سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
۰ نفر

بسیاری از ما در دوران کودکی و نوجوانی کتاب‌های ویژه این گروه سنی را خوانده و از آنها خاطرات زیادی داریم.

علی الله سلیمی

همشهری آنلاین- علی الله سلیمی: بسیاری از ما در دوران کودکی و نوجوانی کتاب‌های ویژه این گروه سنی را خوانده و از آنها خاطرات زیادی داریم. کتاب‌های اغلب کم حجم اما با تصاویر رنگی و شعرها و قصه‌های خیال‌انگیز که روح کودکانه ما را به سرزمین‌های خیالی پر راز و رمز می‌برد تا رویاهای شیرین دوران کودکی در آن ایام حالمان را خوب کند. آن روزهای شیرین و خیال‌انگیز برای ما که به مرور از دوران کودکی و نوجوانی عبور می‌کردیم گذشت و بنابر اقتضای طبیعت، فرصت زیستن در آن دنیای شاد و رویاپردازی‌های شیرین آن ایام خاطره‌انگیز را به کودکان و نوجوانان خود واگذار کردیم و قدم به دنیای بزرگسالی گذاشتیم. حالا کودکان و نوجوانان ما وارث آن دوران شاد و خیال‌انگیز هستند و مطالعه کتاب‌های کودکان و نوجوانان پلی برای عبور آگاهانه از آن دنیای شیرین و خاطره‌انگیز به دنیای جدی بزرگسالی است.
اما آیا شرایط این روزهای جامعه ما به گونه‌ای هست که این کودکان و نوجوانان امروزی هم مانند هریک از ما در آن دورانی که سپری کرده‌ایم، لحظه‌های شاد و خیال‌انگیزی را با کتاب‌های مورد علاقه خود سپری کنند و مطالعه کتاب‌های غنی از تجربه‌های بکر زندگی، آگاهی‌های آنها درباره دنیای پیرامون‌شان را افزایش دهد؟ واقعیت این است که آن فرصت طلایی از اغلب کودکان و نوجوانان امروزی تا حدودی گرفته شده و بیشتر خانواده‌های امروزی ترجیح می‌دهند فرزندان‌شان لحظات و اوقات فراغت خود را در کلاس‌های مختلف زبان و برنامه‌های کمک آموزشی و در نهایت ورزشی سپری کنند تا سراغ ادبیات و کتاب‌های مورد علاقه‌شان بروند. در این میان، مهجوریت کتاب‌های ادبی که اساس و پایه ادبیات کودک و نوجوان را تشکیل می‌دهد، قابل توجه و تأمل است. کارشناسان این حوزه معتقدند به هر میزان کودکان و نوجوانان از مطالعه در سنین کودکی و نوجوانی دور نگه داشته شوند به همان میزان از اشتیاق و علاقه آنها به مطالعه در سنین بزرگسالی کاسته می‌شود و این خسران بزرگی در حوزه فرهنگ است که تبعات منفی آن دامن کل اجتماع را می‌گیرد و در مواردی جبران‌ناپذیر است. شاید برای جبران این نقیصه است که مسئولان و دلسوزان فرهنگ عمومی در جامعه ما، روزی را به نام ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری کرده‌اند تا به خانواده‌ها یادآوری کنند که کودکان و نوجوانان هم به ادبیات خاص خود نیاز دارند تا به رشد فکری و اندیشه‌ای آنها کمک کند و دنیای این آینده‌سازان خالی از بار فرهنگی لازم نباشد. در این شماره از نشریه بخش ویژه‌ای به این موضوع اختصاص یافته و سه نفر از فعالان ادبیات کودک و نوجوانان که در همسایگی ما در مناطق شرقی تهران سکونت دارند، درباره ویژگی‌های ادبیات کودک و نوجوان و جایگاه آن در مراکز فرهنگی و هنری مناطق شرق پایتخت گفته‌اند که بسیاری از حرف‌هایشان قابل توجه و تأمل است.  

کد خبر 528340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کوچه پس کوچه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیکنام IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    باید مطالعه کتاب لااقل در دوران دبستان اجباری شود وگرنه هیچ نصیحت و کلامی موثر نیست. البته باید کتابهای متفاوتی در هر هفته توسط معلم کلاس به دانش آموزان تحویل و از دانش آموزان خواسته شود پس از مطالعه خلاصه آن را تهیه و ارائه دهند.