همشهری‌آنلاین: رییس جمهور سودان اتهامات دادگاه بین‌المللی جنایی، ضد خود را کذب محض خواند و گفت:

دروغ‌های دادستان دادگاه بین‌المللی جنایی نمی‌تواند سودان را از مسیر پیشرفت و توسعه خارج کند.

خبرگزاری دولتی سودان (سونا) به نقل از ارتشبد عمر البشیر اعلام کرد می‌دانیم چه کسانی پشت پرده این گونه اقدام‌های خصمانه ضد سودان قرار دارند.

وی که در شهر نیالا در منطقه دارفور شمالی سخن می‌گفت از شورشیان مسلحی که در دارفور ضد دولت فعالیت می‌کنند دعوت کرد به روند برقراری آشتی ملی روی آورند و با دولت مذاکره کنند.
البشیر از منی ارکوی میناوی مشاور ارشد رییس جمهور و رهبر جنبش آزادی بخش سودان خواست به خارطوم بازگردد و در مسیر پیشبرد توافقنامه صلح اَبُوجا گام بردارد.

میناوی از حدود یک ماه قبل و در پی ناخرسندی از اقدامات دولت مرکزی سودان با ترک کاخ ریاست جمهوری به دارفور رفت.
برخی اخبار تایید نشده از دیدار وی با ادریس دبی رییس جمهور چاد و برخی رهبران شورشیان دارفور حکایت دارد و اکنون محافل سیاسی سودان نگرانند وی دوباره ضد دولت مرکزی سلاح به دست گیرد.

از طرف دیگر به نوشته مطبوعات سودان، عمر البشیر در حکمی کودکانی را که در حمله شورشیان جنبش عدل و مساوات به خارطوم بوسیله این جنبش به کار گرفته شده بودند عفو کرد.

در حمله بیست و یکم اردیبهشت جنبش عدل و مساوات به خارطوم، ارتش سودان دستکم یکصد و پنجاه کودک زیر پانزده سال را که بیشتر آنان به طور اجباری به کار گرفته شده بودند بازداشت کرد.
برخی از این کودکان در اعترافات خود فاش کردند نیروهای جنبش عدل و مساوات آنان را از روستاهای دارفور ربودند و پس از گذراندن دوره های آموزشی آنان را وادار کردند در حمله به
خارطوم شرکت کنند.

عمر البشیر در سخنان خود در جمع مردم نیالا در دارفور با حمله به دولت فرانسه ، پاریس را یکی از عوامل اصلی محقق نشدن صلح در دارفور معرفی کرد و گفت دولت فرانسه با کمک های خود به جنبش عدل و مساوات از جنایات جنگی این جنبش در دارفور حمایت می کند و مانع از پیوستن این گروه به گفتگوهای صلح می‌شود.

برخی منابع خبری سودان پس از حمله جنبش عدل و مساوات به دارفور اعلام کردند دولت فرانسه از طریق یکی از ماهواره های جاسوسی خود اطلاعات کاملی از آرایش نیروهای ارتش سودان در اختیار شورشیان قرار می دادند و شورشیان از این طریق می توانستند مسافت دو هزار و هشتصد کیلومتری میان دارفور تا خارطوم را در عمق بیابان های گرمسیر و ناشناخته طی کنند بدون آنکه ارتش سودان بتواند ردی از آنان بدست آورد.

عبدالعزیز عشر از مقامات ارشد جنبش عدل و مساوات که یک ماه پس از حمله به خارطوم بدست ارتش سودان بازداشت شد با تایید خبر کمک فرانسه به این جنبش برای حمله به خارطوم در اعتراف های خود فاش کرد سفیر فرانسه در چاد ، در جلسه ای که به منظور برنامه ریزی چگونگی حمله به خارطوم میان رهبران جنبش برپا شده بود حضور داشت

کد خبر 58934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز