گروه اجتماعی: در کشور بیش از 465 هزار نفر به نوعی دچار کم شنوایی و یا ناشنوایی هستند که از این تعداد بیش از 130 هزار نفر شناسایی شده و 67هزار و 251 نفر تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی قرار دارند.

در میزگردی که با حضور کارشناسان و مسؤولان مربوطه به مناسبت روز جهانی ناشنوایان (8 مهر ماه) در محل خبرگزاری دانشجویان ایران، برگزار شد کاظم نظم‌ده معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اعلام این مطب افزود : 2/4 درصد جمعیت هر کشوری را معلولان تشکیل می‌دهند که بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در کشور حدود 2 میلیون و 800 هزار معلول وجود داشته باشد و از این تعداد حدود یک میلیون شناسایی شده و 500 هزار نفر تحت پوشش قرار دارند.

فرشاد رضوانی، اورولوژیست و کارشناس ارشد مدیریت توانبخشی و مدیر گروه شنوایی سنجی و گفتار درمانی سازمان بهزیستی نیز با بیان این که طرح غربالگری در ایران در مراحل آزمایشی قرار دارد، گفت: طرح غربالگری در سال 79 در ایران از سوی سازمان بهزیستی به صورت آزمایشی اجرا شد؛ ولی در طول این مدت به دلیل نبود تجهیزات لازم به صورت پراکنده بود که در سال جاری با توجه به خرید دستگاههای مورد نیاز و تربیت کارشناسان متخصص از آبان ماه در کلیه استانهای کشور اجرا می‌شود. وی تصریح کرد: بر اساس این طرح کلیه نوزادان در بیمارستانها در 72 ساعت اول تولد مورد آزمون شنوایی سنجی قرار می‌گیرند.

نظم ده معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی نیز در این خصوص اظهار کرد: شنوایی‌سنجان در مراکز به افراد ناشنوا و کم شنوا خدمات می‌دادند که با توجه به اهمیت مساله پیشگیری مقرر شد این کارشناسان در بیمارستانها مستقر شدند تا به محض زایمان، نوزاد را مورد تست شنوایی سنجی قرار دهند.

نظم ده یادآور شد: این طرح با حداقل هزینه‌ها و استفاده از نیروهای در اختیار اجرا خواهد شد و در روستاها نیز به دلیل اجرای این طرح با توجه به گران بودن تجهیزات از سیستم ارجاع استفاده می‌شود.

سعید ملایری، مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد شنوایی سنجی نیز با تاکید بر سود ده بودن غربالگری ناشنوایان اظهار کرد: بر اساس آمارها اگر از هر 100 هزار نفر 275 نفر ناشنوا وجود داشته باشد، برآورد می‌شود هزینه غربالگری کمتر از 100 هزار دلار نیاز دارند و به تعبیر دیگر به ازای هر کودک کمتر از 33 دلار نیاز است.

کد خبر 4989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز