یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۶
۰ نفر

مجید صالح: قبل از هر صحبتی در رابطه با کیفیت فنی دو تیم باید به ارزش کاری برونو متسو اشاره کرد. مربی فوق‌العاده بزرگی که در فوتبال کاملا شناخته شده است.

در فوتبال اما بیشتر از هر نکته دیگری برای یک مربی بزرگ،‌ ابزار یعنی استفاده از بازیکنان حائز اهمیت است که مطمئناً از این حیث تیم‌ملی کشورمان شرایط بسیار بهتری نسبت‌به حریف دارد.

تیم‌ملی ما کیفیت بسیار بهتری دارد و به عقیده من حتی بازیکنانی که بیرون از ترکیب اصلی قرار می‌گیرند کیفیت بسیار بهتری از حریف اماراتی دارند. شاهد این مدعا به حرف‌های متسو بازمی‌گردد، آنجا که گفته بود قطعاً با بازیکنان تیم‌ملی ایران به راحتی قهرمان آسیا می‌شد و تیمی بسیار مطرح در سطح فوتبال جهان می‌ساخت.

نکته دیگری که باید کار بیشتری روی آن انجام دهیم به ساختار تیمی و امکانات ما باز می‌گردد. مطمئناً‌ تیم ما درچند مدت اخیر به لحاظ مسابقات تدارکاتی و اردو شرایط ضعیف‌تری نسبت به امارات داشته، همین موضوع نیز باعث می‌شود که در مصاف با حریف با حواسی جمع‌تر رودرروی آنها قرار بگیریم.

لژیونرها در چند روز گذشته به تیم‌ملی اضافه شدند. این موضوع وظیفه لژیونر‌های ما را به لحاظ هماهنگی سخت‌تر می‌کند. تیم ما قطعاً‌ با روش ۱-۳-۲-۴ به مصاف امارات خواهد رفت. در این سیستم مطمئناً‌ نقش دو هافبک دفاعی و ۳ هافبک جلوی آن بسیار مهم است.

مطمئناً این ۵ بازیکن باید منطقه یک سوم میانی را از حریف بگیرند و حملات را آن منطقه به بهترین شکل طراحی کنند. خط دفاعی ما باید با حواسی جمع نگاهی عمیق به بازی مهاجمان و عناصر تهاجمی امارات داشته باشد، چون مطمئناً‌ شیوه دفاع – ضدحمله حریف و در صورت غفلت مدافعان ما، روز سختی را برای تیم ایران رقم خواهد زد.

تیم امارات به لحاظ جدولی در راس جدول قراردارد و شرایط برای تیم ما سخت‌تر است. اما نکته مهم به این مسئله باز می‌گردد که بازی در زمین خودمان برگزار می‌شود و این شاید یکی از بزرگ‌ترین شانس‌های ما برای مقابله با حریف محسوب شود. نکته دیگر به نقش حیاتی فوروارد هدف ما بازمی‌گردد.

مطمئناً‌ در سیستم ۱-۳-۲-۴ نقش تک مهاجم هدف ما بسیار حیاتی و تعیین‌کننده خواهد بود آنجا که به اعتقاد من، محسن خلیلی و رضا عنایتی بیشترین شانس را برای بازی دارند.

در مقابل فکر می‌کنم اساس کار امارات به گفته متسو پرسینگ و استفاده از ضدحمله‌ها باشد که البته شاید این فقط یک استراتژی و البته یک تدبیر خاص برای خنثی کردن توان تیمی ما باشد.

البته این احتمال هم وجود دارد که تیم‌ملی امارات نخواهد تیم ما را در زمین خودش نگه دارد که مطمئناً با این روش شانس گل‌زدن ما کمتر خواهد شد. البته راه‌هایی نیز برای مقابله با این سیستم وجود دارد.

چنانچه اساس کار امارات استفاده از استراتژی پرس و ضدحمله باشد عناصر دفاعی ما در
یک سوم دفاعی خودمان حق اشتباه ندارند چون در این سیستم ارسال‌های سریع و اشتباه مدافعان ما می‌تواند برای تیم‌ملی ایران بسیار خطرناک باشد.

کد خبر 53905

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز