میچ فیلیپس*: پس از نمایش ۳ هفته‌ای از فوتبالی با کیفیت،‌ تهاجمی و سرگرم کننده که یورو ۲۰۰۸ را به یکی از به‌یادماندنی‌ترین تورنمنت‌ها تبدیل کرد

قهرمانی اسپانیا در فینالی کلاسیک بهترین پایان ممکن بود. تنها در تعداد معدودی از بازی‌ها،‌ که دیدار اسپانیا و ایتالیا در یک چهارم نهایی بارزترین آنها بود، فوتبال زیبا تحت‌الشعاع تدابیر محتاطانه قرارداشت که در مورد اسپانیا با توجه به ناکامی‌های چندین ساله این تیم در این مقطع قابل درک بود اما به طور کلی، برتری اسپانیا در پاسکاری‌های دقیق، کنترل بازی و حرکات سریع که جزو فاکتورهای پایه در فوتبال است، این تیم را  با شایستگی به قهرمانی رساند.

پیش از آغاز یورو پیش‌بینی می‌شد که مهاجمین بیشترین تاثیر را در جریان بازی‌ها داشته باشند اما صرف‌نظر از هت‌تریک داوید ویا، مهاجم اسپانیا در دیدار نخست این تیم مقابل روسیه، این هافبک‌ها بودند که در این تورنمنت نقش کلیدی را ایفا کردند.

آرسن ونگر، سرمربی آرسنال در این باره می‌نویسد: «اکثر تیم‌هایی که تورنمنت را با سیستم ۴-۴-۲ شروع کردند از جمله فینالیست‌ها، در پایان از سیستم ۴-۵-۱ استفاده کردند. حتی بسیاری از تیم‌های برجسته تورنمنت، به خصوص اسپانیا، روسیه و هلند هم از مدافعین خود به‌عنوان بال‌های مجازی استفاده می‌کردند که به اسیر شدن حریفان منجر می‌شد.»

اندی روکسبورو رئیس کمیته فنی یوفا، با اشاره به اینکه به شدت‌ تحت تاثیر سبک بازی‌ها قرار گرفته، گفت: «یک ضد حمله کلاسیک از خط دفاع شروع می‌شود اما ما شاهد نوعی از ضدحمله جمعی بودیم که از خط هافبک آغاز می‌شد و گروهی از بازیکنان با نفوذ سریع‌شان باعث غافلگیری مدافعین می‌شدند.

تنها بخشی از بازی‌ها که زیر حد استاندارد به نظر می‌رسید، به ضربات ایستگاهی و کرنر‌ها مربوط می‌شد چراکه اکثر این ضربات از مدافع اول عبور نمی‌کرد و به‌گل‌های کمی انجامید.»

هلند که بهترین نوع فوتبال تهاجمی را در مرحله گروهی به نمایش گذاشت، نتوانست در این تورنمنت چندان دوام بیاورد.

پیروزی ۳ بر صفر این تیم مقابل ایتالیا، به‌خصوص با گل وسلی اسنایدر، مدعی بهترین گل تورنمنت، نمونه‌ای از «توتال فوتبال» بود اما شاگردان فان‌باستن، سرانجام مقابل روحیه ماجراجویانه و انگیزه قوی روس‌ها چاره‌ای جز خداحافظی از یورو نداشتند.

تنها نقطه درخشان در کارنامه آلمان هم در این تورنمنت به پیروزی 3 بر 2 این تیم مقابل پرتغال در یک چهارم نهایی برمی‌گردد. جایی که عملکرد رویایی بالاک پیش‌تاخته در خط میانی یکی از بهترین بازی‌های آلمان طی سال‌های اخیر را ترتیب داد.

سرانجام در دیدار فینال، این اسپانیا بود که با پاسکاری فوق‌العاده و ضربه تمام‌کننده زیبای فرناندو تورس، سزاوارانه قهرمانی را از آن خود کرد.

*خبرنگار رویترز

کد خبر 56591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز