چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۳
۰ نفر

هادی بیدختی *: سهامداران بازار اوراق بهادار تهران بعد از 3 ماه آفتابی در 2 روز اول مرداد شاهد نزول شاخص روی تابلوی معاملات تالار حافظ بودند. اتفاقی که از نظر کارشناسان بازار چندان هم دور از ذهن نبود.

به عبارت دیگر آنچنان که مرسوم همه بورس‌های جهانی است روند حرکت شاخص بعد از یک دوره صعود بی‌وقفه اندکی عقب‌نشینی می‌کند و در مرحله بعد دوباره اوج می‌گیرد و این روال بورس است؛

ضمن اینکه روند حرکت مثبت و دائمی شاخص هم اساسا بی‌معنی به‌نظر می‌رسد و چنین سابقه‌ای در هیچ بازار سهامی تجربه نشده است.

اما در بورس تهران دامنه دید تقریبا محدود فعالان بازار،  باعث می‌شود حرکت صعودی یا سقوطی با شتاب غیرمعمولی همراه باشد به معنای دیگر، در روزهایی که روند مثبت شاخص، صاحبان سهام را بر سر ذوق آورده فقط وفقط نیمه پر لیوان یعنی محسنات شرکت‌های بورسی به چشم می‌آید و سهامداران با توجه به همین نگاه صرفا خوش بینانه، در صف‌های خرید می‌ایستند.

از سوی دیگر در روزهای ابری هم آنچه برای تصمیم‌گیری مورد استناد فعالان بازار قرار می‌گیرد تنها معایبی است که ناگهان نمود پیدا می‌کند.

اما این بی‌ثباتی و نبود دوراندیشی در نهایت از ابهاماتی ناشی می‌شود که در اطلاع رسانی شرکت‌های بورسی وجود دارد.

به این ترتیب در تحلیل روند فعلی حرکت شاخص در بورس تهران باید گفت در پی صعود متوالی، بازار با افتی قابل پیش‌بینی مواجه شده و تصمیمات نه‌چندان واقع‌بینانه بعضی از سهامداران هم سرعت این نزول را تشدید کرده است. 

البته در شکل گیری شرایط فعلی نمی‌توان نقش اصلاح قیمت سهام شرکت‌های اثرگذاری نظیر فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو و سرمایه‌گذاری امید را نادیده گرفت؛

ضمن اینکه برگزاری مجامع بعضی دیگر از شرکت‌های صاحب نماد هم در افت شاخص بورس بی‌تاثیر نبوده و این شرکت‌ها با برگزاری مجامع سود سالانه را به حساب سهامدارانشان واریز کردند که این امر به‌صورت خودکار به کاهش قیمت سهم و افت ارزش بازار منجر می‌شود.

اما تمام این اتفاقات هرگز به معنی متضرر شدن سهامدار نیست چون صاحبان سهم پیش‌تر سود خود را که تقریبا معادل افت قیمت هر برگه سهم است از شرکت دریافت کرده اند.

نکته آخر اینکه وضعیت فعلی حرکت شاخص طبیعی است اما تجربه تلخ سال‌های گذشته باعث شده سهامداران از ریسمان سیاه و سفید هم بترسند و درواقع افت 2روزه فعالان بازار را از تکرار روزهای بد بیمناک کرده است.

در نتیجه به صاحبان سرمایه و سهام توصیه می‌شود در هنگام خرید ابتدا نقش و جایگاه و هدف خود را در بازار سرمایه معین کنند. به عبارت بهتر به این نتیجه برسند که سرمایه‌گذار بلندمدت بورس هستند یا فعال حرفه‌ای بازار .

به این ترتیب اگر در میان گروه اول جای می‌گیرند برای خرید از نظر مشاور بهره بگیرند واز نوسانات دوره‌ای هراس به‌خود راه ندهند و اگر جزو حرفه‌ای‌های بازار به حساب می‌آیند، بدون نگرانی سود خود را از محل نوسان گیری تامین کنند.

* کارگزار بورس

کد خبر 58898

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز