فرهاد عشوندی: شاید برکناری محترمانه حبیب کاشانی یکی از آخرین تصمیم‌های محمد علی آبادی بود که بتواند نفوذش را در تیم‌های محبوب پایتخت حفظ کند.

 دهم تیر آخرین فرصت برای سازمان تربیت بدنی است تا تغییرات مورد نظرش را درهیأت‌مدیره دو تیم پرطرفدار لیگ، استقلال و پرسپولیس بگیرد چون پس از آن با ثبت رسمی این دو تیم در سازمان ثبت شرکت‌ها، براساس قوانین جدید تشکیلات آسیایی فوتبال، حق دخالت در امور این دو تیم از سازمان ورزش سلب می‌شود.

عزیر‌الله محمدی، رئیس سازمان لیگ حرفه‌ای صبح امروز به خبرنگار همشهری گفت:« به تیم‌های لیگ برتری تا روز 10 تیر فرصت داده‌ایم که اساسنامه‌های جدیدشان را به‌عنوان مؤسسات اقتصادی در سازمان ثبت شرکت‌ها ثبت کنند و به ما تحویل دهند. » این تصمیم براساس مصوبه کنفدراسیون فوتبال آسیا برای شکل دهی فوتبال غیردولتی، گرفته می‌شود. AFC به فدراسیون ایران اعلام کرده است برای منطبق‌سازی‌ تیم‌های لیگ برترش با اساسنامه فیفا، این تیم‌ها باید به‌عنوان مؤسسات اقتصادی با تراز مالی مثبت به ثبت رسیده باشند.

البته این تیم‌ها که به بنگاه‌های اقتصادی بدل می‌شوند باید 6 ویژگی داشته باشند:
« تیم‌ها باید به‌عنوان مؤسسه اقتصادی و دارای عنوان تجاری به ثبت برسند، تراز مالی روشن، اخذ تصمیمات در هیأت‌مدیره، عدم‌دخالت دولتی در امور تیم‌ها از دیگر آیتم‌های لازم برای این باشگاه هاست. کارهای حقوقی باشگاه‌ها باید توسط مشاوران حقوقی شان انجام شود و درصورت منحل شدن باید کل سهام توسط سهامداران اصلی به فروش برسد.» این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا تیم‌های لیگ برتری به استقلال برسند و حتی مؤسسات وابسته به تیم‌های صنعتی هم، با وجود تغذیه مالی از سوی شرکت‌های صنعتی، اختیارات
مدیران شان کاهش می‌یابد.

عزیز محمدی  می‌گوید:« بنای فیفا بر کاستن دخالت‌های دولتی است به همین دلیل چنین قوانینی را وضع کرده است و پس از ثبت تیم‌ها با اساسنامه‌های جدید در سازمان ثبت شرکت‌ها اختیارات تشکیلات دولتی در این تیم‌ها کاهش می‌یابد چون دیگر پس از آن باید همه تصمیمات در هیأت‌مدیره‌های تیم‌ها اتخاذ شود و مثلا فلان سازمان نمی‌تواند در امور فلان تیم دخالت کند.» نکته قابل توجه در باره این طرح، اتفاقی است که در دو تیم استقلال و پرسپولیس می‌افتد.

دو تیم پرطرفدار که سازمان ورزش و تشکیلات دولتی حفظ پایگاه شان در آنها حیاتی است، با این تغییر ساختار محدودتر می‌شوند و سازمان دیگر نمی‌تواند آشکارا در تصمیم‌های ریز و درشت شان دخالت کند پس تنها راه پیش رو برای نقش پررنگ سازمان، در اختیار گرفتن هیأت‌مدیره دو تیم است:
« با تغییر ساختار باشگاه‌ها دیگر سازمان نمی‌تواند در امور تیم‌ها دخالت کند. پس اگر می‌خواهد نقشش را در این تیم‌ها پررنگ کند باید پیش از ثبت اساسنامه جدید تیم‌ها، تغییراتش را در پیکره این تیم‌ها ایجاد کند. » محمدی بی‌آن‌که نامی از کسی ببرد این جمله را می‌گوید. جمله‌ای که وقتی کنار حرف‌های کاشانی پس از جدایی از پرسپولیس ؛« رفته بودم که با علی آبادی درد دل کنم اما او گفت اگر نمی‌توانی با این شرایط کار کنی استعفا بده و برو! من هم ناچار به استعفا شدم.» قرار می‌گیرد تنها یک تصویر را در ذهن تداعی می‌کند، اینکه سازمان ورزش برای اطمینان از داشتن اختیار تام در دو تیم استقلال و پرسپولیس، ناگزیر بوده تا تنها عضو تحمیلی به هیأت‌مدیره پرسپولیس را که مقابل علی‌آبادی، ‌موضع‌گیری مستقیم می‌کرد را برکنار کند. این شرایط اما در استقلال نمی‌افتد چون اعضای هیأت‌مدیره این تیم همگی از دوستان نزدیک علی آبادی هستند و علی فتح‌الله‌زاده هم برای ماندن در راس کار، همه شرایط تحمیلی از سوی سازمان را می‌پذیرد.

تیم‌ها براساس اعلام قبلی سازمان لیگ باید تا 9 روز دیگر اساسنامه‌های جدید شان را ثبت کنند. محمدی در این باره می‌گوید:« اگر این اصلاحات انجام شود و ما مدارک را به کنفدراسیون بفرستیم، سال بعد 4 سهمیه آسیایی داریم اما اگر این اتفاق نیفتد حتی ممکن است به هیچ کدام از نمایندگان مان حق شرکت در لیگ قهرمانان را ندهند.»

کد خبر 55631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز