خبر: محسن زنگنه، رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس از نامه رئیس مجلس به رئیسجمهور درباره بودجه خبر داد و گفت: در این نامه تأکید شده مجلس لایحه بودجه ۱۴۰۰ را بدون اصلاحات ساختاری نمیپذیرد.
نقد: ورای اینکه محتوای نامه محمدباقر قالیباف در مقام رئیس مجلس به حسن روحانی، رئیسجمهوری چه بوده و تا چه اندازه مجلس میتواند به لایحه پیشنهادی دولت در ارتباط با بودجه سال ۱۴۰۰دست رد بزند، ضرورت دارد نمایندگان مجلس به این واقعیت روشن و تجربهشده پی ببرند که پیشنهاد لایحه بودجه براساس قانون اساسی حق دولت و رئیسجمهوری است و همین قانون اساسی حق را برای مجلس قائل شده که این پیشنهاد را بپذیرد و با اصلاحاتی آن را تصویب کند یا به کلیات آن جواب منفی بدهد.
تجربه تاریخی مجلس در بررسی لوایح بودجه سنواتی نشان داده بودجه مطلوب محصول تعامل و کار کارشناسی دولت و مشترک خواهد بود و اگر قرار بر تقابل از جنس اختلافات سیاسی باشد، کار روی زمین میماند و آتش این اختلاف به چشم مردم میرود.
شایسته است نمایندگان مطلع باشند که ایرادها و انحرافهای بودجهای محصول یک سال و یک دولت نیست و مانع اصلی بر سر راه اصلاح ساختار بودجه اعتیاد آن به درآمدهای نفتی است. اگر مجلس داعیه اصلاح ساختار بودجه دارد باید شفاف بگوید که حاضر است کدام ردیف و دستگاه بودجهبگیر را از فهرست دخل و خرج سالانه خارج یا بودجهاش را کم کند و مهمتر اینکه الگوی پایدارسازی منابع بودجه بهشدت دچار کسری چیست؟
بودجه اگرچه یک کتابچه با پیوستهاست اما سند دخل و خرج یکساله دولت بهعنوان نماد حاکمیت سیاسی است و خط و نشان کشیدن در سال آخر برای بودجه دولت نه منطقی است و نه در اجرا به نتیجه مطلوب قانونگذاران فعلی میانجامد. اصلاح ساختار بودجه یک ضرورت ملی است اما نه با شعار که با واقعبینی ممکن خواهد بود. مراقب باشیم که بودجه ایران محصول شعارزدگی در ادبیات اقتصادی ایران است، از شعار دادن فاصله بگیرید و هشداری بدهید که بتوان آن را عملیاتی کرد.
نظر شما