به گزارش آسوشیتدپرس WHO در بیانیهای به مناسبت "روز جهانی بدون دخانیات" - شنبه 31 مه (11 خرداد) - اعلام کرد که صنایع دخانیات از آسیبپذیریهای جوانان برای تبلیغات و تحت تاثیر قرار دادن آنها بهره برداری میکنند.
شیگرو اومی رئیس منطقه اقیانوسیه غربی WHO در بیانیهای گفت: "بمباران پیامها از طریق آگهیها در بیلبردها، روزنامهها، مجلات و رادیو و تلویزیونها و نیز پشتیبانی مالی از رویدادهای ورزشی و مد و سایر دستاویزها به هدف فریفتن جوانان برای واداشتن آنها به زدن اولین پک به سیگار انجام میگیرد."
این بیانیه میگوید آگهیهای گسترده در مورد سیگارکشیدن، این رفتار را طبیعی جلوه میدهد و نمیگذارد جوانان بفهمند که این کشیدن سیگار باعث مرگ آنها میشود.
WHO سیاستگذاران را فراخوانده است تا از ممنوعیت کامل تبلیغات و ترویج سیگار و عدم استفاده از حمایت مالی صنایع دخانیات بر اساس "کنوانسیون چارچوب در مورد کنترل دخانیات" - یک موافقتنامه جهانی کنترل دخانیات - پشتیبانی کنند.
این بیانیه میگوید ثابت شده است که تنها ممنوعیت کامل موفقیتآمیز است، چرا که ممنوعیتهای نسبی راه را برای شرکتها باز میگذارد تا منابع خود را به سوی شیوههای تبلیغی دیگر سوق دهند.
به گفته اومی متمرکز شدن کنونی صنعت دخانیات بر روی زنان جوان، چالشی است که باید فورا به آن پرداخته شود.