که 57 درصد از کاربران اینترنت هر روز حداقل یک بار وارد این موتورها شده و 85 درصد از ترافیک هدفمند در اینترنت توسط موتورهای جستوجو ایجاد میشوند.
به گزارش خبرنگار فنآوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر داوود زارعیان در نشستی با عنوان نقش موتورهای جستوجوی اینترنتی در مدیریت افکار عمومی جهان[سابقه خبر] که در پژوهشگاه فرهنگ،هنر و ارتباطات برگزار شد، با بیان این که در دنیا از نظر کیفیت اینترنت رتبهی خوبی نداریم زیرا اینترنت هنوز وارد زندگی مردم نشده است، به تعداد 18 میلیون کاربر اینترنت در حال حاضر در ایران اشاره کرد و گفت:با وجود امکان دسترسی به اینترنت در بیش از 900 شهر سرعت گسترش و توسعه اینترنت در مقایسه با دیگر رسانهها فوقالعاده است و نگرانی موجود در مورد این مدیا این است که مورد استفادهی تجاری قرار بگیرد.
او افزود: طبق آمار سال گذشته 93 درصد از خریداران کالا و خدمات برای یافتن سایت مورد نظر خود از موتورهای جستجو استفاده کرده، به طور متوسط 75 تا 80 درصد بازدیدهایی که از یک وبسایت صورت میگیرد از درگاه موتورهای جستوجو است.
به گفتهی او پرطرفدارترین بخش اینترنت پس از نامههای الکترونیکی، سایتهای موتور جستوجو میباشد و نکته جالب این که اکثریت مردم فقط دو صفحه اول از نتیجه بازگشت توسط موتورهای جستوجو را بررسی میکنند.
زارعیان وظیفهی موتور جستوجو را یافتن کلمات کلیدی در فایلها و سندهای وب جهانی عنوان کرد و انواع جستوجوگرها را جستوجوگر پیمایشی، فهرستهای دست نویسی شده، ترکیبی با نتایج مختلف و ابر جستوجوگر معرفی کرد.
وی از گوگل به عنوان جستجوگر پیمایشی نام برد که فهرست را به صورت خود کار تشکیل میدهد، اطلاعات را ذخیره میکند و به ترتیب اهمیت در اختیار کاربر قرار میدهد و در تعریف فهرستهای دست نویسی شده، گفت:در این موتور اگر کاربری با هزینه یا به صورت اسپانسری فهرست را تکمیل کرده باشد در معرض جستوجو قرار میگیرد.
زارعیان همچنین اظهار کرد:جستوجوی ترکیبی با نتایج مختلف ترکیبی از دو حالت قبلی است و ابر جستجوگر موتورهای جدیدی هستند که به طور همزمان از چند موتور استفاده میکنند که معروفترین آنها dogpile است.
او از عنکبوت (spider)، خزنده (crawler)، بایگانی کننده (Indexer)، پایگاه داده (Data base) و سیستم رتبهبندی (ranking) به عنوان بخشهای مجزای یک موتور جستوجوی اینترنتی نام برد.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از نشست به نقل از آلفرد سووی، افکار عمومی را ضمیر باطنی یک ملت خواند که قدرت گمنام یک نیروی سیاسی است که در هیچ قانونی پیشبینی نشده است و ادامه داد: رسانهها، ارتباطات میان فردی، رهبران افکار و عواملی دیگر چون مذهب، خانواده، مدرسه، کلمات، روابط بینالملل و اینترنت از مجاری تشکیل دهندهی افکار عمومی هستند.
او با اشاره به نسل جدید رسانهها که شامل وبلاگها، پایگاههای وب و تلفنهای همراه میشود در اهمیت موتورهای جستوجو در استفاده از اینترنت به عنوان مهمترین رسانه گفت: زندگی در این دنیای مجازی بدون موتورهای جستوجو بسیار سخت و یا غیرممکن است.
زارعیان افزود: تبلیغات، تکرار، دستهبندی مطالب و کلمات مورد نظر در ده نتیجه اول، بمباران خبری در اینترنت، ارائه امار، ارایه جذاب و دیدنی و استفادهی تبلیغاتی از پستهای الکترونیکی از عوامل چگونگی تاثیر موتورهای جستوجو بر افکار عمومی هستند.
این کارشناس در خصوص عوامل موثر در افزایش جستوجو به طراحی اصولی سایت، دقت در نوشتن برچسبهای متا، بهینهسازی سایت برای موتورها، حساسیت موتورهای جستوجو به نام صفحهی توضیحات آن و نیز ارایهی خدمات رایانه که در صدر قرار گرفتن اهمیت قرار دارد، اشاره کرد.