یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

گروه ورزشی: دورسوم عملیات صعود به مرحله بعد فرا رسید، ‌پس از ناکامی در دو بازی اول و حالا تیم ملی ایران که انتظار می‌رفت به عنوان صدرنشین مقتدر گروه راهی مرحله بعدی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ شود، در شرایط نامناسبی قرار دارد.

بهترین فرصت، پیش‌روی دایی است و او در تقابل با صدرنشین گروه به صدرنشینی امیدوار است.

توان فوتبال ملی امارات قابل‌قیاس با شرایط تیم ملی امارات  نیست، خصوصاً در حالی که بازی حساس دو تیم به میزبانی ایران و مقابل تماشاگران ایرانی برگزار می‌شود.

دایی اولین پیروزی خود و فوتبال ملی را در سال ۲۰۰۸ جشن گرفت.

زامبیا نخستین تیمی بود که مقابل سرمربی جوان تیم ملی ایران شکست خورد؛ در یک بازی دوستانه و به لطف اشتباهات داور ایرانی مسابقه که با اعلام دو ضربه پنالتی کمک بزرگی به تیم دایی کرد.

حکایت متسو و امارات متفاوت است. مربی باسابقه و زیرک فرانسوی  با اندیشه کسب یک تساوی به تهران آمده، هرچند با شجاعت از پیروزی می‌گوید و می‌خواهد تظاهر کند که هراسی از تیم دایی ندارد.

امارات با ۴ امتیاز صدرنشین گروه پنجم است‌. بازیکنان،‌ مسئولان و حتی مربیان این تیم به خوبی می‌دانند که در تهران کسب ۳ امتیاز مقابل ایران به واقعیت نزدیک نیست. یک امتیاز ارزشمند این مسابقه هم آنها را در مکان نخست جدول گروه حفظ می‌کند و البته در بازی برگشت که ۵ روز دیگر در العین برگزار می‌شود، شرایط آسان‌تر خواهد بود.

دیدار با صدرنشین گروه

ایران در مرحله اول دور مقدماتی همواره مقتدر و با صلابت ظاهر می‌شد اما شرایط جدید مسابقات ‌و رقابت فشرده تیم‌ها در این دوره، مشکلات زیادی برای مدعی همیشگی فوتبال آسیا به وجود آورده است.

۲ امتیاز در دو بازی اول، ‌طبیعتاً کافی به نظر نمی‌رسد. تیم ملی ایران در جدال با سوریه و کویت پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شد. بازی اول در شرایطی برگزار شد که هنوز وضعیت کادرفنی مشخص نبود.

تیم ملی فوتبال ایران مقابل چشمان کلمنته که قرار بود به عنوان سرمربی انتخاب شود برابر سوریه بازی کرد و با تساوی بدون گل متوقف شد. در دومین بازی که در ابتدای سال جدید شمسی انجام شد، دایی روزهای نخست حضورش روی نیمکت تیم ملی را تجربه می‌کرد.

ایران با دو گل از کویت پیش افتاده بود اما در نهایت به تساوی ۲ بر ۲ در خاک این کشور رضایت داد و حالا ایران با ۲ امتیاز از دو مسابقه و در شرایط کاملا مساوی با تیم ملی کویت در مکان دوم جدول گروه ۵ قرار دارد در حالی که امارات، ‌حریف امروز تیم کشورمان با 4 امتیاز صدرنشین است و شکست این تیم، ‌ایران را به مکان نخست جدول این گروه می‌رساند.

این بازی تاثیر زیادی در سرنوشت صعود خواهد داشت. اماراتی‌ها البته به یک تساوی امیدوارند.

کسب یک امتیاز از ورزشگاه آزادی موفقیت بزرگی برای این تیم به شمار می‌رود و جایگاه تیم نخست جدول را حفظ خواهد کرد، خصوصاً در شرایطی که بازی برگشت دو تیم در شهر العین امارات برگزار خواهد شد و شاگردان متسو به استفاده از شرایط میزبانی در دیدار برگشت امیدوارند.

ترکیب پر از ابهام

تفکرات دایی برای این بازی  قابل‌پیش‌بینی نیست. سرمربی تیم ملی در دو بازی تدارکاتی تقریباً از همه بازیکنان استفاده کرد و حتی در ترکیب اصلی ابتدای مسابقه با سایپا و زامبیا نیز تغییرات زیادی داشت.

تنها نکته قطعی در آرایش روز یکشنبه تیم ملی استفاده از سیستم ۱-۳-۲-۴ است که دایی به آن اعتقاد دارد. اگر واعظی دچار مصدومیت نمی‌شد، قطعاً سنگربان نخست تیم ملی در این بازی بود اما در غیاب دروازه‌بان اول پرسپولیس، ‌رحمتی و میرزاپور شانس نخست به شمار می‌روند.

دایی به میرزاپور اعتقاد ویژه‌ای دارد اما ظاهراً رحمتی در شرایط بهتری به سر می‌برد و احتمال حضورش در این مسابقه بیشتر است.

در مرکز خط دفاع زوج عقیلی و حسینی نسبت به دیگر بازیکنان ترجیح داده می‌شود. غلام‌نژاد و کعبی گزینه‌های حضور در پست دفاع راست هستند. در سمت چپ زارع، ‌بیک‌زاده و حتی نصرتی گزینه‌های اصلی دایی به شمار می‌روند.

زوج نکونام و تیموریان در خط میانی قرار می‌گیرند و مقابل آنها ترکیب ۳ مهاجم نفوذی قابل پیش‌بینی به نظر نمی‌رسد. دایی از بازی رضایی و بیک‌زاده در این پست راضی بود.

احتمال حضور نیکبخت، ‌جباری و کعبی هم به عنوان هافبک‌های نفوذی بسیار زیاد است. از این جمع ۳ بازیکن پشت سر تنها مهاجم تیم ملی قرار می‌گیرند.

خلیلی و عنایتی در بازی‌های تدارکاتی به عنوان مهاجمان اصلی  به میدان رفتند. از بین آنها فقط یک بازیکن شانس حضور در ترکیب اصلی را پیدا می‌کند. عنایتی مقابل امارات در این پست بازی کرد و خلیلی در نیمه دوم به میدان رفت اما تماشاگران از آقای گل لیگ حمایت کردند که این موضوع واکنش منفی عنایتی را در پی داشت. دایی با ابهامات زیادی در این پست مواجه است و انتخاب سختی پیش‌روی خود می‌بیند.

متسو به ضدحملات امیدوار است

متسو با تفکرات خاصی تیمش را به مصاف ایران می‌فرستد. ملی‌پوشان اماراتی در هفته‌های اخیر، تحت فشار قراردادن بازیکنان حریف و اصطلاحاً تمرین پرسینگ را در دستورکار داشتند.

مربی فرانسوی خصوصاً در دقایق ابتدایی بازی چنین اندیشه‌ای دارد. او از بازیکنان خواسته که به بازیکنان صاحب توپ نزدیک شوند و همه فضاهای خالی را خصوصاً در نیمه نخست مسابقه پوشش بدهند.

امارات با آرایش ۲-۴-۴ به مصاف تیم ملی ایران خواهد آمد و البته یکی از مهاجمان این تیم به هافبک‌ها نزدیک‌تر می‌شود تا در مرکز زمین فضای کمتری برای میزبان باقی بماند.

دو مهاجم متسو در این بازی اسماعیل مطر و فیصل خلیل خواهند بود. مطر، ‌پدیده جوان سال‌های گذشته فوتبال امارات، ‌خطرناک‌ترین مهاجم اماراتی‌ها در این مسابقه به شمار می‌رود. مربی فرانسوی از او خواسته که در ضدحملات از فضای خالی دو جناح استفاده کند.

فیصل خلیل دیگر مهاجم تیم ملی امارات در این مسابقه خواهد بود. او که در فصل اخیر عنوان آقای گلی رقابت‌های لیگ را به دست آورده، از کوچک‌ترین فرصت‌هایش به بهترین شکل استفاده می‌کند. ویژگی این بازیکن استفاده از توپ‌های بلند و ضربات دقیق سر است.

رکورد ناامیدکننده امارات

تیم ملی امارات یکی از ناکام‌ترین حریفان ایران در تاریخ بازی‌های ملی بوده است. اولین بازی دو تیم در سال ۱۹۸۰ برگزار شد که تیم کشورمان با نتیجه 2بر صفر به پیروزی رسید. دو ماه بعد، در همان سال ایران با نتیجه ۳ بر صفر امارات را شکست داد.

روزنامه عربی زبان الخلیج تاریخچه بازی‌های ملی ایران و امارات را چاپ کرد. در گزارش این روزنامه آمده است: «تیم سفیدپوش(ایران) ۸ بار موفق به شکست امارات شد و ما فقط یک بار ایرانی‌ها را مغلوب کرده‌ایم.»

تنها پیروزی امارات در سال ۱۹۹۷ رقم خورد. این تیم در یک بازی دوستانه با نتیجه ۳ بر یک ایران را شکست داد اما در ۹ مسابقه دیگر، ۸ پیروزی برای ایران و یک تساوی به دست آمده است.

اماراتی‌ها تنها در همان بازی سال ۹۷ موفق به گشودن دروازه ایران شدند و در ۹ بازی دیگر حتی یک بار هم مقابل ایران گلزنی نکرده‌اند. آخرین بازی دو تیم سال ۲۰۰۷ در امارات برگزار شد که تیم کشورمان با هدایت امیر قلعه‌نویی ۲ بر صفر میزبان خود را مغلوب کرد.

کد خبر 53903

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز