ورزشکاران رشته باستانی ۲ زورخانه مسلم‌بن‌عقیل و شهیدان جهادگر «رضا چراغی» و «حسین اسداللهی» پنجشنبه و جمعه هر هفته، ضیافت ساده‌ و بی‌ریایی با عنوان «آبگوشت‌پزان» در جنوب تهران برگزار می‌کنند.

گود زورخانه

همشهری آنلاین - مریم قاسمی:  زورخانه مسلم ‌بن‌ عقیل در محله یافت‌آباد است و اعضای آن را قهرمانان و پهلوانان رشته باستانی تشکیل می‌دهند. این زورخانه زیر نظر ناحیه بسیج مسلم‌ بن ‌عقیل اداره می‌شود. زورخانه جهادی شهیدان «رضا چراغی» و «حسین اسداللهی» هم در محله خلیج‌فارس قرار گرفته است. ‌بانی اصلی هر دو مراسم، قرارگاه محرومیت‌زدایی جنوب غرب تهران است که اهداف خیرخواهانه دارد.

از گود زورخانه تا کوره‌پزخانه، همراه با مردم


اعضای زورخانه شهدای جهادگر «رضا چراغی» و «حسین اسداللهی» از همه طیف‌ها و گروه‌ها هستند، اما در بین آنها تعداد جهادگرانی که افتخاری با قرارگاه محرومیت‌زدایی جنوب غرب تهران همکاری می‌کنند، بیشتر است. «محمدجواد قربانی»، فرمانده قرارگاه محرومیت‌زدایی جنوب غرب تهران، می‌گوید: «ورزشکاران این زورخانه در چند حوزه به مردم خدمت می‌کنند. از بازسازی و تعمیر رایگان خانه نیازمندان تا کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان سیل و زلزله در نقاط مختلف کشور. پهلوانان واقعی این افرادند چون پست، مقام، تحصیلات عالی و... را پشت در قرارگاه و زورخانه جا می‌گذارند و مانند کارگر ساده برای تعمیر خانه محرومان عرق می‌ریزند.»

مراسم آبگوشت‌پزان در زورخانه شهدای جهادگر محله خلیج‌فارس پنجشنبه و جمعه هر هفته به راه است. به همت نیکوکاران، حدود هزار تا ۱۵۰۰ کاسه آبگوشت طبخ و با خودرو به نقاط دورافتاده و محروم شهر تهران از جمله کوره‌پزخانه‌ها منتقل و با اکرام و احترام توسط جهادگران بین مردم توزیع می‌شود.  

از گود زورخانه تا دل کوره‌پزخانه |  نیازمندان سر سفره بی‌ریای پهلوانان | مراسم «آبگوشت‌پزان» در یافت‌آباد ۱۵ سال قدمت دارد

  •  نخستین درس؛ دستگیری از محرومان

 فرمانده قرارگاه محرومیت‌زدایی جنوب غرب تهران درباره علت انتخاب محل زورخانه مسلم ‌بن ‌عقیل برای طبخ و پخت آبگوشت نذری و توزیع آن بین نیازمندان می‌گوید: «نخستین درسی که از ورزش زورخانه‌ای می‌آموزیم، افتادگی، مردمداری و تلاش برای کمک و دستگیری از نیازمندان است. یعنی همه در کنار ساختن زور بازو، باید به پرورش روح و جان هم توجه داشته باشند. انتخاب زورخانه مسلم نیز به این علت است که طبق آداب و رسم پهلوانان رشته باستانی، فرصتی برای خدمت به فقرا پیدا کنیم؛ همان فرهنگی که مولای‌مان حضرت علی(ع) پایه‌گذار آن بوده است.»

  • آشنایی نسل جوان با فرهنگ پهلوانی

 اعضای قرارگاه جهادی محرومیت‌زدایی جنوب غرب تهران از همه طبقات اجتماعی هستند. از روحانیون و طلبه‌های جوان حوزه‌های علمیه گرفته تا آموزگار مدرسه، استاد دانشگاه، نخبه علمی و فرهنگی از دانشگاه‌های شاخص ایران، از جمله صنعتی شریف و تهران، در کنار کارگر، کارمند، کاسب و بازاری. در این بین، نباید از قهرمانان و پهلوانان رشته باستانی و ورزش زورخانه‌ای غافل باشیم. حضور این افراد، که بین مردم جایگاهی اجتماعی دارند، باعث می‌شود که برنامه‌هایی مثل مراسم آبگوشت‌پزان با شور و اشتیاق بیشتر اجرا شود.

گروه جهادی و محرومیت‌زدایی جنوب غرب تهران خیلی تلاش کرده تا نسل جدید را با رشته ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی آشنا کند. فرمانده قرارگاه جهادی در این‌باره توضیح می‌دهد: «اجرای برنامه ورزش باستانی در فضای باز با حضور قهرمانان رشته‌های مختلف از جمله میل‌زنی، کباده‌کشی و... باعث می‌شود که نوجوانان و جوانان، این رشته ورزشی اصیل و فرهنگی را بیشتر بشناسند و برای ورزش زورخانه‌ای بیشتر ترغیب شوند.»

  •  قهرمانی و پهلوانی، دو روی یک ورزش

آیین نیکوکارانه آبگوشت‌پزان در زورخانه مسلم‌ بن‌ عقیل قدمتی ۱۵ساله دارد. بسیجیان ناحیه مسلم و قهرمانان رشته‌های ورزشی باستانی و کشتی، آخر هر هفته، برای پخت آبگوشت آستین بالا می‌زنند تا بهانه‌ای برای کار خیر در محله‌شان فراهم کنند. معمولاً در این مراسم اتفاقات خوبی می‌افتد و افراد نیکوکاری که از نقاط مختلف تهران به این زورخانه می‌آیند، مشتاق می‌شوند تا در انجام امور خیرخواهانه در جنوب شهر با آنان همکاری کنند.  

سرهنگ «علی‌اصغر صفری»، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج مسلم، می‌گوید: «زورخانه فضای مناسبی برای رونق بخشیدن به امورخیرخواهانه دارد. ورزشکاران در کنار پرداختن به ورزش، گوشه‌چشمی هم به گره‌گشایی از مشکلات مردم دارند، چون بر این باورند که قوی ساختن جسم و جان و کسب عناوین قهرمانی و مدال‌های رنگین یک وجه از این رشته ورزشی و وجه دیگر آن پایبندی به اصول و مرام پهلوانی و کمک به نیازمندان است.»

  •  وقتی باستانی‌کاران پای کار می‌آیند

 ورزشکاران زورخانه مسلم برای‌ ترویج فرهنگ ورزش در نقاط مختلف منطقه، به‌ویژه در بوستان‌ها و مکان‌های روباز اقدام به برگزاری ورزش زورخانه‌ای می‌کنند. ورزشکاران باستانی‌کار بیشتر وقت‌ها لباس بسیج به تن دارند و با انجام حرکات نمایشی با میل باستانی و کباده و... توجه نوجوانان و جوانان را به این رشته ورزشی جلب می‌کنند. انجام ورزش باستانی در نقاط منتخب، یکی از برنامه‌های ورزشکاران زورخانه مسلم است، اما تدارک جشن آبگوشت‌پزان در محل زورخانه آنها را در فضایی صمیمی‌تر گرد هم جمع می‌کند.

در این مرحله، هرکدام از ورزشکاران گوشه‌ای از کار را به دست می‌گیرند تا از شرکت‌کننده‌ها به نحو احسن پذیرایی کنند. فرمانده ناحیه مقاومت بسیج مسلم ‌بن ‌عقیل می‌گوید: «معمولاً در هر وعده بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ کاسه آبگوشت بین مهمانان توزیع می‌شود. پس از برگزاری این ضیافت ساده و صمیمی، نوبت به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی از نیکوکاران می‌رسد تا صرف امور خیریه شود.»

از گود زورخانه تا دل کوره‌پزخانه |  نیازمندان سر سفره بی‌ریای پهلوانان | مراسم «آبگوشت‌پزان» در یافت‌آباد ۱۵ سال قدمت دارد

  • پخت آبگوشت نذری ۱۵ سال سابقه دارد

 ضیافتی که ورزشکاران زورخانه شهدای جهادگر و اعضای قرارگاه محرومیت‌زدایی جنوب غرب تهران برای خدمت به محرومان تدارک دیده‌اند، باعث شده تا فضای صمیمانه‌ای در محله ایجاد شود. قربانی می‌گوید: «هریک از اعضای قرارگاه در برگزاری مراسم آبگوشت‌پزان، وظیفه و مسئولیتی دارند. از بانوانی که مسئول تهیه و پاک کردن حبوبات و سبزی هستند تا افرادی که برای پخش آبگوشت پای پیاده در کوره‌پزخانه‌ها به راه می‌افتند.»

فرمانده قرارگاه محرومیت‌زدایی جنوب غرب تهران درباره تاریخچه این مراسم در منطقه۱۸ می‌گوید: «حدود ۱۵ سال از رسم آبگوشت‌پزان در محله یافت‌آباد می‌گذرد، اما چند وقت است که به خواست مردم و ورزشکاران ساکن در محله خلیج‌فارس، این سنت ماندگار را به زورخانه شهدای جهادگر نیز آورده‌ایم تا ۲ محلی در منطقه ۱۸ برای برگزاری این مراسم وجود داشته باشد.»
 

کد خبر 655864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهیل IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    6 0
    دمتون همه گرم. با مرام با معرفت