پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۸
۰ نفر

برزیل تلاش همه جانبه‌ای برای پیوستن به اوپک آغاز کرده است و این درحالی است که اندونزی درصدد است تا پایان سال‌جاری از اوپک خارج شود.

 به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، اندونزی به‌علت کاهش تولید نفت، کمبود سرمایه‌گذاری‌ها و دست نیافتن به اکتشافات نفتی بزرگ به‌طور رسمی تصمیم گرفت از سازمان اوپک خارج شود.  میزان تولید نفت اندونزی از افزون بر یک دهه گذشته رو به کاهش است به‌طوری که میزان تولید نفت این کشور در حال حاضر کمتر از یک میلیون بشکه در روز برآورد می‌شود.

میزان تولید نفت اندونزی از حدود یک و نیم میلیون بشکه در روز در سال 1995 به 950 هزار بشکه در روز در سال گذشته کاهش یافت و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال‌جاری میلادی به حدود 930 هزار بشکه در روز کاهش یابد به همین علت اندونزی از صادرکننده نفت به وارد‌کننده نفت تبدیل شده است.

این تحول بر سیاست داخلی و خارجی اندونزی تاثیر گذاشته است و در سطح بین‌المللی این کشور تمایل دارد قیمت نفت کاهش یابد اما سیاست اوپک این است که قیمت نفت بالا بماند. در سطح داخلی نیز افزایش هزینه واردات نفتی باعث شده است دولت حدود 14 میلیارد دلار برای سوخت یارانه بپردازد که این رقم 13درصد کل هزینه دولت را تشکیل می‌دهد.

 این مسئله و دیگر عوامل باعث کسری بودجه شده است به همین علت دولت قیمت بنزین را حدود 30درصد افزایش داد و در پی این اقدام، مردم در خیابان‌های جاکارتا تظاهرات کردند. بیشتر ساکنان اندونزی که شمار آنها به بیش از 220 میلیون نفر می‌رسد، زیر خط فقر هستند. پیش‌بینی می‌شود این پایان داستان نباشد و انتظار می‌رود اقدام بعدی اندونزی لغو یارانه گاز منازل باشد و این اقدام بر فقرا تاثیر منفی خواهد داشت. 

 بنابراین گزارش ذخایر نفت اندونزی 4 میلیارد و 370میلیون بشکه است در این حال ذخایر گاز این کشور 2میلیارد و 659 میلیون متر مکعب اعلام شد. اندونزی در سال 74 میلیارد مترمکعب گاز تولید می‌کند.  میزان تولید پالایشگاه‌های اندونزی یک میلیون و 53 هزار بشکه در روز است.

میزان تولید فرآورده‌های نفتی این کشور نیز یک میلیون و 53 هزار بشکه در روز است. در این حال میزان مصرف فرآورده‌های نفتی در اندونزی یک میلیون و 61 هزار بشکه در روز اعلام شد.  صادرات نفت اندونزی 301 هزار بشکه در روز است. صادرات فرآورده‌های نفتی این کشور نیز بیش از 225 هزار بشکه در روز اعلام شد.

  در چنین شرایطی، به گزارش شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی لولا دوسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل گفته است، پس از کشف ذخائر نفتی عظیم در سواحل برزیل این کشور قادر به پیوستن به اوپک است.

  شرکت نفت دولتی برزیل می‌کوشد تا ماه آوریل سال 2009 عملیات استخراج را از ذخائر نفتی این کشور آغاز کند.خبرنگار این شبکه در گزارشی از برزیل گفت علاوه برکشف ذخائر نفتی مقادیر قابل توجهی حوزه‌های گاز در برزیل کشف شده است اما ذخائر نفتی و گاز کشف شده در چند هزار متری اعماق دریا قرار دارند و برای دستیابی به این ذخائر به چند سال حفاری نیازمند است. 

  این خبرنگار در توضیح دلیل تلاش برزیل برای پیوستن به اوپک گفت، رئیس‌جمهور برزیل اعتقاد دارد پیوستن کشورش به اوپک به سود برزیل است زیرا رئیس‌جمهور برزیل اعتقاد دارد پیوستن کشورش به اوپک گامی برای ارزان‌تر کردن بهای نفت است اما برخی از ناظران اقتصادی هم‌اکنون این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا پیوستن برزیل به اوپک به سود این کشور است یا خیر.

آنها می‌گویند هنگامی که برزیل به‌ صورت تولیدکننده سریع نفت درآید به سود کشور است که آزاد از مقررات دست و پاگیر و محدودیت‌ها عمل کند. بنابراین ضرورتی ندارد برای سود بردن کشور عضو اوپک باشد.

کد خبر 53534

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز