جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

مهبد آستانی: «لینه هالورسن»، فیلم‌سازی اهل سوئد است. او به عنوان یک فعال اجتماعی و سیاسی، برای سوژه‌های مستندهایی که می‌سازد به نقاط مختلف جهان سفر می‌کند.

فیلم مستند «در فاصله پرتاب یک سنگ» به موضوع فلسطین اختصاص دارد. او در یک گفت‌وگوی اینترنتی در باره این فیلم و حضورش در خاورمیانه صحبت می‌کند. پرسش‌ها از متن مطلب حذف شده و فقط حرف‌های هالورسن در ادامه مطلب آمده است.

   سال 2004 در شهر بیت‌اللحم در منطقه اشغال شده نوارغزه بودم. در این محل نه فقط به عنوان یک فیلم‌ساز، که در مقام یک روزنامه‌نگار بدون مرز کار و فعالیت می‌کردم. دو سال می‌شد که در این منطقه بودم. چیزهایی را که می‌دیدم روی نوار هم ضبط می‌کردم تا بتوانم یک فیلم مستند بسازم. می‌خواستم ببینم وضعیت زندگی کودکان و نوجوانانی که تحت اشغال اسراییل زندگی می‌کنند چگونه است و این تجربه را با بقیه مردم جهان هم تقسیم کنم. برای این فیلم سه نوجوان فلسطینی را به عنوان شخصیت‌های اصلی قصه انتخاب کردم. بعدها بود که متوجه شدم- در حقیقت کشف کردم- صحبت کردن در باره موضوع فلسطین با مردم آمریکا چقدر سخت و مشکل است. ذهن بسیاری از آنها را اطلاعات غلط در باره فلسطینی‌ها پر کرده بود و به همین دلیل آنها نگاهی منفی به مردم فلسطین داشتند. مسلمانانی را دیدم که می‌گفتند پس از حادثه یازدهم سپتامبر با برخوردهای غیرعادلانه و نژادپرستانه روبه‌رو شده‌اند. این مسئله مرا به یاد قهرمانان فیلم انداخت که آنها هم علیه تبعیض‌نژادی و بی‌عدالتی مبارزه می‌کردند.

صحنه‌ای از فیلم «در فاصله پرتاب یک سنگ‌»

   امیدم این است که فیلم‌هایی مثل در فاصله پرتاب یک سنگ، کمک کند تا به درک درست‌تری از اوضاع برسیم و فضایی برای بحث عادلانه درباره آن خلق کنیم. این نوع فیلم‌ها می‌توانند تماشاچی را درگیر خود کرده و آموزش دهند. همیشه دوست داشته‌ام فیلم‌هایی بسازم که بینندگانش بتوانند با آنها و شخصیت‌های داخل آنها همذات‌پنداری کنند. این کار را با تعریف قصه‌های ساده و کوچکی انجام می‌دهم که آدم‌ها بتوانند براساس آنها چیزهای بیشتر و بزرگ‌تری در باره مردمان دیگر (و مشکلات آنها) بدانند. امیدوارم که بتوانم تماشاگران را متوجه این نکته بکنم که یک کودک و نوجوان فلسطینی هیچ فرقی با دیگر کودکان و نوجوانان دنیا ندارد. اگر نسبت به یک بچه فلسطینی ظلمی صورت گیرد، باید به آن اعتراض کرد و به یاد داشته باشیم که او هم حق زندگی دارد. البته خیلی خوب می‌دانم که با فیلم‌سازی نمی‌توان دنیا را تغییر داد، ولی عمیقاً اعتقاد دارم که اگر همه ما نسبت به ظلم‌های موجود در سطح جهان اعتراض و فعالیت کنیم، می‌توانیم با کمک یکدیگر شرایطی را فراهم کنیم که کمی دنیا را عوض کنیم و یک جهان بهتر خلق کنیم.

کد خبر 55116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز