منطقه ۱۸ یکی از مناطق جنوب غرب تهران با بافت فرهنگی و مذهبی است و با وجود رونق زندگی درحاشیه‌های این بخش از شهر، سایه محرومیت و فقر در برخی از محله‌های آن همچنان دیده می‌شود.

مشاغل

 همشهری آنلاین_ مریم قاسمی: این موضوع باعث شده تا نگاه گروه‌های جهادی و خیریه‌ها برای حضور در این نقطه از شهر جلب شود تا به طرق مختلف به اقشار ضعیف و گرفتار خدمت‌رسانی کنند. یکی از این گروه‌های جهادی که سابقه فعالیتش در این تکه از پایتخت به بیش از ۱۰ سال می‌رسد، قرارگاه محرومیت‌زدایی شهدای منطقه ۱۸ است. اعضای این قرارگاه را اقشار و گروه‌های مختلفی تشکیل داده‌اند؛ از دانشجو، بازنشسته، معلم تا استاد دانشگاه و حوزه علمیه، طلبه و روحانیونی که همیشه آماده خدمت هستند و به وقت ضرورت لباس کارگری به تن می‌کنند و تنها دلخوشی آنها نشاندن لبخند بر چهره محرومان است.  

در طول این سال‌ها خدمات قرارگاه محرومیت‌زدایی شهدای منطقه ۱۸ حتی به دوردست‌ها هم رسیده است، مثلاً در زمان وقوع حوادثی مثل سیل و زلزله در نقاط مختلف کشور، اعضای این گروه جهادی بارها به شهرهای بحران زده اعزام شده‌اند. مثل انجام مأموریت در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه که گاهی هفته‌ها و ماه‌ها به طول انجامیده و نتیجه آن کاهش آلام و ناراحتی مردم گرفتار و آسیب دیده بوده است.

گرچه این قرارگاه جهادی همچنان برای کمک‌رسانی و محرومیت‌زدایی در نقاط مختلف برنامه مستمر و مدونی دارند، اما امسال در کنار این فعالیت‌ها کار بزرگ دیگری را نیز دنبال می‌کنند که دانستن آن برای شهروندان ساکن در منطقه ۱۸ خالی از لطف نیست. برای آشنایی با اعضای قرارگاه محرومیت‌زدایی شهدای منطقه ۱۸ به سمت بوستان انرژی و کارگاه در حال ساخت در نزدیکی دفتر آستان قدس رضوی مستقر در ناحیه ۵ شهرداری منطقه۱۸ رفتیم.  ۳ ماه است که در زمین مجاور دفتر آستان قدس رضوی در محله نوروزآباد، گروهی از طلبه‌ها و جوانان گردهم آمده‌اند و مشغول ساخت بنایی هستند که قرار است نخستین واحد تولیدی مشاغل خانگی جنوب غرب شهر تهران باشد.  
این زمین هدیه شهرداری منطقه ۱۸ به این گروه جهادی درسالی است که به فرمایش رهبر انقلاب به نام «جهش تولید» مزین شده است. البته فعالیت قرارگاه محرومیت‌زدایی شهدای منطقه ۱۸ فقط محدود به ساخت و تکمیل این کارگاه نیست و اعضای آن با حضور درمحله‌های محروم همچنان خدمت‌رسانی می‌کنند. آنها برای کمک به مردم به اینجا آمده‌اند و تلاش می‌کنند تا گره‌ای از مشکلات آنها باز کنند. هرکسی از این نقطه عبور می‌کند متوجه ساختمان نیمه‌کاره‌ای می‌شود که طلبه‌ها و تعدادی از جوانان در آن مشغول کارند. بعضی با دیدن این گروه جلو می‌آیند و سؤالاتی از آنها می‌پرسند، اما هنوز بسیاری از مردم نمی‌دانند که بعد از ۴ ماه چه امکاناتی قرار است به محله‌شان اضافه شود.  
«جواد قربانی» یکی از جوانان جهادی و مسئول قرارگاه محرومیت‌زدایی شهدای منطقه ۱۸ است. او در حال چیدن آجرهای یکی از دیوارهای این ساختمان نیمه‌کاره است که متوجه ما می‌شود. جلو می‌آید و می‌گوید: «هر کس به اینجا می‌آید، می‌خواهد بداند که این جوان‌ها و طلبه‌ها که با لباس روحانیت کار عمرانی می‌کنند، چه کسانی هستند و چه می‌کنند. آیا ساختمانی که می‌سازند قرار است گره‌ای از مشکلات محله‌شان باز کند یا خیر. » او همین‌طور که مشغول کار است ادامه می‌دهد: «قرار است تا یک ماه دیگر در این محل کارگاه مشاغل خانگی و دفتر صندوق قرض‌الحسنه ساخته و راه‌اندازی شود؛ یعنی افراد سرپرست خانوار و نیازمندی که جویای کار هستند در این کارگاه توانمند شوند. آنها بعد از آموزش مشاغل خانگی می‌توانند از صندوق قرض‌الحسنه این محل وام محدودی دریافت و ابزار کار خود را مثل چرخ خیاطی و... تهیه کنند و به مرور در خانه خودشان مشغول به کار شوند و تولیدات خود را در همین‌جا بفروشند. »

  • حفظ کرامت و عزت نفس با ایجاد شغل

این‌طور که از صحبت اعضای گروه جهادی منطقه ۱۸ مشخص می‌شود، افراد نیازمند و سرپرستان خانوار بدون آنکه نیاز به سرمایه داشته باشند صاحب شغل خانگی می‌شوند و با درآمد خود می‌توانند اقساط وام قرض‌الحسنه‌ای را که از قرارگاه محرومیت‌زدایی دریافت کرده‌اند به راحتی پرداخت کنند. یکی از جوانان گروه جهادی در ادامه صحبت‌های مسئول قرارگاه ادامه می‌دهد: «البته قرار نیست در اینجا فقط کارگاه خیاطی راه‌اندازی شود. سرمه‌بافی، ترمه‌بافی، قالیبافی و... از مهارت‌های شغلی دیگری است که توسط کارشناسان به بانوان و آقایان سرپرست خانواده و محروم آموزش داده می‌شود. »
«مشخص است که هدف از ساخت این کارگاه، محرومیت‌زدایی و نابودی فقر است. دراینجا افراد توانمند می‌شوند تا بتوانند خودشان نیازهای مادی زندگی را تأمین کنند. حضور در این کارگاه باعث می‌شود که دارای جایگاه اجتماعی شوند و در کنار آن درآمد خوبی کسب کنند. خانم و آقا هم ندارد. افراد محروم در هر نقطه از منطقه و جنوب غرب تهران می‌توانند در کارگاه‌های آموزشی این مرکز شرکت کنند تا به توانمندی برسند و با کسب درآمد مناسب از عهده مخارج زندگی برآیند. در این صورت کرامت و عزت نفس آنها حفظ می‌شود و بدون آنکه دست نیاز به سوی کسی دراز کنند، با افتخار کار می‌کنند و با سربلندی به زندگی خود ادامه می‌دهند. »


 اینها بخشی ازصحبت‌های «جابر شیری» یکی از طلبه‌های عضو قرارگاه محرومیت‌زدایی شهدای منطقه ۱۸ است. شیری در ادامه می‌گوید: «قرار شده در این محل کلاس‌های ورزشی و آموزش قرآن هم برگزار شود. مسئولان شهرداری با در نظر گرفتن زمین و فضای مناسب، در ساخت این کارگاه تولیدی خیلی به ما کمک کردند تا بتوانیم در زمینه محرومیت‌زدایی قدم‌های بلندی برداریم. در اینجا همه تلاشمان این است که سایه فقر و محرومیت را از سر محله‌ها کم کنیم، البته کار بسیار بزرگ و سختی است و این‌طور که اعضای گروه جهادی مشغول فعالیت‌های عمرانی هستند به‌زودی و تا یک ماه دیگر اهالی منطقه ۱۸ شاهد بهره‌برداری از این مرکز کارآفرینی و اجتماعی خواهند بود. »

  • هرخانواده، یک تولیدکننده موفق

اگر کشور ما با ویروس کرونا دست و پنجه نرم نمی‌کرد تا به حال ساخت و راه‌اندازی کارگاه مشاغل خانگی در منطقه ۱۸ تمام شده بود و مردم از خدمات آن بهره‌مند می‌شدند، اما با این حال ویروس کرونا باعث نشده که جوانان و طلبه‌های قرارگاه محرومیت‌زدایی از اهدافشان دست بردارند. «اهورا صادقی» یکی دیگر از جوانان گروه جهادی، ۲۳ ساله و دانشجو است. او می‌گوید: «نیروهای جهادی قرارگاه محرومیت‌زدایی شهدای منطقه ۱۸ بدون دریافت مزد تلاش می‌کنند تا ساخت و راه‌اندازی این کارگاه اشتغالزایی را به سرعت جلو ببرند و در راستای جهش تولید و اشتغال و کارآفرینی خانگی مؤثر باشند. بدون‌ تردید راه‌اندازی این کارگاه تولیدی در بهبود وضع زندگی اقشار محروم و بی‌بضاعت مؤثر خواهد بود. در این کارگاه هرخانواده می‌تواند به یک تولیدکننده موفق تبدیل شود. از یک‌سو صاحب درآمد می‌شوند و از سوی دیگر به اقتصاد کشور کمک می‌کنند. »
 وی می‌افزاید: «زمانی که کارگاه مشاغل خانگی جان بگیرد، شاهد از بین رفتن مشکل بیکاری برای بخشی از جامعه خواهیم بود. کاش در هر نقطه از شهرمان چنین کارگاه‌هایی ایجاد شود، آن وقت در هیچ نقطه‌ای از شهر تهران محروم و فقیری باقی نمی‌ماند. »

  • خدمات‌رسانی به نیازمندان

همه کارهای خیرخواهانه قرارگاه محرومیت‌زدایی منطقه ۱۸ برای این است که نیازمندی در جنوب غرب پایتخت وجود نداشته باشد و عزت نفس افراد نیازمند حفظ شود، به همین دلیل علاوه بر ایجاد شغل و نوسازی خانه‌های آنها کارهای دیگری هم انجام می‌شود، مثلاً برای نیازمندان سبد غذایی و بسته بهداشتی برای مقابله با بیماری کرونا در نظر می‌گیرند. دفتر آستان قدس رضوی مستقر در محله نوروزآباد هم همسو با اهداف قرارگاه محرومیت‌زدایی شهدای منطقه ۱۸ دست به کارهای مشترک می‌زند. در این آستان هدایای متبرک، سبد غذایی، غذای حضرتی، نمک متبرک، برنج و... تهیه و با کمک اعضای قرارگاه محرومیت‌زدایی بین محرومان توزیع می‌شود. در هر شب از ماه مبارک رمضان هم ۵۰۰ تا ۷۰۰ پرس غذای گرم میان نیازمندان توزیع می‌شود.  

  • تلاش برای نجات خانواده‌ها از بلای خانمانسوز

در موضوع کاهش اعتیاد در جامعه کارهای خوبی در قرارگاه محرومیت‌زدایی شهدای منطقه ۱۸ صورت گرفته است. قربانی در این‌باره می‌گوید: «تاکنون ۷هزار و ۵۰۰ نفر از معتادان و کارتن‌خواب‌ها که از مناطق مختلف جنوب غرب تهران جمع‌آوری شده بودند، در مرکز خیریه و خدماتی شهید «زیادیان» از دام اعتیاد رها شده‌اند. برای افراد آسیب دیده کارگاه آموزشی برگزار و بعد از پاکی دارای شغل و درآمد ثابت شده‌اند. این افراد در این مرکز به مدت ۶ ماه نگهداری می‌شوند. در این مدت از عوامل آسیب‌زا دور می‌مانند تا مرحله درمان کامل شود، البته قرارگاه از خانواده این افراد هم حمایت می‌کند تا در زندگی دچار مشکل نشوند. مثلاً حقوق ماهانه آنها را محترمانه به دست خانواده‌ها می‌رسانند. پس از این مرحله فرد پاک شده و آرام آرام به جامعه برمی‌گردد.  

  • عضویت ۴۰۰ جوان جهادگر در قرارگاه منطقه ۱۸

گروه جهادی و محرومیت‌زدایی شهدای منطقه ۱۸، مسئولیت خدمت‌رسانی به ۷ منطقه درجنوب شهر تهران را به عهده دارد. این گروه از ۴۰۰ جوان فعال در منطقه ۱۸ تشکیل شده است که به‌عنوان نیروهای جهادی در برنامه‌ها و فعالیت‌های گوناگون شرکت می‌کنند. موضوع قابل اهمیت این است که شهر تهران فقط ۴ قرارگاه محرومیت‌زدایی دارد که یکی از آنها در محله نوروزآباد منطقه ۱۸ قرار دارد. نام دیگر این گروه، قرارگاه جهادی شهدای منطقه ۱۸ تهران است که از سال۱۳۸۹ آغاز به کار کرده است. اوج کار این قرارگاه در سال ۹۶‌ـ ۹۷ به دلیل وقوع بلایای طبیعی از جمله سیل و زلزله بوده، به‌طوری که در برخی از شهرها به مدت ۶ ماه کارهای جهادی و سازندگی را انجام داده‌اند. گروه محرومیت‌زدایی در همین اواخر آستین همت را بالا زد و در روستای سرابله و آق‌قلا توانست ۱۷۸ خانه را بازسازی کند. این گروه جهادی از اهالی محله‌های منطقه ۱۸ هستند که در مساجد، حسینیه‌ها، حوزه‌های بسیج و هیئت‌ها یکدیگر را پیدا کرده‌اند و در کارهای خیرخواهانه شرکت می‌کنند. بیشتر اعضای گروه جهادی از قشر جوان هستند و اکنون پس از گذشت ۱۰ سال به خوبی یکدیگر را می‌شناسند.

  • فعالیت‌های قرارگاه محرومیت‌زدایی پایان ندارد

فعالیت اعضای قرارگاه محرومیت‌زدایی منطقه ۱۸ گستردگی فراوانی دارد، از تحت پوشش قراردادن خانواده‌های نیازمند، ایجاد شغل، تأمین وسایل خانه و جهیزیه نوعروسان بی‌بضاعت، تأمین سرپناه و رهن خانه برای مستأجران نیازمند تا بازسازی و ساخت خانه‌های فرسوده و غیرقابل سکونت اهالی مناطق جنوب تهران. این گروه جهادی فقط در محدوده منطقه ۱۸ بازسازی و نوسازی ۲۷ خانه را رایگان انجام داده است، البته این کار را همچنان با کمک بسیج سازندگی، سپاه پاسداران و خیّران ادامه می‌دهند تا خانواده‌های بیشتری از سرپناه امن و آسوده بهره‌مند شوند.

قربانی تعریف می‌کند: «این خانه‌ها واقعاً نیاز به تخریب و نوسازی داشتند. خانه‌هایی که در زمان بارندگی از سقف‌شان آب چکه می‌کرد و هر لحظه امکان داشت روی سر خانواده‌ها آوار شود. سقف این خانه‌ها عایق‌کاری نداشتند. دیوار و سقف آنها کاهگلی و ستون مقاومی نداشت، بنابراین کار ساخت‌وساز باید اصولی انجام می‌شد. در تخریب و بازسازی این خانه‌ها همه اعضای قرارگاه همکاری داشتند. طلبه‌ها و دانشجویانی که مثل کارگر ساده آجر می‌آوردند، ملات ماسه و سیمان درست می‌کردند و...»
به همت خیّران و مدیران قرارگاه محرومیت‌زدایی، امسال بازسازی چند واحد فرسوده و قدیمی نیز در دستور کار قرار گرفته است. او عنوان می‌کند: «بچه‌های گروه جهادی، محله به محله ریشه فقر را از بین می‌برند. اکنون پس از گذشت سال‌ها کار و فعالیت، در محله نوروزآباد هیچ خانواده نیازمندی وجود ندارد که از خدمات این گروه جهادی بهره‌مند نشده باشد. برای نمونه همین اواخر برای بازسازی و تعمیر خانه یکی از اهالی نوروزآباد ۴۰ میلیون تومان هزینه شد که حتی یک ریال از صاحبخانه دریافت نشده است. »
 

کد خبر 513163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha