شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۰
۰ نفر

دکتر رضا اکبری: حرکت جوهری، اشتداد در وجود است و به ما اجازه می‌دهد تا از میان نظریات مختلف اخلاقی، دیدگاه فضیلت‌گرایی را برگزینیم.

قابل توجه ترین رویکرد در اخلاق، رویکرد فضیلت محوری است. در این رویکرد (فضیلت محور) توجه به زندگی انسان و این که در قبال دیگران چه باید کرد‌، تعامل جامعه  و ملکه‌شدن اعمال مورد توجه قرار می‌گیرد، بر همین اساس باید گفت؛ اخلاق صدرایی، فضیلت محور است.

تاثیر و تاثری که در عرصه وجود اتفاق می‌افتد، هم در ناحیه نظر است و هم عمل. بنابراین، در عالم انسانی وجودها با یکدیگر ارتباط دارند. نیز مطابق اصل اشتداد وجودی صدرایی، هرچه وجودی اشتداد بیشتری پیدا کند، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

در نگاه صدرا، الگوهای اخلاقی دارای مراتب گوناگونی هستند و انسان کامل بالاترین مرتبه آن است.در رویکرد فضیلت‌گرایانه، دانش فضیلت است. در واقع اشتداد وجود در نگاه صدرا به این برمی‌گردد که چگونه برای وجود زمینه لازم جهت افاضات از بالا فراهم شود.

 اگر اصالت وجود و اشتداد وجود را از مهمترین اصول صدرایی بدانیم، الگوهای اخلاقی به دلیل اشتداد وجودی زیاد، تاثیر زیادی در تربیت رفتارهای فردی و اجتماعی خواهند داشت.
 بنابراین، با توجه به آنچه گفته شد، شاید بتوان این فضایل را برای خانواده برشمرد: قابل اعتماد بودن،‌ رئوف و مهربان بودن، گشاده‌رویی، دقت و حوصله در کارها و حکمت و منطقی‌بودن در تعاملات.

کد خبر 53638

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز