شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

اعلام موضع جدید متولیان تبصره 13 مبنی‌بر آزادسازی بنزین سوپر با نرخ جدید از دو جهت قابل تامل و تفسیر است.

از این رو  انتظار می‌رفت مسئولان محترم سازمان حفاظت محیط‌‌زیست و صنایع ملی با اندیشه صیانت از بهداشت محیط‌زیست جامعه و سرمایه‌های ملی و مردمی و همچنین دغدغه مصالح مشتریان، نسبت به این تصمیم واکنش جدی نشان داده و طراحان چنین نظریه‌هایی را از اجرای این تصمیمات برحذر دارند.

چرا که اولا سیستم نیروی محرکه خودروهای نسل جدید عمدتا سازگار با مصرف بنزین سوپر بوده و در صورت استفاده مستمر از بنزین معمولی کارآیی موتور کاهش یافته، مصرف بنزین در مسافت معین افزایش می‌یابد و قبل از اتمام عمر معمول و پیش‌بینی شده مستهلک می‌شود که از این بابت هم مصرف‌کنندگان و هم سرمایه‌های ملی جامعه متحمل خسران می‌شوند.

از دیگر سو آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها که بسان عارضه‌ای پنهان و غیرقابل محاسبه ارزیابی می‌شود تدریجا سلامت، نشاط و بنیان‌های حیاتی جامعه مظلوم شهری را نشانه رفته و بدون تردید زیان‌های جانی، مالی و بهداشت روانی جامعه را سبب می‌شود و بدیهی است که با چنین تصمیمات ناسزاواری این‌گونه ضایعات تشدید خواهد شد چرا که درجه اکتان بنزین معمولی حدود 87 بوده و درجه اکتان بنزین سوپر 95 است در حالی که درجه اکتان بنزین‌های سوپر در اروپا و کشورهای پیشرفته صنعتی 98 بوده که به جهت ممانعت از احتراق قبل از جرقه شمع باعث ممانعت از پدیده ناک (nock) یا ضربه موتور شده که ضمن مصرف کمتر بنزین و آلودگی هوای کمتر، سلامتی سیستم نیروی محرکه را تضمین می‌کند.

براین اساس جا دارد که دست‌اندرکاران تبصره 13 و متولیان امر قبل از چنین تصمیماتی مصالح شهروندان، محیط‌زیست و سرمایه‌های ملی را ملاک تصمیم‌سازی و مصوبات قرار دهند.

کد خبر 57704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز