شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷ - ۰۴:۱۵
۰ نفر

آتوسا رقمی: نام «موما» را حتماً شنیده‌ای، موما (MOMA) که مخفف «موزه هنرهای مدرن» به زبان انگلیسی است، نام موزه‌ای است در نیویورک که مهم‌ترین و معروف‌ترین مرکز مربوط به هنر مدرن جهان است و در گسترش و پیشرفت این هنر نقش بزرگی داشته است.

حالا مسئولان کشور هند تصمیم گرفته‌اند چنین موزه‌ای را در کشور خودشان، در شهر کلکته، بسازند و نام آن را هم KMOMA  گذاشته‌اند. قرار است در این موزه،‌ آثار مدرن هنرمندان هندی، از قرن 19 میلادی تا به امروز، به نمایش در بیایند، بخش‌هایی هم در آن برای آثار هنری مدرن کشورهای دیگر جهان پیش‌بینی شده است.

«بدون عنوان»، اثر «پارش مایتی»، هنرمند هندی. او در خلق این اثر، هم از هنر مدرن تأثیر گرفته، هم از هنر بومی هند. رنگ‌های پرشور و درخشان و ضرب‌قلم‌های ضخیم، شیوه کار هنرمند را به شیوه ای منحصر به فرد تبدیل کرده.

   مجموعه آثار این موزه به تدریج جمع آوری می‌شوند. داوطلب هایی از همه جای دنیا، این آثار، یا مخارج خرید آنها را به موزه اهدا می‌کنند . موزه‌های مهم سراسر هند و چند تا از بهترین موزه‌های جهان هم در این کار به موزه هنرهای مدرن کلکته کمک می‌کنند.

   خب، طبیعی است که ساختمان چنین موزه‌ای باید با آثاری که قرار است در آن نگه داری شود، هماهنگی داشته باشد؛ یعنی باید ساختمانی مدرن باشد که خودش هم یک اثر هنری به شمار بیاید. برای همین مسئولان هند از بهترین هنرمندان معمار جهان فهرستی تهیه کردند. در این فهرست نام معماران مشهوری چون «فرانک گِهری» و «دیوید آجایی» هم دیده می‌شدند.

   در نهایت دو هنرمند معمار سوییسی برای انجام این کار انتخاب شدند، «ژاک هرتزوگ» و «پی‌یر دو مرون». این دو معمار هم‌سن، که 30 سال است با هم کار می‌کنند، از مشهورترین معماران جهانند و تا به حال به خاطر آثار زیبا و شگفت‌انگیزشان، جایزه‌های مهم جهانی گرفته‌اند؛ از جمله جایزه «پریتزکر» که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جایزه جهانی در رشته معماری است. آنها این جایزه را سال 2001 به خاطر مجموعه‌کارهایشان دریافت کردند. رئیس داوران اهدای این جایزه گفته بودکه در تمام طول تاریخِ هنر معماری مشکل می‌شود هنرمند دیگری را پیدا کرد که برای طراحی ظاهر یک ساختمان تا این حد قدرت تخیل، مهارت و استعداد به کار برده باشد.

طرح ساختمان «فیلارمونی شیشه‌ای اِلبه» در هامبورگ آلمان

   از جمله ساختمان‌های مشهوری که این دو هنرمند معمار ساخته‌اند، موزه ملی هنرهای مدرن بریتانیا، به نام «تِیت مدرن» است. آنها ساختمان قدیمی یک کارخانه برق را در ساحل رودخانه «تیمز» لندن، که 20 سال بود از آن استفاده نمی‌شد، بازسازی و به موزه‌ای مدرن تبدیل کردند؛  مکانی که حالا در آن، آثار مدرن هنرمندان همه جای دنیا به نمایش در می‌آید و همه مشتاقند از آن دیدن کنند.

   اثر مشترک دیگر این دو هنرمند «ورزشگاه ملی پکن» است که امسال ساختمان آن کامل شده است.  این ورزشگاه، بزرگ‌ترین ورزشگاه دوستدار محیط زیستی است که تا به حال طراحی و ساخته شده. برای این که این استادیوم 91 هزار نفر ی، سیستم تهویه هوای طبیعی داشته باشد، هرتزوگ و دومرون، در طراحی آن  از ساختار لانه پرنده‌ها الهام گرفتند. قرار است علاوه بر تعدادی از مسابقه‌های المپیک امسال، مراسم اختتامیه و افتتاحیه  هم در این ورزشگاه برگزار شود.

«ورزشگاه ملی پکن»، بزرگ‌ترین ورزشگاه دوستدار محیط زیست جهان است

ساختمان مثلثی‌آبی‌رنگ «مرکز اجتماعات عمومی بارسلونا»، آدم را به یاد اسفنجی می‌اندازد که از آب دریای مدیترانه، از آبی آسمان، یا از ترکیبی از هر دو، پر شده

   «آلیانز آره‌نا»، ورزشگاه تیم فوتبال مونیخ، «مرکز اجتماعات عمومی بارسلونا» در اسپانیا و... از شاهکارهای دیگر این دو هنرمند است.

   در حال حاضر هرتزوگ و دومرون، همزمان چند برنامه مهم معماری را در جاهای مختلف دنیا پیش می‌برند. یکی از آنها گسترش موزه مدرن تِیت بریتانیا و ساخت بخش دوم آن است.  این بخش، با وجود این که بخشی فرعی به شمار می‌آید، به بزرگی بخش اصلی موزه است و قرار است تا سال 2012 کامل شود. یکی دیگر از این برنامه‌ها، طراحی و ساخت تالار کنسرت «فیلارمونی شیشه‌ای اِلبه» در هامبورگ آلمان است. هرتزوگ و دومرون، ساختمان آجری انباری قدیمی در ساحل البه را بازسازی می‌کنند و بالای آن، سازه‌ای کریستالی می‌سازند که در آن تالارهای بزرگ موسیقی جای می‌گیرند. در کنار این تالارها، فضاهایی هم برای تالارهای سخنرانی و گردهمایی، فروشگاه‌، ‌هتل، مجموعه‌های ورزشی، پارکینگ و حتی بخش‌های  مسکونی ساخته خواهد شد.

طرح بخش دوم «تِیت مدرن»، موزه ملی هنرهای مدرن بریتانیا

   حالا هرتزوگ و دومرون در کنار برنامه‌های دیگرشان، قرار است ساختمان موزه هنرهای مدرن کلکته را هم شروع و آن را تا سال 2013 کامل و آماده کنند.

   شاید یکی از دلیل‌هایی هم که مسئولان هند این دو هنرمند را انتخاب کرده‌اند، این بوده که آنها استعداد و توانایی‌هایشان را در ساخت ساختمان‌هایی که از آنها استفاده هنری می‌شود، نشان داده‌ و ثابت کرده‌اند.

   ساختمان موزه هنرهای مدرن کلکته، حدود 50 میلیون دلار خرج دارد و دولت هند بخش‌عمده‌ای از این بودجه را تأمین می‌کند. «جامعه هنرمندان هند» هم تا به حال 830 هزار دلار را برای انجام این کارهدیه کرده است.

کد خبر 56606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز