سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۹
۰ نفر

گروه شهری: در حالی که شورای شهر تهران برای صرفه‌جویی در مصرف برق تمام روشنایی‌های ساختمان خود را به لامپ‌های کم‌مصرف مجهز کرده است،

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هشتمین جلسه شورا دوفوریت طرحی را به تصویب رساندند که طی آن مشارکت عموم شهروندان تهرانی، اصناف و کلیه نهادهای دولتی، ‌عمومی و مدنی در صرفه جویی و بهینه‌سازی‌ مصرف برق در شهر تهران جلب خواهد شد.

به گزارش خبرنگار همشهری، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهرتهران در جریان بررسی دوفوریت طرح جلب مشارکت شهروندان تهرانی، اصناف و کلیه نهادهای دولتی، عمومی و مدنی در صرفه‌جویی و بهینه‌سازی‌ مصرف برق با اشاره به خاموشی‌های پی‌در‌پی در شهر تهران به‌دلیل کمبود تولید برق، تصریح کرد: طی چندین جلسه‌ای که با مسئولان شرکت برق تهران داشته‌ایم از آنها خواستار برخورد با مشترکین پرمصرف شده‌ایم که البته مردم هم در معرفی و شناساندن مشترکین پر مصرف، مسئولان را یاری کرده‌اند.

رسول خادم،  رئیس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورا هم گفت: براساس اظهارات مسئولان شرکت برق اگر در تهران مصرف برق تا سقف 10 درصد کاهش یابد، مشکل توزیع برق  در تهران وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر احمد مسجد جامعی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز در این خصوص گفت: انتظار‌ها و فشارهایمان را روی مردم نگذاریم.

باید از دستگاه‌های تولید‌کننده برق و دولت هم بخواهیم که چه برنامه‌هایی برای روبه‌رو شدن با این بحران داشته‌اند و آیا خودشان هم در بهینه مصرف کردن گام بر می‌دارند.

مسجد جامعی تاکید کرد: تهران از فقدان روشنایی رنج می‌برد، ما چون جزء طبقاتی از جامعه هستیم که بیشتر ترددهایمان در شمال شهر و مسیرهایی صورت می‌گیرد که توجه بیشتری به بحث روشنایی معابرشان شده است فکر می‌کنیم تهران همیشه نورانی و پرمصرف است؛

این در حالی است که در مناطق جنوبی شهر وضعیت روشنایی معابر و اماکن عمومی شهر با شمال شهر متفاوت است. رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر یادآور شد: در تهران 371 محله وجود دارد.

طی نظرسنجی به عمل آمده از شورایاری‌ها، ‌آنها بزرگ‌ترین وعمده‌ترین مشکل محله‌هایشان را فقدان روشنایی ونور عنوان کرده‌اند این در حالی است که فقدان نور منجر به فقدان امنیت می‌شود.

برنامه بلند مدت برای صرفه‌جویی


معصومه ابتکار نیز در جریان بررسی این طرح متذکر شد: خاموشی به شیوه امروزی پدیده جدیدی است.

طبق برنامه چهارم توسعه باید با ساخت نیروگاه‌های جدید 12 هزار مگاوات برق تولید می‌کردیم؛ چرا امروز به چنین نقطه‌ای رسیده‌ایم؟

وی تصریح کرد: طرح‌های دوفوریتی اینچنینی حلال مشکلات نیست؛ موضوع صرفه جویی و رعایت مصرف برق یک برنامه بلندمدت می‌خواهد.

ابتکار افزود: طی یک برنامه بلندمدت در سال‌های پیش باید مصرف آب و برق و انرژی را جدی می‌گرفتیم و مدیریت می‌کردیم. چرا بیشترین بار مشکلات را می‌خواهیم بر دوش مردم بگذاریم.

کم‌کاری گذشتگان

خسرو دانشجو سخنگوی شورا نیز با بیان اینکه قصد ما از طرح کردن این بحث این نیست که بگوییم کم مصرف کنید باید فرهنگ را به سمت بهینه مصرف کردن تغییر دهیم.

وی تاکید کرد: ما در تامین برق  معابر و اماکن عمومی نتوانستیم روشنایی بهینه را ایجاد کنیم. متأسفانه نتوانستیم با تولید و توزیع و مصرف انرژی علمی برخورد کنیم.

چطور انتظار داریم که مردم را تحت فشار بگذاریم و بگوییم کم مصرف کنید. عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر با اشاره به کم کاری برخی مسئولان در گذشته گفت: نمی‌توانیم یک شبه نیروگاه  برق بسازیم.

باید برنامه ریزی برای دراز مدت داشته باشیم و همچنین نمی توانیم از کسانی تقاضای پاسخگویی داشته باشیم که تازه مسئولیت پذیرفته‌اند.

طبق ماده واحده این طرح، شورای شهر ضمن تشکیل ستاد بهینه‌سازی‌ مصرف برق در شهر تهران، شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ را نسبت به تهیه دستورالعمل مشخص حداکثر تا مدت یک هفته موظف کرد.

همچنین براساس تبصره‌های این ماده واحده ستاد مذکور حسب موضوع از سایر نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مسئول دعوت به عمل خواهد آورد تا از قابلیت‌های تبلیغات محیطی سازمان زیباسازی در اطلاع رسانی به مردم و جلب مشارکت‌های اجتماعی استفاده شود و نیز به کلیه واحدهای صنفی جهت کاهش میزان مصرف برق و استفاده از لامپ‌های
 کم مصرف اطلاع رسانی شود.

ممنوعیت توافق با متخلفان ساخت‌و‌ساز

در جلسه دیروز طرح « ساماندهی وضعیت فعالیت کمیسیون‌های ماده 100 قانون شهرداری‌ها و الزام شهرداری تهران به جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز در شهرتهران» نیز به تصویب رسید.

براساس این طرح، با توجه به حجم قابل توجه ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده شهر تهران و ارتقای سطح تعامل میان تمامی حوزه‌های اجرایی مرتبط با موضوع فعالیت کمیسیون ماده 100 در مراحل پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، شورای اسلامی شهرتهران حداکثر ظرف مدت یک ماه از زمان تصویب این طرح ستاد هماهنگی کمیسیون ماده 100 را تشکیل دهد.

براساس تبصره 2 کمیسیون عمران و توسعه شورا دستورالعمل چگونگی فعالیت و شرح وظایف این ستاد را تهیه و در نخستین جلسه ستاد ارائه می‌کند.

براساس تبصره 2 ماده دوم این طرح توافق شهرداری نواحی مناطق و سایر حوزه‌های اجرایی شهرداری تهران با ساخت و ساز غیرمجاز ممنوع است و این واحدها حق دریافت عوارض یا جریمه را برای ادامه فعالیت ساختمانی و احدهای متخلف قبل از ارسال پرونده‌ها به کمیسیون‌های ماده 100 ندارند.

کد خبر 55324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز