شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۵:۱۹
۰ نفر

امه فرناند دیوید سزر، شاعر، نویسنده، روشنفکر و سیاستمدار فرانسوی، 29 فروردین (17 آوریل) در زادگاهش در سن 94 سالگی و بر اثر کهولت سن درگذشت.

او بی‌شک یکی از شخصیت‌های روشنفکر، سیاستمدار، مبارز و مطرح قرن بیستم در فرانسه است. ابعاد مختلف شخصیت سزر به‌عنوان یک سیاستمدار، شاعر و نویسنده موجب‌شد که او مبارزات و اهداف سیاسی‌اش را نه تنها به‌عنوان یک نویسنده در آثارش بلکه به‌عنوان یک سیاستمدار در عرصه‌های مختلف سیاسی کشورش پیگیری کند.

سزر را می‌توان در زمره نویسندگان و روشنفکرانی چون فرانتس فانون و ژوزف نایرره و... دانست که همگی از جمله مهم‌ترین جریان‌سازان در طول مبارزات ضداستعماری در فرانسه محسوب می‌شوند. این گروه همواره بنیان‌های تفکری استعماری را به نقد و چالش‌ می‌کشیدند و به‌طور آشکار مخالفت سرسختانه خود را علیه استعمار در آثار و سخنرانی‌های خود اعلام می‌کرد.

روحیه مبارزه طلبی سزر به ویژه در سال‌های پایان عمرش و اختلاف‌ او با سارکوزی-  برسر قانون جنبه‌های مثبت میراث حکومت استعماری فرانسه-  مانع نشد تا نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه در مراسم خاکسپاری سزر از او به‌عنوان شاعر پرآوازه فرانسه یاد نکند.

سارکوزی در این مراسم از سزر به‌عنوان روحی آزاد نام برد که برای دفاع و استغنای آفریقایی‌ها و بیداری وجدان‌های خواب‌زده سختی‌های بسیاری را متحمل شده و مبارزات بسیار کرده است. به اعتقاد سارکوزی، سزر به‌دلیل حضور جهانی برای دریافت پاسخی متناسب با شئون بشریت، مبارزات وقفه ناپذیر و مسئولیت پذیری‌اش، همواره به‌عنوان سمبل امید برای همه مردم تحت ستم در جهان ماندگار خواهد ماند.

 از امه سزر که سال‌های بسیار را صرف مبارزات سیاسی و طرح اندیشه‌های ضداستعماری در جهان کرده است، آثار مختلفی در حوزه شعر و ادب و سیاست به زبان‌های مختلف و فارسی می‌توان یافت. سزر سوررئالیست را بهترین مکتب و شایسته‌ترین آنها برای شعر و شاعری می‌دانست. از او چندین نمایشنامه چون نمایشنامه موفق تراژدی کریستوفر شاه به زبان انگلیسی و فرانسه منشتر شده است.

در حوزه سیاسی نیز، سزر بعد از منتشر کردن مجله دانشجویان سیاه در سال‌های 1935-1934 و پیوستن به حزب کمونیست و عضویت 12 ساله در این حزب، کمونیست‌ها را ترک کرد و به‌طور مستقل حزبی با عنوان حزب پیشروی مارتنیک در فرانسه تاسیس کرد تا به واسطه آن بتواند با استعمار و نژادپرستی در فرانسه و سایر کشورهای جهان مبارزات جدی و اساسی را آغاز و دنبال کند. او دراین سال‌ها یکی از بهترین آثارش در زمینه مبارزات سیاسی را با عنوان گفت‌و‌گو درباره استعمار منتشر کرد. این اثر غوغای بسیاری در سراسر جهان به ویژه میان روشنفکران به پا کرد.

با وجود این، هر چند نسل جدید نویسندگان کارائیب «امه سزر» را نقد می‌کنند اما جهانیان هرگز اندیشه‌ها و میراث ماندگاری که از او برجای مانده،  فراموش نخواهند کرد.

مراسم تدفین امه‌ سزر در فرانسه که با حضور جمع بسیاری از ادیبان، سیاستمداران و دوستداران او به شکل بسیار باشکوهی برگزار شد، پیش از این تنها برای 3 ادیب فرانسوی و مطرح چون ویکتور هوگو در سال 1885، پل والری در سال 1945 و کله در سال 1954 برگزار شده بود.

امه سزر 17 آوریل 2008 پس از اینکه مدتی را به‌دلیل ناراحتی قلبی در بیمارستان گذراند، در شهر فورت دو فرانس فرانسه چشم از جهان فرو بست.

کد خبر 50652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز