همشهری آنلاین _ شهره کیانوش راد: «میلاد کاتبی» فوقلیسانس حسابداری در یکی از شرکتهای زیرمجموعه صندوق بازنشستگی شرکت نفت مشغول به کار است. او بهعنوان یکی از شرکتکنندگان این همایش تاکنون با ون مسافرتیاش به سفرهای زیادی رفته است. در حاشیه برگزاری کمپینگ با او درباره لذتها و دشواریهای سفر و استفاده از ظرفیتهای گردشگری شهر صحبت کردهایم.
خودروهایی که برای سفر تجهیز شدهاند زیبایی چشمگیری دارند و به نظر میرسد میتوان یک سفر لذتبخش را با آنها تجربه کرد. آیا سفر با خودروهای مسافرتی به اندازه ظاهرشان لذتبخش و بدون دردسر است؟
خب من به سفر علاقه داشته و دارم. پیش از اینکه با ون سفر کنم با خودرو دو دیفرانسیل گردشگری را شروع کردم. معمولاً تنها به سفر میرفتم. چون برای خانوادهام سخت بود در چادر بخوابند. به هر حال سفرهای گردشگری و طبیعتگردی دشواریهای خاص خود را دارد. به ذهنم رسید که خودرو ون بخرم و آن را برای سفر تجهیز کنم. فضای ون را به گونهای تجهیز کردم که ۴ نفر خیلی راحت بتوانند با آن به سفر بروند و بخوابند و از سرویس بهداشتی و حمام در داخل ون استفاده کنند. سینک ظرفشویی، کابینت، بخاری (بدون نیاز به روشن کردن ماشین)، یخچال، فریزر و پنل از تجهیزات این ون است تا بتوانیم راحتتر سفر کنیم. در طبیعتهای بکر که امکاناتی وجود ندارد بدون این امکانات حتی یک شب هم نمیتوان مستقر شد. به همین دلیل من به این سبک رو آوردم که بتوانیم سفر برویم و همراه خانواده از طبیعت بکر استفاده کنیم.
تجهیز یک ون با تجهیزاتی که نام بردید نیاز به هزینه زیادی دارد؟
هزینهای که ۳ سال قبل داشت با هزینههای امروز قابل مقایسه نیست. الان باید از ۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان برای تجهیزات داخل ون هزینه کرد. بستگی به سلیقه و توان مالی شخص دارد اما هستند افرادی که به سفر علاقه دارند و کابین وانت را هم تجهیز کردهاند یا در همایشی که در کاخموزه نیاوران برگزار شد یکی از شرکت کننندگان صندلی عقب خودرو امویام ۱۱۰ را برداشته و فضایی را مناسب گردشگری و سفر درست کرده بود. به هر حال کسی که به سفر علاقه داشته باشد از امکاناتی که در اختیار دارد برای این کار، استفاده و سختی سفر را هم قبول میکند. تجهیزاتی که داخل ون استفاده میشود بهصورت فابریک کمپر، داخل ایران موجود نیست و بیشتر دستساز است. به همین دلیل نگهداری تجهیزات ونها هزینه بر است.
علاوه بر از بین رفتن طبیعت، انباشت زباله در مناطقی مانند لواسان هم نتیجه حضور برخی گردشگران است. در سفرها چقدر به محیطزیست اهمیت میدهید؟ آیا هدف از سفرهایی که داشتهاید فقط تفریح است یا حامل پیامهای زیستمحیطی هم بودهاید؟
هر سفری که رفتهام بهخصوص در مناطق بکر و طبیعت، اگر زبالهای باشد جمعآوری میکنم تا زمانی که به منطقه شهری برسم. در چند برنامه پاکسازی کویر و ساحل دریا هم شرکت کردهام. خودمان هم که سفر میرویم هیچگونه زبالهای باقی نمیگذاریم. حتی برای حفظ محیطزیست از ظرف و لیوانهای پلاستیکی هم استفاده نمیکنیم.
زندگی در ون سبکی از زندگی است که در برخی کشورها رواج دارد. آیا در ایران هم این نوع زندگی وجود دارد؟
داخل ایران از ونها بیشتر برای کسب و کار استفاده میشود. اما چند نفر هم هستند که در ون زندگی میکنند و از این راه کسب درآمد دارند. در ایران چون خودرو کمپر وارداتی نداریم و خودروهای موجود فضاهای بزرگی ندارند، یک ماه هم نمیشود در آن زندگی کرد. بعد از یک ماه نیاز به خانه احساس میشود اما اگر اندازه ونها بزرگ باشد، تجهیزات آنها تفاوتی با خانه ندارد. در کشورهای دیگر این نوع سبک زندگی ۷۰ و ۸۰ سال قدمت دارد. حتی افرادی که بازنشسته میشوند، سبک زندگی خود را تغییر میدهند و به این سبک سفر رو میآورند و از گردشگری لذت میبرند. اما این نوع سبک زندگی و سفر هنوز در ایران رواج پیدا نکرده و همایش کاخموزه نیاوران فرصتی بود تا مردم از نزدیک این ونها را ببینند و با جذابیتهای سفرهای گردشگری بیشتر آشنا شوند.
طولانیترین سفری که داشتهاید چند روز بوده؟
طولانیترین سفری که رفتهام قشم بوده. ۱۵ روز همراه خانوادهام به این شهر سفر کردم. ۲ سال پیش هم ۲۵ روز به جنوب ایران رفتیم و از بناهای تاریخی و طبیعت و جذابیتهای آن لذت بردیم.
آیا قبل از هر سفر وضعیت آب و هوا و جادهای را بررسی میکنید؟
بله. از طریق اپلیکیشنها آب و هوا و مسیرهای دسترسی به منطقه مورد نظر را بررسی و از تجارب محلیها هم استفاده میکنیم. البته سفرهایی هم داشتهایم که گرفتار طوفان شن و سیل و... شدهایم ولی با استفاده از تجارب خودمان و دیگران در چیدمان و جانمایی محل کمپ، خوشبختانه هیچ اتفاقی برای کسی نیفتاده.
چقدر با اصول ایمنی و امدادی آشنا هستید؟
تقریباً تمام خودروهای مسافرتی به کپسول آتشنشانی و جعبه کمکهای اولیه مجهز هستند. برخی از دوستان که دورههای مربوطه را گذراندهاند به سایر همسفران هم آموزش میدهند. برای اطمینان، همیشه قبل از شروع سفر با مبلغ بسیار ناچیزی بیمه مسافرتی تهیه میکنیم.
مهمترین دستاورد این سفرها چه بوده؟
آشنایی با انواع قومیتها و مناطق ایران و پیدا کردن دوستان خوب بزرگترین دستاورد این سفرها برای من است.
چه پیشنهادی برای استفاده از ظرفیتهای گردشگری در مناطق شمالی شهر دارید؟
راهاندازی امکانات گردشگری اهمیت زیادی دارد. بسیاری از بوستانهای ما جای مناسبی برای نشستن و استراحت و استفاده از هوای پاک ندارند. سرویسهای بهداشتی کافی و مناسب نیست. در حالی که این موارد بسیار اهمیت دارد. الان مراکزی که بهعنوان مرکز گردشگری راهاندازی میشوند به محل کسب و درآمدزایی، تبدیل و از هدف اصلی گردشگری دور شدهاند. استفاده از سایه و سرویسهای بهداشتی امکانات اولیهای است که یک گردشگر نیاز دارد که متأسفانه در بوستانها کمتر شاهد آن هستیم.
- ساخت و سازها بلای جان طبیعت
شبها اجازه برپایی کمپ در پارکهای جنگلی وجود ندارد و نیروی انتظامی این اجازه را نمیدهد. درحالی که در کشورهای دیگر کمپ سایت مخصوص خودروهای مسافرتی هست. خودرو وارد آن محوطه میشود و با پرداخت هزینه جزئی از فضای آن محل استفاده میکند. برای ما که کارمند هستیم و کمتر فرصت میکنیم به سفرهای طولانی برویم راهاندازی چنین فضاهایی در اطراف شهر یا بوستانهای جنگلی شهر خیلی خوب است. اما اگر بخواهم به سفر نیم روزه بروم ترجیح میدهم اطراف تهران را انتخاب کنم. چون میتوانم از خلوتی و طبیعت اطراف شهر بهرهمند شوم. هرچند اطراف شهر هم آنقدر ساختوساز میشود که در جای خوش آب و هوایی مانند لواسان هم نمیتوان جای بکر پیدا کرد. هر جا که میرویم ساختوساز شده و طبیعت از بین رفته است. منطقه حفاظت شده دشت لار یکی از جاهایی است که میتوان برای سفر کوتاه استفاده کرد.
نظر شما