بازنشستگی، می‌تواند فصل جدیدی از زندگی باشد. به شرط آنکه از دریچه تازه‌ای به زندگی روزمره که سال‌ها به آن خو گرفته‌ایم نگاه کنیم.

مهاجر

همشهری آنلاین_ راحله عبدالحسینی:   دنیای سفر همان دریچه نویی بود که «منیژه مهاجر» بعد از 26 سال خدمت در آموزش و پرورش، پشت آن ایستاد تا شگفتی‌های جهان را از آنجا ببیند. سفر را از تهرانگردی آغاز کرد و سپس کوله‌بارش را برای دیدنی‌های ایران بست. بعد از آن هم به چند کشور خارجی سفر کرد. می‌گوید: «سفر باعث شد تا عظمت خدا را ببینم و شکرگزار لحظه به لحظه زندگی باشم. سفر مرا مهربان کرد.» او که هم‌محله‌ای ما در ستارخان است، بعد از تجربه 12ساله ایرانگردی، به تازگی کتابی با عنوان «از تهران یک روزه به کجا برویم» منتشر کرده‌است که بهانه گفت‌وگوی ما با او شد.  
اگر خانه‌نشینی و پیدا کردن سرگرمی برای روزهای بلند و کشدار تابستان امسال برای ما چندان راحت نیست، تحمل این روزها برای فردی که از 12سال پیش پاشنه کفشش راور کشید و راهی سفر شد به مراتب سخت‌تر است. اما می‌شود برای اینکه حالمان بهتر شود از فرصت این روزها برای ورق زدن کتابی که مهاجر نوشته، بهره‌برد. هم‌محله‌ای ما سال 1387 بعد از 26سال خدمت در آموزش و پرورش در سمت‌های دبیری، مدیریت و معاونت بازنشسته شد و راه تازه‌ای برای گذراندن دوران بازنشستگی خود پیش گرفت: «کار بیرون از خانه و بزرگ کردن بچه‌ها فرصتی برای سفر به من نداده‌بود. روزگار معلمی را خیلی دوست داشتم. اما بعد از بازنشستگی زندگی بسیار پرهیجان و خاطره‌انگیزی را تجربه می‌کنم. پس از بازنشستگی تصمیم گرفتم سفر کنم. سفرهایم را با تهرانگردی و تورهای یک‌روزه و بعد 2روزه و چند روزه شروع کردم.»

  •  از تهرانگردی تا جهانگردی

می‌شود عاشق سفرباشی و مشغله‌های روزمره هرگز این فرصت را به تو ندهد. این اتفاق برای مهاجر رخ داده‌بود. اما بعد از بازنشستگی رؤیایش را محقق کرد: «دختر و پسرم ازدواج کردند. همسرم از من حمایت کرد. خودم هم که بسیار مشتاق سفر بودم. شرایط خوشبختانه مهیا شد تا به آرزوی دیرینه‌ام برسم. سفرهای خارجی را همراه همسرم رفتم و ایران و تهران را تنها سفر کردم. بنابر هدفی که برای خودم تعیین کرده بودم سالی یک کشور خارجی رفتم. اماکن دیدنی و طبیعت‌گردی 31 استان کشور را دیدم.» مهاجر به 170 نقطه طبیعت‌گردی سفر کرده است. در یکی از همین سفرها بود که چاپ کتابی با عنوان طبیعت‌گردی به فکرش رسید: «با خودم گفتم چه خوب می‌شود این همه زیبایی را به دیگران هم معرفی کنم تا آنها هم با این نقاط خارق‌العاده در طبیعت ایران آشنا شوند. به همین دلیل تألیف کتابی با همین عنوان به فکرم رسید. تصمیم گرفتم 60 مکان دیدنی و بکر را که می‌شود یکی دو روزه از تهران رفت و دید در کتابی به علاقه‌مندان معرفی کنم.»

  •  انگیزه‌ای برای نگارش کتاب 

جست وجوی اینترنتی هر روز پاسخ بسیاری از پرسش‌های ما را کم و بیش می‌دهد. شاید این‌طور به نظرتان بیاید که برای جست وجوی سفرهای یک‌روزه از تهران می‌توانیم از گوگل کمک بگیریم. اما مهاجر درباره تفاوت این کتاب با اطلاعاتی که گوگل در اختیار کاربران می‌گذارد این‌طور می‌گوید: «وقتی دنبال اماکن دیدنی هستیم که یک‌روزه بتوان رفت و برگشت، گوگل به ما آژانس‌های مسافرتی را معرفی می‌کند که تور یک‌روز برگزار می‌کنند. در این کتاب من سعی کرده‌ام علاوه بر موقعیت جغرافیایی، درباره وجه تسمیه و تاریخچه مکان دیدنی، بهترین فصل سال برای بازدید و تجربه خودم از سفر برای خوانندگان توضیح دهم. هدف من این بود که برای پایتخت‌نشینان که معمولاً نمی‌توانند چند روز مرخصی بگیرند و به سفر بروند پیشنهاد سفر یک‌روزه بدهم.»

  • سفر، مقدمه خودشناسی 

روزگار کرونایی فرصت سفر را از ما گرفته‌است. حالا تنها راه سفر از طریق مجازی است. مهاجر برای روزگار بعد از این و زمانی که به سلامت از این بحران گذشتیم و دوباره درهای سفر به رویمان گشوده‌ شد، درباره تغییری که سفر در روحیه و سبک زندگی ما پدید می‌آورد می‌گوید: «تجربه بیش از یک دهه سفر باعث شد تا خودم را بهتر بشناسم. با عشقی که به طبیعت می‌ورزم، طبیعت نیز به من شادی و نشاط و انرژی مثبت هدیه می‌دهد. در ناملایمات صبور می‌شویم و همراه با همسفرانمان سختی‌های سفر را پشت سر می‌گذاریم. سفر مرا مهربان کرد. با طبیعت همسو شدن، ما را مهربان‌تر و بخشنده‌تر می‌کند.» هم‌محله‌ای ما منتظر روزی است که بتواند دوباره سفرهایش را از سر بگیرد. او برای افرادی که معمولاً هزینه را بهانه‌ای برای سفر نرفتن می‌دانند می‌گوید: «وقتی لذت سفر و آشنایی با دنیای دیگر را چشیدم، روی بیشتر خرج‌هایم خط‌کشیدم. نه تنها اصلاً ضروری نبود، بلکه هیچ تأثیری هم در رشد فردی من نداشت. در حالی که سفر دستاورد خیلی عمیقی برایم دارد. تجربه من می‌گوید اگر یکبار دیگر خرج‌هایمان را مرور کنیم می‌بینیم که می‌شود سفر هم رفت. آسان سفر کردن هم لذت‌بخش است.»

  • دیدنی های تهران

مهاجر، دیدنی‌ها و بناهای ارزشمند تاریخی ایران و به‌ویژه تهران را در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار بیشتر می‌داند: «توریست‌ها به دیدن کلیسای کوچکی می‌روند که فقط 300 سال قدمت دارد. در حالی که در کشور ما اماکن قدیمی‌تر و با اصالت‌تری وجود دارد که از وجود آن بی‌خبریم. زیرا چنان که باید و شاید به مقوله توریسم اهمیت نمی‌دهیم.» مهاجر، کاخ‌ها و موزه‌های تهران را جزو بهترین اماکن گردشگری معرفی می‌کند. «کاخ موزه‌ها تاریخ کشور را روایت می‌کنند. حیف است تهرانی باشیم و موزه مقدم را ندیده باشیم.»

  • بوستان‌های تهران را می‌شناسم

منیژه مهاجر عضو گروه جهاندیدگان خانه سلامت محله نیز است. او از تجربیات سفرش برای اعضای گروه می‌گوید و آنها را در تورهای تهرانگردی همراهی می‌کند. می‌گوید: «موزه‌ها، خانه‌های قدیمی، کاخ‌ها و بسیاری از اماکن تاریخی، گردشگری و تفریحی تهران را دیده‌ام. به نظر من هر شهروندی که در تهران زندگی می‌کند باید به این اماکن سر بزند تا شهرش را بهتر بشناسد و با تاریخ آن آشنا شود. من به بوستان‌های تهران هم علاقه دارم و تقریباً به همه بوستان‌های تهران سر زده‌ام. بوستان نهج‌البلاغه یکی از بوستان‌هایی است که همیشه برای تفریح آن را انتخاب می‌کنم. مدتی پیش اسم بوستان فدک در محله شهرک غرب، خیابان ایران زمین به گوشم خورد که تاکنون به آنجا نرفته‌بودم. باورتان نمی‌شود انگار وظیفه خودم می‌دانستم که حتماً آنجا را ببینم و چه بوستان زیبایی است. بعد از اینکه بوستان را دیدم عکس‌هایش را در گروه‌های دوستان و آشنایان منتشر کردم تا آنها هم از این طبیعت دلنشین لذت ببرند.»

  • همسایگی در خانه‌های عمودی

مهاجر از قدیمی‌های محله ستارخان است. او می‌گوید: «همسایگی مثل روزگار قدیم نیست. خیلی از قدیمی‌ها حالا از این محله نقل مکان کرده‌اند. در آپارتمان‌ها بسیاری از همسایه‌ها همدیگر را نمی‌شناسند و ارتباط و تعاملی برقرار نمی‌شود. وقتی همسایه جدید به آپارتمان 15 واحدی ما می‌آید از همان روز اول که در حال اسباب‌کشی است، من جویای احوالشان می‌شوم. به همین‌ترتیب سلام و علیک و ارتباط همسایگی شکل می‌گیرد. سنت همسایه‌داری را باید حفظ کنیم.»
 

کد خبر 539726

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha