شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

احمد خادم‌الله*: جمهوری اسلامی ایران معتقد است در شرایط کنونی که جهان و به‌ویژه خاورمیانه با مشکلات پیچیده‌ای مواجه است، اتخاذ رهیافت‌های چندسویه مبتنی بر مذاکره و تعامل سازنده تنها راه برون‌رفت از چالش‌های موجود است.

تهدید و فشارهای سیاسی نه‌تنها کمکی به حل چالش‌ها نمی‌کند بلکه اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد.

در چنین شرایطی دیپلمات‌ها و کشورهایی که به‌تدریج با محتوای بسته پیشنهادی ایران آشنا می‌شوند از ابتکار ایران در ارائه راهکارهایی برای حل چالش‌های جهانی و منطقه‌ای استقبال می‌کنند.

تاکنون دیپلمات‌هایی از کشورهای مختلف ازجمله لاهه، توکیو و زاگرب از بسته پیشنهادی ایران استقبال کرده‌اند و برخی نیز تأکید کرده‌اند در حال بررسی محتوای بسته ایران هستند و نظرات خود را اعلام خواهند کرد.

باتوجه به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی، بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران طرحی نو و جامع برای دستیابی به همکاری‌های پایدار و تعامل سازنده محسوب می‌شود و این یک فرصت استثنایی برای رهایی کشورهایی است که کشور و ملت خود را در بحران‌های بین‌المللی و منطقه‌ای گرفتار کرده‌اند.

تاکنون هیچ‌یک از کشورها نتوانسته برای حل معضلات منطقه‌ای و بین‌المللی راهکار مناسبی ارائه کنند اما امروز جمهوری اسلامی ایران باتوجه به موقعیتی که در صحنه منطقه و بین‌المللی دارد، ابتکاری را برای کاهش معضلات جهانی تهیه و ارائه کرده است.

این بسته می‌تواند مبنای جدیدی برای همکاری در ۴ حوزه دمکراسی، امنیت، انرژی و همکاری‌های اقتصادی باشد و بر این اساس دور جدیدی از مذاکرات بدون پیش‌شرط آغاز شود.

طبیعی است کشورهایی که منافع خود را در بحران‌آفرینی و تشنج‌های منطقه‌ای و بین‌المللی می‌بینند رویکرد مثبتی به بسته جمهوری اسلامی ایران نداشته باشند اما آنهایی که خواستار صلح و ثبات پایدار در منطقه و صحنه بین‌المللی هستند از پیشنهادهای اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت خواهند کرد و طبیعی است کشورهایی که به عمق پیام بسته پیشنهادی ایران پی‌برند، از ابتکار ایران در ارائه این پیشنهادها استقبال خواهند کرد.

* مدیر رسانه‌ای
شورای عالی امنیت ملی

کد خبر 52160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز