دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

مجید اصلی *: استقبال قابل توجه سهامداران از بورس اوراق بهادار با حجم گسترده‌ای از عرضه‌ها پاسخ داده شد.

این رویداد از 2جهت قابل توجه است: از نظر وضعیت عمومی بازار و تعدیل در تقاضاهای گسترده خرید، این رویداد شاید توسط بسیاری از فعالان بازار و به‌خصوص مدیران بورس مورد تأیید قرار گیرد.

حجم زیاد دستورهای خرید طی روزهای گذشته و انباشت تقاضاها، منجر به تشکیل صف‌های خرید هیجانی و رشد حباب گونه قیمت‌ها در برخی سهام شده بود که این عرضه در کوتاه مدت قطعاً اثر مسکنی بر فشار خرید سهام خواهد داشت.

تبلیغات عمومی و اعلام وضعیت بسیار عالی  در بورس ایران با چاشنی‌هایی همچون قرارگرفتن بورس ایران در رده نخست بورس‌های جهان، بیش از 100 میلیارد تومان تقاضای خرید سهام را موجب شد و به‌نظر می‌رسد عرضه سهام چه از طریق شناورسازی سهام جدید و یا فروش توسط سهامداران عمده شبه‌دولتی، به‌عنوان راهکار کوتاه مدت توسط مدیران برگزیده شده است.

اما  قطعاً شیوه عرضه‌های سیل‌آسا نیز می‌تواند منجر به  واهمه سهامداران نسبت به روند آینده بازار وکاهش‌اعتماد به تداوم رشد شاخص‌ها در بورس شود.

دوری از افراط و تفریط در خرید و فروش سهام توسط سرمایه‌گذاران و تعدیل عرضه و تقاضا و هدایت این استقبال، توسط مدیران و فعالان بازار می‌تواند از تبدیل فرصت کنونی در بورس به یک تهدید جدی جلوگیری کند.

*مدیر سرمایه‌گذاری
‌صندوق‌ سهم‌آشنا

کد خبر 57343

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز