ابراز علاقه گاهی نیاز به بهانه دارد تا به شکلی خاطره‌انگیز انجام شود اما برخی چیزها به شکلی نمادین برای نشان دادن محبت افراد به یکدیگر جا افتاده‌اند؛ مهم‌ترین آن‌ها شکلات است.

شكلات

به گزارش همشهری‌آنلاین، شکلات یکی از مهم‌ترین ابزارها برای نشان دادن عشق است؛ اما از چه زمان چنین جایگاهی به این خوردنی خوشمزه و مفید (در صورت باکیفیت بودن) تعلق گرفت؟

اکونومیست در گزارشی این موضوع را بررسی کرده است؛ کاکائو به عنوان ماده اصلی شکلات اولین بار در منطقه آمریکای میانه اهمیت پیدا کرد. حدود ۲هزار سال قبل از میلاد مسیح(ع) از دانه کاکائو برای طعم‌دار کردن غذا و تهیه نوشیدنی استفاده می‌شد و علاوه بر استفاده در معاملات، به عنوان نذری نیز در آیین‌های مرتبط با باروری و عشق به کار برده می‌شد.

مایاها و آزتک‌ها از یک نوشیدنی کاکائویی که با گل و عسل طعم‌دار شده بود در مراسم خواستگاری استفاده می‌کردند تا مذاکرات خواستگار با پدر دختر با طعمی خوشایند پیش برود.

استعمارگران اروپایی در ابتدا به کاکائو بدبین بودند اما سرانجام آنها نیز اغوا شدند و دانه‌های کاکائو را به وطن خود بردند. با ورود کاکائو در قاره سبز، در انحصار خاندان سلطنتی و افراد برجسته قرار گرفت اما به سرعت توجه مردم عادی را نیز به خود جلب کرد.

خیلی‌ها به قدرت انرژی‌بخش شکلات معتقد شدند اما نه بدون دلیل؛ کاکائو حاوی تئوبرومین و کافئین است که هر دو موادی مهیج به شمار می‌روند. اگرچه مردم حتی در قرون وسطی نیز در این روز کادوهایی شیرین می‌دادند، ویکتوریایی‌ها به طور مشخص شکلات را به عنوان یک خوراکی عاشقانه، به ویژه برای روز ولنتاین تثبیت کردند.

این ریچارد کادبری، بنیانگذار مشهور شرکت شکلات‌سازی انگلیس بود که ایده‌ای درخشان داد؛ در سال ۱۸۶۱ برای نخستین بار شکلات‌ها را در یک جعبه قلبی شکل قرار داد تا حتی بعد از تمام شدن شکلات‌ها، جعبه آن به یادگار بماند.

آمریکایی‌ها با اختراع شکلات‌های «هرشی» در اوایل قرن ۲۰ رابطه بین شکلات و مناسبت‌های عاشقانه را تقویت کردند. اما جالب اینجاست که ابراز عشق بوسیله شکلات همیشه به شکلی برابر نبوده؛ اگرچه در آمریکا زن و مرد هر دو برای یکدیگر شکلات می‌خرند، اما در ژاپن انتظار می‌رود که خانم‌ها برای همسرشان شکلات بخرند.

ریشه‌های این سنت باز هم به قنادی‌ها باز می‌گردد. در دهه ۱۹۵۰، شکلات‌های قلبی شکل به عنوان راهی پذیرفته برای بیان «کوکوهاکو» و اعتراف به عشق توسط بانوان ژاپنی به بازار عرضه شدند؛ به طور سنتی مردان یک ماه بعد در «روز سفید» فرصتی برای ابراز محبت خود پیدا می‌کردند.

امروزه ماجزا شکلی بهتر پیدا کرده، در تبلیغات شکلات‌ها اکثرا خانمی در حال لذت بردن از این خوراکی خوشمزه نشان داده می‌شود و اینطور به نظر می‌رسد که این خانم‌ها هستند که باید یک جعبه شکلات شیرین و قرمز دریافت کنند. (واضح است که نویسنده این گزارش یک خانم بوده :)

کد خبر 584583
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha