یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
۰ نفر

استقلال در دو دهه گذشته گرفتار طلسمی تکراری شده است که حتی سرمربیان بزرگ تاریخ این باشگاه هم نتوانستند آن را باطل کنند.

استقلال سپاهان

به گزارش همشهری آنلاین استقلال بعد از پشت سر گذاشتن دو بازی حساس برابر سپاهان و پدیده در لیگ برتر و حفظ رتبه دوم جدول فرداد در یکی از حساس‌ترین بازی‌های فصلش باید در دیدار مرحله یک چهارم نهایی جام  حذفی به مصاف سپاهان برود. سپاهانی که حالا شرایطش در این فصل از همیشه بحرانی‌تر است و تنها  راه فرارش از هجمه انتقادات در نیم فصل دوم پیروزی برابر استقلال در دیدار حیثیتی است.

اما نگاهی به تاریخچه تقابل های دو تیم در جام حذفی شاید امیدواری‌های هواداران سپاهان برای صعود به نیمه نهایی جام حذفی را دوچندان کند.

استقلال در حالی فردا باید در ورزشگاه ازادی به مصاف سپاهان امیر قلعهنویی برود که این بازی هشتمین رویارویی دو تیم در جام حذفی است.

اولین تقابل دو تیم در جام حذفی به دیدار نیمه نهایی این جام در سال ۸۰ برمی‌گردد. جایی که امیر قلعهنویی روزهای آغازین حضورش روی نیمکت استقلال را پشت سر می‌گذاشت و در آن سوی میدان هم فرهاد کاظمی روزهای پرافتخار خود در سپاهان را سپری می‌کرد.

دو دیدار نیمه نهایی آن سال از جذابترین تقابل‌های تاریخ دو تیم از آب درآمد. بازی رفت را سپاهان ۴ بر ۲ برد و استقلال در آزادی شکست رفت را با نتیجه ۳ بر یک جبران کرد تا به لطف گل زده بیشتر راهی فینال شود و در دیدار نهایی هم فجر سپاسی را شکست دهد. این اولین جام امیر قلعهنویی در فوتبال ایران و استقلال بود.

اما سرنوشت دو تیم در جام حذفی سال بعد باز هم به هم گره خورد. این بار در مرحله یک هشتم نهایی. استقلال در بازی رفت رولند کخ آلمانی را روی نیمکت داشت و فرهاد کاظمی هم سرمربی سپاهان بود. استقلال با کخ روزگار خوشی نداشت و سپاهان با سه گل این تیم را شکست داد تا عملا امید آبی‌ها برای بازی برگشت از بین برود. 

در بازی برگشت هم که مرحوم پورحیدری جایگزین رولند کخ شده بود دوباره سهم استقلال شکست با نتیجه یک بر صفر بود تا استقلال وداعی زودهنگام با جام حذفی داشته باشد.

دو سال بعد در دومین سال سرمربیگری امیر قلعهنویی در استقلال و در حالی که این تیم قهرمانی در لیگ را در هفته پایانی به پاس واگذار کرده بود در دیدار فینال دوباره روبه‌روی سپاهان قرار گرفت. شکست ۳ بر دو در اصفهان استقلالی‌ها را امیدوار کرد تا در تهران با یک برد خفیف هم جام را بلای سر ببرند اما شاگردان فرهاد کاظمی در تهران با دو گل سیدصالحی استقلال را شکست دادند تا امیر قلعه‌نویی و استقلال دست‌شان از هر دو جام کوتاه بماند.

اما آخرین تقابل  دو تیم در جام حذفی مربوط به سالی است که استقلال امیر قلعه نویی قهرمان لیگ برتر شد. در فصل ۹۱-۹۲ استقلال  در نیمه نهایی جام حذفی بعد از حدود یک دهه رودرروی سپاهان قرار گرفت. در تک بازی آن سال دو تیم در وقت قانونی با نتیجه یک بر یک رسیدند اما  در ضربات پنالتی این سپاهان بود که استقلال را شکست داد و راهی فینال شد.

نگاهی به آمار دو تیم در جام حذفی نکات جالب توجهی را به همراه دارد. استقلال در هفت تقابل خود برابر سپاهان در جام حذفی تا به حال تنها یک بار موفق به شکست این تیم شده که مربوط به دوره کوتاه حضور امیر قلعهنویی روی نیمکت این تیم پیش از رولند کخ است. در دیدار برگشت نیمه‌نهایی فصل ۸۰-۸۱. استقلال بازی رفت را با قلعه‌نویی با نتیجه ۴ بر۲ واگذار کرده بود.

نه رولند کخ نه مرحوم پورحیدری و نه امیر قلعه‌نویی در این سال‌ها موفق کسب پیروزی برابر سپاهان در جام حذفی نشده‌اند. باید دید این بار تقابل معکوس قلعه‌نویی با فرهاد مجیدی آیا منجر به تدام شکست ناپذیری سپاهان در جام حذفی برابر استقلال خواهد شد یا اینکه فرهاد طلسم استقلال برابر سپاهان را خواهد شکست.

کد خبر 538594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha