مدتی است که مسئولان شهری درباره گودهای ناایمن رها شده در شهر هشدار می‌دهند؛ گودهایی که قرار بوده از دل آنها ساختمان‌های بلند قد بکشد، اما به هردلیل پروژه ساخت‌وساز در بدو شروع، متوقف شده و حالا از آن ساختمان‌های بزرگ فقط یک گودال مانده است.

كوهسار

همشهری آنلاین_پریسا نوری:  گرچه این روزها نگاه مدیران شهری اغلب به گودال‌های پرخطر مرکز شهر و محله‌های پر رفت‌وآمد است، اما در شمال شرق پایتخت هم کم نیستند گودها و زمین‌هایی که بیش از یک دهه است وسط بافت مسکونی رها و بلای جان همسایه‌ها شده‌اند. گود و زمین معروف به «خبرگزاری» در محله کوهسار یکی از آنهاست. زمینی که سال ۸۶ با هدف ساخت مجتمع مسکونی برای کارکنان یکی از خبرگزاری‌ها گودبرداری و بلاتکلیف رها شده و حالا ۱۳ سال است که مثل یک وصله ناجور در وسط بافت مسکونی محله کوهسار توی ذوق می‌زند.  

بلوار استقلال را که به طرف شرق تا انتها بروید، به سه‌راهی خیابان استخر می‌رسید، راه چهارمی وجود ندارد؛ چون در مقابلتان زمین بایری است که با علف‌های هرز و خشک پوشیده شده و یک گودال و ساختمان نیمه‌کاره را در دل خود جا داد است. شناسنامه‌اش تابلوی کوچکی است که رویش نوشته شده «خبرگزاری ایرنا»، برای همین محلی‌ها به آن زمین خبرگزاری می‌گویند؛ زمینی که برای اهالی خبرها و خاطرات خوشی به همراه نداشته است.

«مجید دباغ» پیرمرد ۶۵ ساله و از ساکنان قدیمی محله می‌گوید: «حدود ۴۰ سال پیش اینجا همه بیابان بود، اما کم‌کم اهالی آمدند، زمین‌ها را خریدند و ساختند و همه جاآباد شد، فقط ماند این چند هکتار زمین، که فقط یک تابلوی کوچک در آن کاشتند و رفتند.» دباغ نفسی تازه کرده و می‌گوید: «البته حدود ۱۵ سال پیش در این زمین گودبرداری کردند، آهن ریختند و گفتند می‌خواهند خانه یا چاپخانه بسازند، ما هم خوشحال شدیم که بالاخره زمین سروسامان می‌گیرد، اما اوضاع بدتر شد. چون گود را کنده و نیمه‌کاره رها کردند. آن اوایل این خیابان روشنایی درستی هم نداشت، زمین و گود هم حصارنداشت، یادم است چندین بار اهالی به داخل گودال افتادند، یکی‌شان پسرعموی خودم بود که افتاد و پایش شکست.»

  • این‌جا پاتوق معتادها شده است 

ضلع غربی زمین خبرگزاری به خیابان استخر محدود می‌شود. در ضلع شمالی آن هم ردیف ساختمان‌های مسکونی کوتاه و بلند دیده می‌شود که سهم ساکنانشان از چشم‌انداز محلی این زمین متروک و چاله‌های دود گرفته از آتش است. «فروغ پناهی» که از ۱۰ سال پیش در یکی از این ساختمان‌ها زندگی می‌کند، می‌گوید: «وقتی ما این خانه را خریدیم، صاحب بنگاه و همسایه‌ها گفتند قرار است در این زمین، چند مجتمع مسکونی ساخته شود، هر چند نگران سروصدای کارگاه‌های ساختمانی بودیم اما به خودمان دلداری می‌دادیم که کار تمام می‌شود و زمین سروسامان می‌گیرد اما هیچ‌وقت ساخت‌وساز نشد. حالا وضع زمین به قدری بد شده که می‌گوییم حاضریم سروصدا را تحمل کنیم فقط کاش اینجا را زودتر بسازند.»

او به گودال‌های سیاه و ساختمان نیمه‌کاره وسط زمین اشاره کرده و می‌گوید: «اینجا زباله‌دانی و پاتوق معتادها و کارتن‌خواب‌ها شده است. آنها به اینجا می‌آیند و وقتی هواسرد است آتش روشن می‌کنند و زباله و ضایعات را می‌سوزانند. اطرافش هم همین‌طور که می‌بینید پر از سرنگ و وسایل مصرف موادمخدر است. از بخت بد پنجره آشپزخانه و پذیرایی خانه ما هم درست رو به اینجا باز می‌شود، برای همین همیشه پرده را می‌کشیم، وقتی مهمان به خانه‌مان می‌آید از این منظره خجالت می‌کشیم. کاش زودتر اینجا را بسازند یا حداقل شهرداری آن را تبدیل به فضای سبز یا مکان تفریحی کند.» 

  • تکلیف زمین را روشن کنید 

هر چند گودی که در وسط زمین است، چندان عمیق نیست و خطراتی مانند رانش زمین یا ریزش ساختمان‌های اطراف محله را تهدید نمی‌کند، اما به فضای بی‌دفاع شهری تبدیل شده و مشکلات زیادی برای اهالی به وجود آورده است. «امید محمدی» دبیر شورایاری محله کوهسار با تأیید این موضوع درباره پیگیری مشکلات زمین خبرگزاری می‌گوید: «بارها مشکلات این زمین و گود رها شده در آن را با شهرداری در میان گذاشتیم اما جواب شنیدیم که اینجا متعلق به خبرگزاری است و مالک خصوصی دارد و شهرداری درباره آن هیچ مسئولیتی ندارد.»

محمدی در ادامه به نرده‌های سبز رنگی که تا نیمه امتداد پیدا کرده و زمین را از خیابان استخر جدا کرده‌اند اشاره می‌کند و می‌گوید: «چند سال پیش شهرداری این نرده‌ها را نصب کرد ولی معتادها بخشی از آن را کنده‌اند و به راحتی وارد زمین می‌شوند.» دبیر شورایاری محله که معتقد است با نرده گذاشتن یا حتی دیوارکشیدن مشکل حل نمی‌شود، ادامه می‌دهد: «باید تکلیف این زمین مشخص شود یا در آن ساخت‌وساز انجام شود و یا به فضای سبز تبدیل شود و زیر نظر شهرداری اداره شود.» حرف‌هایش به اینجا که می‌رسد نگاهی به اطراف زمین می‌اندازد و دیوار آجری فرسوده جنوب زمین را نشانمان می‌دهد و می‌گوید: «این دیوار مخروبه و قدیمی است و با وزش باد شدید، آجرهایش فرو می‌ریزد و به ماشین‌های عبوری خسارت می‌زند.»

محمدی در ادامه می‌افزاید: «در آخرین جلسه که با شهردار منطقه داشتیم گفتند طبق مصوبه‌ای قرار است در بخشی از زمین خبرگزاری ادامه بلوار استقلال به سمت شرق ساخته شود و تا خیابان بختیاری و رجایی امتداد یابد، امیدوارم که این موضوع به‌زودی اجرایی شود و در حد مصوبه باقی نماند.» 

  • مشکلات رفع می‌شود

مشکلات مربوط به زمین خبرگزاری را با شهرداری منطقه در میان می‌گذاریم و نتیجه آخرین تصمیمات اخذ شده پیرامون آن را جویا می‌شویم. روابط‌عمومی شهرداری با تأیید مصوبه شهرداری برای ساخت امتداد بلوار استقلال می‌گوید: قرار شده بخشی از زمین برای افزایش دسترسی محله در اختیار شهرداری قرار بگیرد و در آن امتداد بلوار استقلال ساخته شود، با این کار هم شبکه معابر محله توسعه پیدا می‌کند و هم مشکلات زمین بایر رفع می‌شود.» 

کد خبر 583813

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha