را تمرین می‌کنید، این ربطی به فسنجان پختن ندارد!

بسیاری از داوطلبان هم اینگونه هستند که یک روز ادبیات می‌خوانند، درروز دیگر فیزیک را می‌بندند و می‌گویند با این روش راحت‌تر هستیم و حس بهتری داریم. متأسفانه این بهتر بودن  کنکور به کلی از بین می‌رود.

کد خبر 49552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز