ناوگان حمل‌ونقل عمومی، به‌ویژه مترو، به دلیل حجم زیاد جابه‌جایی مسافر، یکی از حساس‌ترین مکان‌ها برای انتقال بیماری «کووید ‌ـ ۱۹» میان شهروندان محسوب می‌شود.

ويروس كرونا

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی:  به همین منظور برای پیشگیری و همچنین درمان این بیماری، مترو تهران یکی از نهادهای پیش‌گام در آموزش شهروندی است. چند وقتی است که برای قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا میان شهروندان، طرح تست رایگان ۲۰ دقیقه‌ای تشخیص بیماری کرونا در ۲ ایستگاه شوش و علی‌آباد اجرا می‌شود. طرحی که با استقبال شهروندان چندین بار تمدید شد و همچنین به مناسبت ایام دهه‌فجر در ایستگاه‌های محمدشهر، کرج و گلشهر هم اجرا می‌شود. به همین بهانه، با «سید مجتبی تقوی‌نژاد» معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت مترو تهران درباره جزئیات آن گفت‌وگو کردیم.

  •  ضرورت آموزش رعایت پروتکل‌های بهداشتی

مترو تهران نخستین نهاد شهری بود که قبل از اجباری شدن قانون استفاده از ماسک، بعد از شیوع بیماری
«کووید ‌ـ ۱۹»، پیش‌شرط استفاده مسافران از مترو را استفاده از ماسک عنوان کرد. «سید مجتبی تقوی‌نژاد» با اشاره به این موضوع می‌گوید: «از زمان همه‌گیری بیماری کرونا، شرکت مترو تهران با آموزش‌های همگانی و همکاری با نهادهای مختلف برای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به مسافران تلاش کرد تا شهروندان کمتر در معرض آسیب‌های این بیماری مهلک قرار بگیرند، چراکه روزانه حجم انبوه مسافران از طریق همین مترو تهران جابه‌جا می‌شوند و سفرهای درون‌شهری را انجام می‌دهند و حذف یک بیمار از زنجیره انتقال بیماری به مهار گسترش بیماری کمک می‌کند.»

  •  راه‌اندازی ایستگاه تست رایگان

انجام تست کرونا در ایستگاه مترو در ظرف یک دقیقه انجام می‌شود. بعد از انجام تست، اطلاعات افراد، مانند کد ملی، شماره تماس و سابقه بیماری و مواردی از این ‌دست، گرفته می‌شود. برای اعلام نتیجه هم ۲۰ دقیقه زمان نیاز است. اگر فردی عجله داشته باشد می‌تواند از ایستگاه خارج شود و در صورت مثبت بودن پاسخ تست از طریق شماره ‌تلفن ۴۰۳۰ به او اطلاع‌ داده می‌شود.
تقوی‌نژاد با بیان این نکات توضیح داد: «با مدیرعامل شرکت شهر سالم مذاکراتی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که در ایستگاه‌های مترو می‌توانیم فضایی را برای انجام تست رایگان فراهم کنیم. در ادامه با همکاری دانشگاه علوم و پزشکی در ۲ ایستگاه شوش و علی‌آباد به‌صورت آزمایشی طرح یادشده از ۲۰ دی‌ماه شروع شد. تصمیم ما اجرای یک‌هفته‌ای طرح بود، اما با استقبال خوب شهروندان اجرای طرح چند بار تمدید شد. به مناسبت ایام دهه‌فجر نیز همین طرح در ایستگاه‌های محمدشهر، کرج و گلشهر با همکاری دانشگاه علوم پزشکی البرز اجرا می‌شود.»

  •  همکاری با نهادها برای تداوم طرح

یکی از ویژگی‌های مهم این طرح در دسترس بودن آن برای شهروندان است. در واقع برای انجام این تست حتماً لازم نیست که مسافر مترو باشید. در صورت بروز علائم اولیه این بیماری می‌توانید با مراجعه به این پایگاه‌ها در ایستگاه‌های یادشده از سلامت خود اطمینان خاطر کسب کنید. معاون فرهنگی و اجتماعی مترو تهران در ادامه افزود: «به‌طور میانگین در روز ۷۰ تا ۸۰ نفر برای انجام این تست به ایستگاه مترو مراجعه می‌کنند. اگر وزارت بهداشت و سایر نهادها پای‌کاری باشند، در مترو این فضا را داریم تا اجرای تست کرونا در همه ایستگاه‌های تهران اجرا شود. ما فضا را در اختیار ارگان‌ها قرار می‌دهیم و همچنین کارهای اطلاع‌رسانی را انجام خواهیم داد.»

کد خبر 583387

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha