چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۴
۰ نفر

وحید سعیدی: ... و با این جشن بود که پس از سال‌ها انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی به شکلی ابراز وجود کرد که همگان را وادار کرد تا در برابرش سر تعظیم فرود آورند

دوشنبه‌شب در تالار وحدت باز هم بهانه‌ای پیش آمد که سینماگران گرد هم جمع شوند تا برترین‌ها از میانشان انتخاب شوند، اما این بار قرار بود این برترین‌ها را کسانی انتخاب کنند که سال‌ها برای آنها نوشته بودند و نقدشان کرده بودند.

همان‌هایی که خیلی وقت‌ها کارگردان‌ها و بازیگر‌ها از تیزی قلمشان آزرده شده بودند. اما دوشنبه، روز دیگری بود. همه دبر کنار هم بودند؛ منتقد و سینمایی‌نویس و بازیگر و کارگردان و... . جشن آغاز شد. با نوای سرود ملی و آوای کلام‌الله.

مجریان به روی سن آمدند. یکی از جمع خودمان (انجمن منتقدان و...) که کامران ملکی بود و دیگری محمد سلوکی. اجرایشان هرچند دلنشین نبود، اما چیزی از جذابیت‌های جشن کم نکرد. ابتدا تیزری پخش شد از مجموعه صحبت‌های هنرمندان درباره نقد و نقدنویسی در سینمای ایران. تیزری به کارگردانی مهدی کرم‌پور که تدوین زیبای آن جذابیت‌هایش را دو چندان کرده بود.

در این تیزر خیلی‌ها حرف زدند. از عزت‌الله انتظامی و کیانیان تا معتمدآریا و فرشته طائرپور. پس از آن مراسم وارد نخستین بخش اهدای جایزه شد. در این بخش از بنیانگذاران این تشکل ابوالقاسم طالبی، فریدون جیرانی و غلامرضا موسوی تقدیر شد.

آنها که در سال 1374با همکاری دیگر هم‌صنفانشان انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران را تشکیل و در زمره اصناف 29 گانه خانه سینما جایش دادند. پس از این بود که از روسای دوره‌های گذشته انجمن پرویز صمدی‌مقدم، مسعود فراستی، علی معلم، خسرو دهقان، محمود گبرلو و جواد طوسی نیز تقدیر به عمل آمد. در ادامه برنامه از مرحوم «امیرجواد اسماعیلی» منتقد باسابقه که به تازگی فوت کرده با پخش کلیپی یاد شد.

تقدیر از روزنامه‌ها و مجلات تخصصی سینمایی شامل روزنامه بانی‌فیلم به مدیرمسئولی مسعود داوودی، هفته‌نامه سینما به مدیرمسئولی حسین وخشوری، هفته‌نامه جهان سینما به مدیریت عباس تهرانی و ماهنامه صنعت سینما به مدیرمسئولی شهرام جعفری‌نژاد از دیگر بخش‌های برنامه جشن منتقدان سینمایی بود. در میانه‌های برگزاری همین بخش بود که دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به جمع مهمانان جشن بزرگ منتقدان اضافه شد تا در بخش بعدی مراسم که متعلق بود به تقدیر از چهره‌های فرهنگی، به روی سن برود تا جایزه برگزیدگان این بخش را اهدا کند.

در این بخش از دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران به دلیل رونق‌بخشی به فضای فرهنگی و اهتمام شایان توجه به امر سالن‌سازی تقدیر شد. مهندس عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما، استاد عزت‌اله انتظامی و مهندس جعفری‌جلوه معاون امور سینمایی نیز دگر تقدیرشدگان این بخش بودند که در این میان رئیس رسانه ملی به دلیل مشغله‌کاری در این مراسم حاضر نشده بود.

تقدیر از منتقدان پیشکسوت «زاوان قوکاسیان» و «طهماسب صلح‌جو» به دلیل فعالیت مستمر و تاثیرگذار از دیگر بخش‌های موضوعی جشن دوم منتقدان بود

برگزیدگان جشنواره بیست‌وششم:
اصلی‌ترین بخش جشن دوشنبه‌شب معرفی برگزیدگان جشنواره بیست‌وششم جشنواره فیلم فجر بود. فیلم‌های این جشنواره در سه بخش کوتاه داستانی، مستند کوتاه و بلند و سینمای ایران مورد داوری قرار گرفت.

داوران بخش کوتاه متشکل از فریبا اشویی، زهرا قزیلی و علی افشار تندیس جشن در این بخش را به فیلم کوتاه فیلم بومرنگ ساخته داریوش غریب‌زاده اهدا کردند.

در بخش مستند هم آثار توسط هیاتی متشکل از‌ هادی مقدم‌دوست، رامتین شهبازی و محمدرضا فهمیزی مورد ارزیابی قرار گرفت که در نهایت در بخش مستند کوتاه فیلم «سیانوزه» از رخساره قائم‌مقامی و در بخش مستند بلند فیلم «تینار» ساخته مهدی منیری موفق به دریافت تندیس شدند.

اما بخش سینمای ایران را منتقدانی چون جمشید ارجمند»، «زاون قوکاسیان»، «شاهرخ دولکو»، «کامران ملکی»، «حسن معظمی»، «علی علایی» و کیوان کثیریان داوری کردند. در این بخش جوایز به شرح زیر اهدا شد:

*بهترین فیلم: «به همین سادگی» به تهیه‌کنندگی سیدرضا میرکریمی
*بهترین کارگردان: محمدعلی‌ باشه‌آهنگر برای فیلم «فرزند خاک»
*بهترین فیلمنامه‌نویس: بهنام بهزادی برای فیلمنامه «تنها دوبار زندگی می‌کنیم»
*بهترین بازیگر زن: مهتاب نصیرپور برای فیلم «فرزند خاک»
*بهترین بازیگر مرد: رضا ناجی برای فیلم «آواز گنجشک‌ها»

برگزیدگان 30 سال سینمای ایران:
انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در اقدامی ابتکاری طی یک نظرسنجی گسترده از 200 منتقد و نویسنده سینمایی، برگزیدگان 30 سال سینمای ایران را انتخاب کردند.

این برگزیدگان عبارتند از:
* نقدنویسی: جواد طوسی، احمد طالبی‌نژاد، طهماسب صلح‌جو، شهرام جعفری‌نژاد، خسرو دهقان، روبرت صافاریان، سعید مستغاثی، ‌محمدتقی فهمیم، مهرزاد دانش و امیر قادری

*بازیگری: عزت‌الله انتظامی، پرویز پرستویی، خسرو شکیبایی، رضا کیانیان و فاطمه معتمدآریا

*کارگردانی: ابراهیم حاتمی‌کیا (ژانر انقلاب و دفاع مقدس)، مجیدی مجیدی و رضا میرکریمی (سینمای دینی و معناگرا )، کمال تبریزی (سینمای کمدی)، رسول صدرعاملی(سینمای ملودرام )، کیومرث پوراحمد(سینمای کودک) و مسعود کیمیایی(سینمای اجتماعی).

*فیلم: آژانس شیشه‌ای (ابراهیم حاتمی‌کیا)، بچه‌های آسمان (مجید مجیدی)، مادر (زنده‌یاد علی حاتمی)،‌ ناخداخورشید(ناصر تقوایی) و ‌هامون (داریوش مهرجویی)

*فیلمنامه: بهرام بیضایی،‌ زنده‌یاد علی حاتمی و فرهاد توحیدی
* تهیه‌کنندگی: مرتضی شایسته( هدایت فیلم) و مجید مدرسی (صحرا فیلم)
برنامه جشن دوم منتقدان سینمایی با اجرای موسیقی سنتی توسط استاد شهرام ناظری پایان یافت.

همشهری امارات

کد خبر 56696

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز