شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

کامران محمدی: پس از تبدیل خانه استاد شهید مرتضی مطهری به موزه که حدود یک سال پیش توسط شهرداری تهران اتفاق افتاد، حالا این خانه موزه کم و بیش تازه‌تاسیس در نخستین اقدام رسمی و گسترده خود، قصد دارد جایزه کتاب سال مرتضی مطهری را به جمع جوایز دیگر کشور اضافه کند.

آن طور که مسئول این خانه موزه به مهر گفته است، اعضای اولیه شورای علمی این جایزه متشکل از ۷ نفر از استادان حوزه و دانشگاه انتخاب شده‌اند و به احتمال بسیار، همین امسال نخستین دوره‌اش برگزار می‌شود. علی دژاکام بدون آنکه نامی از این ۷ نفر ببرد، این طور توصیفشان می‌کند:«سعی شده از مبرزترین چهره‌های فرهنگی مسلط به آثار استاد مطهری باشند.»

جالب اینکه همزمان با کتاب سال مرتضی مطهری، جایزه یا جشنواره دیگری نیز قرار است با نام «مطهری‌پژوهان» از امسال کارش را شروع کند که به گفته دژاکام ربطی به هم ندارند،جز اینکه هر دو سعی دارند نخستین دوره‌شان را همین امسال برگزار کنند.

هرچند بعید به‌نظر می‌رسد هر دو موفق شوند؛ چراکه تجربه برگزاری جوایز دولتی نشان داده است از زمان طرح موضوع تا برگزاری دوره نخست بیش از اینها زمان نیاز است؛ همچون جایزه جلال که هنوز تکلیف آن مشخص نیست و منتظر فرو نشستن مه.

دژاکام می‌گوید: «تا این لحظه درباره نحوه برپایی جایزه، مسائل اعتباری و حامیان مالی آن تصمیم خاصی گرفته نشده است.»

جشنواره کتابخانه‌های خانگی

جشنواره کتابخانه‌های خانگی که با همکاری معاونت فرهنگی ارشاد و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار می‌شود، گام اول را سال ۸۳ برداشت، اما جالب اینکه از آن تاریخ عملا به تاریخ پیوست و فراموش شد تا اینکه دوباره آذر ۸۶ به متن بازگشت و قرار شد دهه فجر دومین دوره‌اش با 3 سال فاصله برگزار شود.

اما این اتفاق نیفتاد و علی خاکبازان، دبیر جشنواره دوم، ۲۰ روز بعد اعلام کرد: «براساس تصمیم شورای سیاستگذاری، قرار بر این شد جشنواره در دهه اول اسفندماه برگزار شود، زیرا در دهه فجر با تعدد جشن‌ها و مراسم‌های مناسبتی مواجهیم.»

این ماجرا اما هنوز ادامه داشت و وقتی جالب‌تر شد که دومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی، دهه اول اسفند هم برگزار نشد و خاکبازان یک بار دیگر مجبور شد علت را توضیح دهد؛ «به‌دلیل سرمای امسال و مشکلات رفت‌وآمد شرکت‌کنندگان شهرستانی، تصمیم گرفتیم زمان برگزاری جشنواره را از اسفند ۸۶ به اردیبهشت ۸۷ - همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران - تغییر دهیم.»

خاکبازان این بار ادامه داد: «تصور می‌کنم با این تغییر فرصت مغتنمی برای شرکت‌کنندگان شهرستانی به وجود می‌آید تا در کنار جشنواره کتابخانه‌های خانگی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب هم بازدید کنند.»

اما بد نیست بدانید که نمایشگاه آمد و رفت و جشنواره یادشده، باز هم به تعویق افتاد. این بار گوشی خاکبازان از دسترس خبرنگاران خارج شد و دبیر که هر چه دلیل داشت، رو کرده بود، جای خود را به یکی دیگر از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره داد تا بگوید: «قرار است دومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی بعد از به پایان رسیدن نمایشگاه کتاب امسال برگزار شود زیرا در این صورت جشنواره بهتر در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد.»

فرمهر منجزی همراه با علی اصغر سیدآبادی، علی خاکبازان و فاطمه زمانی، اعضای شورای سیاستگذاری دومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی‌اند و فرهاد حسن‌زاده علاوه بر عضویت در شورای سیاستگذاری، ناظر انجمن بر امور جاری جشنواره در این شوراست.

حالا البته یک هفته از پایان نمایشگاه هم گذشته و به خرداد تنها ۲ روز مانده است.

خاکبازان دوباره با مهر حرف زده و این بار زمان برگزاری جشنواره دوم را یکی از ۲ روز دوم یا نهم خرداد اعلام کرده است؛ هرچند که اوایل خرداد هم خانواده‌ها احتمالا درگیر امتحانات فرزندانشان هستند و هوا خیلی گرم است و ترافیک تهران و به هر حال ماجرا ادامه دارد...

جشنواره ملی مطالعه مفید

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قصد دارد هنوز تکلیف جشنواره کتابخانه‌های شخصی روشن نشده، یک جشنواره جالب‌توجه دیگر نیز برگزار کند؛ نخستین جشنواره ملّی مطالعه مفید.

این جشنواره ۲۴ آبان، همزمان با هفته کتاب در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد و البته هنوز معلوم نیست تنها نام دیگری برای مسابقات کتابخوانی است یا اقدامی نوآورانه در سال نوآوری و شکوفایی.

به ویژه آنکه این جشنواره هم حالا تنها در حد یک خبر است و آن طور که مهر نوشته «قرار است اطلاعیه‌ها و فراخوان‌هایش متعاقباً از طریق رسانه‌های جمعی به اطلاع عموم مخاطبان در سراسر کشور برسد.»

کد خبر 52154

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز