گروه شهری: در شرایطی که شهرداری تهران حتی فراتر از تکالیف قانونی خود در حوزه کاهش آلودگی هوا فعالیت می‌کند، کمیته کاهش آلودگی هوای تهران که تحت امر سازمان حفاظت محیط‌زیست قراردارد، ۶ ماه است که تشکیل جلسه نداده است.

این درحالی است که کمیته کاهش آلودگی هوا از سال ۱۳۷۹ به‌عنوان تنها متولی قانونی و رسمی مدیریت آلودگی هوای تهران می‌بایست هر ۲ هفته یک بار تشکیل شده ،کار نظارت بر اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا، اصلاح و استاندارد‌سازی‌ سوخت، معاینه فنی خودروها و ناوگان حمل‌ونقل عمومی و... را پیگیری کند شاید به همین دلیل است که  عباس نوروزی یکی از اعضای کمیته کاهش آلودگی هوا معتقد است: شهرداری تهران به‌تنهایی مسئولیت کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران را به‌دوش می‌کشد.

وی در این‌باره به راه‌اندازی سامانه اتوبوس‌های‌تندرو، راه‌اندازی دفاتر الکترونیکی در سطح شهر تهران، حرکت به‌سوی استانداردهای زیست محیطی در سطح ساختار سازمانی و... اشاره کرده که توسط شهرداری تهران به‌اجرا درآمده است.به گزارش همشهری، رئیس و دبیر کمیته کاهش آلودگی هوا، معاون رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست و مدیرکل محیط‌زیست استان تهران هستند که در طول 6 ماه گذشته از سوی کارشناسان درمورد تعطیلی این کمیته مورد تذکر قرار گرفته‌اند.

کارشناسان همچنین نگرانی‌های خود را نسبت به مهارنکردن آلودگی هوای تهران توسط مدیریت قانونی آن - که همین کمیته کاهش آلودگی هوای تهران است- و نداشتن یک مصوبه قابل اجرا طی ۲ ‌سال گذشته ابراز داشته‌اند.

آمادگی شهرداری برای کاهش آلودگی

یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت آلودگی هوای تهران در مصاحبه با همشهری گفت: شهرداری تهران به لحاظ دانش فنی، برخورداری از امکانات و تجهیزات، تجربه و توانایی آمادگی آن را دارد تا درصورت واگذاری اختیارات حقوقی و قانونی به تنهایی مدیریت کاهش آلودگی هوای تهران را عهده دارشود.

وی میزان دانش و تجربه شهرداری تهران را در حوزه آلودگی هوا همسطح کشورهای پیشرفته و مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی معتبر دنیا اعلام کرد.جدی گرفتن معاینه فنی خودروها، تعویض چند سال یک بار مبدل کاتالیستی آن‌ها، تقویت حمل‌ونقل عمومی کارآمد، انجام صدها فعالیت در سطح شهر با خدمات الکترونیکی به جای مراجعه حضوری، استفاده از سوخت مناسب ازجمله راهکارهای کاهش آلودگی هوا مطرح شده از سوی یوسف رشیدی است.

بنا براین گزارش وضعیت آلودگی هوای تهران طی ۳ ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته متأسفانه در ۲۲ درصد روزها در وضعیت ناسالم قرار داشته در حالی که در ۳ ماهه اول سال ۸۶ این عدد صفر بوده است.

کد خبر 55689

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز