شنبه ۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۴
۰ نفر

گروه‌ اقتصادی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شرایطی را معرفی کرد که بر مبنای آن صادرکنندگان کالا و خدمات بتوانند از ارز حاصل از صادرات در جهت واردات نیز استفاده کنند.

بر پایه شرایط اعلام شده در صورتی که صادرکننده قصد استفاده از ارز ارائه شده برای واردات را داشته باشد می‌بایست درخواست خود را در دفاتر شعبه ثبت و پس از تسویه تعهدنامه ارزی به میزان ارز ارائه شده نسبت به صدور گواهی ارز در سرنسخه (شعبه صادرکننده، اداره خارجه / بین‌الملل و ممهور به مهر غیرقابل انتقال) اقدام کند.

بر پایه این گزارش نرخ تبدیل ارز ارائه شده به ارز گواهی تأمین ارز، نرخ خرید به فروش ارز در روز صدور گواهی تأمین ارز و نرخ تبدیل ارز ارائه شده به ارز تعهدنامه به منظور تسویه آن کماکان نرخ خرید به خرید ارز است.

بر این اساس جهت تبدیل ارزهای عضو تشکیل‌دهنده یورو به یورو می‌بایست از نرخ‌های برابری ثابت آن ارزها به یورو استفاده شود.
این گزارش می‌افزاید: صدور یک فقره گواهی تأمین ارز برای تسویه بیش از یک فقره تعهدنامه ارزی امکان‌پذیر نیست.

بر پایه شرایط و ضوابط اعلام شده مهلت استفاده از گواهی سپرده ارزی / تأمین ارزی، برای فروش به بانک یا اخذ مجوز ثبت سفارش از وزارت بازرگانی و ارائه آن به بانک جهت گشایش اعتبار اسنادی یک سال از تاریخ صدور آن است. همچنین خرید گواهی سپرده ارزی / تأمین ارز از صادرکنندگان پس از تکمیل فرم درخواست فروش این گواهی به نرخ اعلام شده توسط اداره بین‌الملل / خارجه در روز خرید است. بر پایه این گزارش چنانچه ذینفع گواهی سپرده ارزی / تأمین ارز در مهلت مقرر از آن استفاده نکرده باشد بانک موظف است در صورت درخواست ذینفع حداکثر تا 6 ماه دیگر تمدید و نسبت به خرید آن به نرخ اعلام شده توسط اداره بین‌الملل / خارجه در روز مراجعه، اقدام کند.

پس از انقضای مهلت یاد شده نرخ خرید آن توسط بانک، نرخ اعلام شده توسط اداره بین‌الملل / خارجه در آخرین روز 6 ماهه یا روز خرید هرکدام کمتر باشد خواهد بود. از جمله قابلیت‌های شرایط و ضوابط اعلام شده برای صادرکنندگان توسط بانک مرکزی این است که صادرکنندگان کالا و خدمات می‌توانند در مهلت مقرر گواهی سپرده ارزی / تأمین ارز، پس از ثبت سفارش در وزارت بازرگانی با کد «ارز متقاضی» جهت گشایش اعتبار اسنادی به نام خود اقدام کنند.

در مقابل بانک نیز می‌بایست پس از دریافت نسخه گواهی سپرده ارزی / تأمین ارز مربوط به ذینفع نسبت به گشایش اعتبار اسنادی اقدام کنند.

بر این اساس اخذ کارمزد جهت انتقال ارز از متقاضی به ارز مجاز نبوده و می‌بایست معادل ریالی آن با احتساب نرخ فروش اعلام شده توسط اداره بین‌الملل / خارجه دریافت شود. همچنین نرخ تبدیل نوع ارز ثبت سفارش به ارز گواهی سپرده ارزی / تأمین ارز، نرخ فروش به خرید ارز در تاریخ گشایش اعتبار اسنادی است و در مواردی که پیش‌پرداخت گشایش اعتبار اسنادی کمتر از صددرصد مبلغ اعتبار باشد جهت تأمین باقیمانده وجه اعتبار نرخ تبدیل ارز ثبت سفارش به ارز گواهی سپرده ارزی / تأمین ارز، نرخ ارز تأمین مابه‌التفاوت ارز و حداکثر نرخ روز معامله اسناد است.

بر این اساس اگر به هر دلیلی اعتبار اسنادی گشایش نشود و یا کالای اعتبار اسنادی گشایش شده از محل گواهی سپرده ارزی / تأمین ارز صادرکننده، حمل نشود / کمتر حمل شود / دارای کسر تخلیه و یا بیش‌ بود ارز باشد بانک موظف است نسبت به خرید مبلغ استفاده نشده گواهی سپرده ارزی / تأمین ارز یا ارز ارائه شده به نرخ اعلام شده توسط اداره بین‌الملل / خارجه در روز خرید اقدام کند.

همچنین بانک می‌تواند به ارزهای سپرده شده توسط صادرکننده سود مناسب بپردازد و هزینه‌های آن را از محل به کارگیری این منابع در بازار بین بانکی داخلی و بین‌المللی و سایر امکانات تأمین کند و تعهدات ارزی ایجاد شده از محل ارز گواهی سپرده ارزی / تأمین ارز را در سررسید مقرر رأساً بپردازد. در این رابطه نتایج ناشی از نوسانات نرخ ارز گواهی سپرده ارزی / تأمین ارز به ارز اعتبار تا زمان گشایش اعتبار به عهده مشتری خواهد بود.

کد خبر 56331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز