به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، سید مناف هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا مدیریت شهری برنامهای برای ورود دوچرخه برقی به شهر دارد، گفت: در حال حاضر برنامهای برای ورود دوچرخه برقی به شهر وجود ندارد. بلکه برنامه فعلی مدیریت شهری ایجاد و ساخت مسیرهای پیوسته دوچرخهسواری در مناطق ۲۲گانه است.
وی در ادامه افزود: ابتدا برای ورود دوچرخه برقی به شهر باید سرمایهگذار بخش خصوصی پیدا کرد. اگر سرمایهگذاری تمایل ورود به این بخش را داشته باشد، تسهیلات و امکانات لازم ارائه خواهد شد.
هاشمی با بیان اینکه فرهنگ استفاده از دوچرخه در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است، افزود: امسال حدود ۶۱۰ کیلومتر مسیر دوچرخه ساخته میشود. ۵۰۰ کیلومتر در دستور کار معاونت فنی و عمران و ۱۱۰ کیلومتر در دستور کار معاون حمل و نقل و ترافیک قرار گرفته است. ۶۰۰ کیلومتر مسیر در حوزه ایجاد زیرساختهای استفاده از دوچرخه در مناطق ۲۲گانه در حال ساخت است.
معاون شهردار تهران ضمن اشاره به نبود سابقه تاریخی برای ایجاد و ساخت مسیر دوچرخه با چنین عدد بزرگی در تهران، گفت: استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله تفریحی در قالب یک مد ترافیکی در برنامههای شهرداری دیده شده است. مشکلات بسیاری اعم از ترافیک معابر، تقاطعها، نبود کریدورهای متصل به ۲۲ منطقه و بزرگراهها برای توسعه مسیر دوچرخه سواری وجود دارد.
وی با بیان اینکه ایجاد تعدادی کریدور در دستور کار معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قرار گرفته است، افزود: استفاده از دوچرخه دو بعد دارد؛ نخست به عنوان یک ورزش و وسیلهای برای سلامتی و دوم به عنوان یک وسیله حمل و نقل پاک برای عبور و مرور در شهر است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یادآور شد: دولت و بانکها برای توسعه دوچرخهسواری در پایتخت باید به شهرداری تهران کمک کنند. باید تسهیلات لازم برای خرید دوچرخه برقی توسط دولت به شهروندان ارائه شود. همچنین باید برای کارکنان دولت و شهرداریها امکان استفاده از دوچرخه با حمایت دولت وجود داشته باشد.
نظر شما