همشهری آنلاین: دولت آمریکا در اندیشه خروج فوری نیروهایش از عراق است تا واحد‌های بیشتری را برای نبرد در افغانستان تخصیص دهد.

خبرگزاری اتریش از نیویورک گزارش داد، روزنامه نیویورک تایمز در شماره امروز (یکشنبه 23 تیر) به نقل از محافل دولتی خبر داد با این حال هنوز تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است.

اما یک تا سه تیپ از 15 تیپ جنگی در عراق احتمالا بین ماه سپتامبر و پایان دوره ریاست جمهوری جرج بوش در ژانویه 2009 میلادی جابجا یا برای خروج از عراق آماده می‌شوند.

دلیل این امر علاوه بر بهبود اوضاع امنیتی در عراق، وخامت اوضاع در افغانستان است. در نبرد با طالبان در این کشور، آمریکا و متحدانش در ماه گذشته خسارت‌های بالایی را نسبت به عراق متحمل شده‌اند.

سخنگوی بوش: باید منتظر ماند
با این حال دفتر ریاست جمهوری آمریکا نخواست در خصوص این گزارش اظهار کند. گوردون جاندرو، سخنگوی بوش گفت گر چه رییس جمهور آمریکا امیدوار است سربازان بیشتری را به کشورشان بازگرداند، اما قصد دارد منتظر گزارش وضعیت از دیوید پترائوس، فرمانده ارشد آمریکا در عراق باشد.

این روزنامه همچنین نوشت، در دولت آمریکا این اتفاق قول حاکم است که در عراق تعداد کمتر و در افغانستان تعداد بیشتری سرباز نیاز است. با این حال بوش در قبال عقب‌نشینی فوری از این کشور حاشیه خلیج فارس برخوردی محتاطانه دارد، زیرا نمی‌خواهد موفقیت در ایجاد ثبات در عراق را به خطر بیندازد.

ژنرال پترائوس هم توصیه‌ای مبنی بر عقب‌نشینی محتاطانه خواهد داشت. در حال حاضر 146 هزار سرباز آمریکایی در عراق مستقر هستند که تعداد آنها در سال 2007 به 170 هزار تن می‌رسید.

سیاست آمریکا در قبال عراق موضوعی مهم برای رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکاست. جان مک‌کین، نامزد جمهوری‌خواهان حامی راهبرد دوست هم‌حزبی خود بوش است. برخلاف وی، باراک اوباما، رقیب دموکرات او خواستار چارچوبی زمانی برای عقب‌نشینی نیروها شده است.

کد خبر 57863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز