چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

گروه بورس: آخرین آمارهای دریافتی نشان می‌دهد که فعالان بازار سرمایه در تیر ماه امسال 3/2 میلیارد دلار در بورس تهران سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

به گزارش همشهری، ارزش کل دادوستدهای انجام شده در بورس تهران طی یک ماه گذشته از مرز 21 هزار میلیارد ریال فراتر رفته است.

در این مدت بیشترین حجم نقدینگی بازار برای خرید سهام مس پرداخت شد، به‌طوری که ارزش مبادلات انجام شده در بازار سهام مس به 6 هزارو 500 میلیارد ریال رسید.

در این مدت ارزش مبادلات سهام 2 شرکت فولاد مبارکه و چادرملو هم بیش از 2 هزار میلیارد ریال بود. فولاد مبارکه در عین حال پرطرفدارترین سهام تیرماه نیز لقب گرفت. تعداد خریداران سهام این شرکت در دوره یاد شده افزون بر 10 هزار نفر بود.

اما درمیان سهام پر سود بازار باید به شرکت ایتالران اشاره کرد، در تیر ماه ارزش سهام این شرکت 70 درصد افزایش یافت. رتبه دوم هم به کشتیرانى رسید. در یک ماه اخیر ارزش سهام این شرکت 68 درصد رشد کرده است.

عنوان سوم جدول هم در اختیار فنر‌سازی‌ خاور است که ارزش دارایی سهامدارانش 55 درصد افزایش یافته است. در همین دوره قیمت سهام سرمایه‌گذارى غدیر هم 52 درصد بالا رفته است.

اما همزمان با پایان تیر ماه و فصل مجامع تابستانی، بورس‌با کاهش قیمت سهام شرکت‌های بزرگ روبه‌رو بوده و ارزش بازار سهام در این روزها با کاهش یک میلیارد دلاری مواجه شده است.

به گزارش فارس، بازار سهام در شرایطی از ابتدای سال تا نیمه تیرماه با رونق روزافزون و رشد قیمت‌ها و رکورد شکنی شاخص‌ها همراه شده بود که طی روزهای اخیر بازار با کاهش یک میلیارد دلاری ارزش مواجه شده است.

ارزش روز بازار که از فرمول تعداد سهام شرکت‌ها ضربدر قیمت روز سهام محاسبه می‌شود، در حالی به‌دلیل افزایش نرخ سهام شرکت‌های فولادی، معدنی و سیمانی و تک سهم‌هایی چون پالایشگاه اصفهان و کشتیرانی با رکورد شکنی بی‌سابقه در طول فعالیت 41 ساله بورس به 7/67 میلیارد دلار سیده بود که طی 2 هفته اخیر در نتیجه سیر نزولی قیمت سهام شرکت‌های برتر و همچنین بازگشایی نمادها با توجه به تقسیم سود سالانه و اثر آن در کاهش قیمت‌ها با کاهش یک میلیارد دلاری به 6/66 میلیارد دلار رسید.

این اتفاق در حالی رخ داده که با توجه به رشد روزافزون و شتاب آلود نرخ سهام برخی شرکت‌های پیشرو، استقرار وضعیت «استراحت» در بازار و متعادل شدن قیمت‌ها قابل پیش‌بینی بود.

کد خبر 58900

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز