دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیرکشور عراق اعلام کرد: به رغم آتش بس ایجاد شده بین گروه صدر و دولت عراق، عملیات جهت تحت پیگرد قرار دادن افراد مظنون در شهرک صدر ادامه خواهد یافت.

به گزارش ایسنا به نوشته‌ روزنامه‌ الشرق الاوسط، چاپ لندن، جواد بولانی، وزیر کشور عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: به رغم آتش‌بس ایجاد شده بین گروه‌ صدر و دولت عراق، نیروهای امنیتی عراق به عملیات در شهرک صدر ادامه می‌دهند. وی افزود: دولت عراق نمی‌تواند مانع اجرای طرح‌های موجود جهت برقراری امنیت و ثبات در کشور شود.

بولانی تصریح کرد: نیروهای پلیس و ارتش عراق به عملیات‌ جهت تحت پیگرد قرار دادن افراد مظنون، اجرای حکم‌های قضایی و خلع سلاح شبه نظامیان ادامه می‌دهند.

وزیر کشور عراق هم چنین تاکید کرد که این وزارتخانه با تجهیز نیروهای عراقی به سلاح‌ها و سیستم‌های امنیتی پیشرفته و نیروهای جدید از نیروهای امنیتی عراق حمایت می‌کند تا به این ترتیب این نیروها بتوانند مسئولیت امنیتی تمامی شهرها‌ی عراق را تا آغاز سال آینده‌ی میلادی بر عهده بگیرند.

وی در ادامه گفت: وزارت کشور عراق سعی دارد تا به شکلی جدی تمامی موسسات و سازمان‌هایش را از وجود افراد فاسد و ناقض قانون پاکسازی کند و در همین راستا طی سه سال گذشته 27 هزار تن از افراد وابسته به این وزارتخانه را اخراج و محاکمه کرده است.

عملیات غرش شیر در موصل

بولانی که برای نظارت بر نحوه اجرای عملیات موسوم به "غرش شیر" در موصل به نینوا رفته، تاکید کرد که این عملیات در مدت زمانی مشخص و محدود انجام می‌شود.

از سوی دیگر علی ادیب، یکی از رهبران برجسته‌ فهرست ائتلاف یکپارچه‌ شیعه عراق در گفت‌وگوی تلفنی با روزنامه‌ الشرق الاوسط اظهار داشت: آنچه که به عنوان توافقنامه‌ بین گروه صدر و دولت عراق صورت گرفته است، آتش بس نیست و ما هم‌چنان در آغاز راه‌ برای حل و فصل بحران هستیم.

وی تاکید کرد: برخی راه‌کارها را در دیدار با مقامات ایرانی بررسی کردیم و اکنون کمیته‌ فهرست ائتلاف یکپارچه‌ شیعه‌ با نمایندگان گروه صدر مذاکرات گسترده‌تری را در این خصوص انجام می‌دهند. ادیب تصریح کرد: دو طرف در حال حاضر در خصوص تضمین‌های لازم جهت تداوم توقف درگیری‌ها و حضور شبه نظامیان در شهرک صدر مذاکره می‌کنند.

وی در خصوص نقش نیروهای آمریکایی در این خصوص گفت: نیروهای آمریکایی تمایلی نسبت به ورود به شهرک صدر ندارند و بر اساس توافق به وجود آمده بین گروه صدر و دولت عراق نیز قرار شده که دولت از نیروهای آمریکایی کمک نگیرد.

از سوی دیگر ژنرال جیمز میلانو، معاون فرمانده‌ نیروهای آمریکایی در بغداد اعلام کرد که 80 درصد از عملیات ساخت دیوار بتونی در شهرک صدر به پایان رسیده است.

وی تاکید کرد که دیوار مذکور سهم بسزایی را در کاهش خشونت‌ها در بغداد ایفا خواهد کرد و علاوه بر آن فرصت فعال ساختن بخش اقتصادی را نیز فراهم می‌کند.

این مقام نظامی آمریکا مدعی شد که هیچ گونه بحران انسانی در شهرک صدر وجود ندارد و خدمت رسانی به ساکنان این شهر روال عادی را طی می‌کند.

وی هم چنین تاکید کرد که از اواخر ماه مارس تاکنون حملات گسترده‌ای توسط گروه‌های شبه نظامی در شهرک صدر علیه نیروهای آمریکایی و عراقی و همچنین غیر نظامیان عراقی صورت گرفته است.

معاون فرمانده‌ نیروهای آمریکایی در بغداد تصریح کرد: شبه نظامیان در جریان این حملات از بیش از یک هزار خمپاره و موشک و هم چنین تعداد زیادی بمب‌های دست ساز استفاده کرده‌اند.

ارتش آمریکا نیز اعتراف کرد که در جریان عملیات غرش شیر که به صورت مشترک بین نیروهای آمریکایی و عراقی در موصل صورت می‌گیرد، نیروهای آمریکایی به اشتباه یک زن و کودک عراقی را کشته‌اند.

حیدر عبادی، یکی از رهبران فهرست ائتلاف یکپارچه‌ شیعه عراق نیز از اضافه شدن دو بند جدید به 14 بند مندرج در توافقنامه‌ صورت گرفته بین دولت عراق و گروه صدر خبر داد.

وی افزود: این دو بند شامل توقف تبلیغات رسانه‌ای و اقدامات تحریک آمیز به ویژه اتهامات وارده علیه دولت و دیگری تشکیل کمیته‌های تحقیقاتی جهت رسیدگی به شکایت‌های موجود علیه نیروهای امنیتی است که به نقض حقوق شهروندان عراقی متهم هستند.

وی تاکید کرد که کمیته‌ ویژه فهرست ائتلاف یکپارچه‌ی شیعه‌ عراق با جدیت هر چه تمام‌تر و با گذشت چهار روز از امضای این توافقنامه، روند اجرای آن را پیگیری خواهد کرد.

عبادی در خصوص زمان توقف حملات نظامی به شهرک صدر گفت: چنانچه حملات خمپاره‌ای از شهرک صدر به سراسر عراق متوقف شد، دیگر توجیهی برای انجام عملیات‌های نظامی وجود ندارد.

وی افزود: با گذشت چهار روز از امضای توافقنامه،‌ نیروهای امنیتی در سراسر شهرک صدر مستقر می‌شوند و کسی حق مقاومت در برابر آنها و یا کشیدن سلاح به رویشان را ندارد.

این مقام فهرست ائتلاف یکپارچه‌ شیعه‌ عراق تاکید کرد که نخست وزیر عراق مبالغی پول در اختیار خانواده‌های عراقی در شهرک صدر قرار می‌دهد تا بتوانند شرایط حساس و دشوار موجود را پشت سربگذارند.

وی هم چنین خاطر نشان کرد که پس از کنترل اوضاع امنیتی شهرک صدر اقدامات گسترده‌ای در خصوص ارایه‌ی خدمات و بازسازی این شهرک از سوی دولت آغاز خواهد شد.

از سوی دیگر ارتش آمریکا امروز (دوشنبه 23 اردیبهشت) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از نیروهای آمریکایی بر اثر انفجار یک بمب در مسیر گشتی این نیروها در شمال غرب بغداد کشته شد.

به این ترتیب آمار نظامیان کشته شده‌ی آمریکایی از ماه مارس 2003 تاکنون به 4077 تن رسید که 11 تن آنها در ماه مه کشته شدند.

بر اساس این گزارش از آغاز سال 2008 تاکنون نیز 171 سرباز آمریکایی در عراق کشته شده‌اند.

یک مقام ارتش عراق نیز اعلام کرد که بر اثر انفجار یک بمب در نزدیکی خودروی حامل سربازان عراقی در جنوب غرب کرکوک یک سرباز عراقی کشته و دو تن دیگر مجروح شدند.

ستاد فرماندهی عملیات نینوا نیز اعلام کرد: قانون منع آمد و شد که از روز جمعه تاکنون در استان نینوا اعمال شده از صبح امروز تنها برای اشخاص لغو شده است اما منع آمد و شد خودروها در این استان هم چنان ادامه دارد.

در بیانیه‌ ستاد فرماندهی عملیات نینوا آمده است: شهروندان عراقی می‌توانند مراکز تجاری و مغازه‌ها را باز کرده و با پای پیاده در خیابان‌ها رفت و آمد کنند.

موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق نیز اعلام کرد: عملیات غرش شیر در موصل، عملیاتی بسیار جدی و بزرگ است.

وی افزود: عناصر تشکیلات القاعده پس از شکست در استان الانبار، بعقوبه و صلاح‌الدین به موصل آمده‌اند و در آنجا پناه گرفته‌اند.

ربیعی تصریح کرد: به همین دلیل این عملیات بسیار مهم و جدی است و باید با موفقیت انجام شود.

از سوی دیگر جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق در دیدار با رییس مرکز جهانی نظارت بر کشتارهای جمعی، مستند سازی جنایات و کشتارهای جمعی صورت گرفته در دوره‌ حکومت صدام را خواستار شد.

وی هم چنین با اشاره به اقدامات تروریستی گروه‌های وابسته به القاعده و طرفداران حکومت سابق عراق علیه غیر نظامیان عراقی تاکید کرد که باید به این قبیل جنایات نیز به عنوان کشتار جمعی نگریست.

کد خبر 51648

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز