دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

کتاب «فلسفه سیاسی آیزایا برلین» نوشته جان گری با ترجمه خشایار دیهیمی در نشر نو منتشر و راهی بازار شد.

کتاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، کتاب «فلسفه سیاسی آیزایا برلین» نوشته جان گری به‌تازگی با ترجمه خشایار دیهیمی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب یکی از عناوین مجموعه «کتابخانه فلسفه سیاسی» است که این‌ناشر منتشر می‌کند و پیش‌تر کتاب‌های «فلسفه سیاسی هانا آرنت» نوشته لی بردشا و «فلسفه سیاسی فون هایِک» نوشته جان گری با ترجمه همین‌مترجم در قالب آن منتشر شده‌اند.

نسخه اصلی این‌کتاب سال ۱۹۹۶ توسط انتشارات دانشگاه پرینستون منتشر شده و جان گری در آن، در پی تشریح آرا و عقاید آیزایا برلین فیلسوف و نظریه‌پرداز سیاسی انگلیسی است که سال ۱۹۰۹ متولد شد و سال ۱۹۹۷ درگذشت. او از فیلسوفان سیاسی و مهاجران اندیشمند قرن بیستم است که از روسیه به انگلستان رفت و تجربیاتش از ضربه‌های دردناک سیاسی و رژیم‌های توتالیتر، دست اول و مستقیم بود. این‌تجربیات و حضورش در انگلستان، باعث شکل‌گیری نظریات سیاسی او شد اما میراث غیرانگلیسی برلین، شور آتشین و درک تراژیک از زندگی انسان است.

برلین در نوشته‌ها و مواضع خود، با اصول بینادی سنت فکری غرب در تضاد و دشمنی است و لیبرالیسمی که در پی آن است، مبارزه‌جو و متمایز از لیبرالیسم متداول غربی است. جان گری در کتابی که برای معرفی این‌فیلسوف نوشته، بر این‌مساله تاکید دارد که پلورالیسم ارزشی، به عنوان اندیشه واحد و بنیادین و نیروی حیاتی همه آثار آیزایا برلین است. گری می‌گوید چنین نگاهی در فلسفه سیاسی برلین، باعث شده که تصور جامعه کاملی که در آن همه آرمان‌ها و خیرهای اصیل به دست می‌آید، نه تنها آرمان‌شهری بلکه ذاتا متناقض باشد.

گری در توضیح بیشتر و تشریح عقاید برلین، می‌گوید لیبرالیسم او، رواقی و تراژیک است و کشمش و تضاد را بین ارزش‌های رقیب اجتناب‌ناپذیر می‌داند. همچنین خسارت‌های ناشی از آن را هم جبران‌ناپذیر می‌شمارد. گری در این‌کتاب از وقایع و حوادث زندگی برلین،‌ فقط تا حدی یاد کرده که به اندیشه و فلسفه او ارتباط پیدا می‌کنند.

این‌کتاب ۶ فصل اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «اندیشه آزادی»، «پلورالیسم»، «تاریخ»، «ناسیونالیسم»، «رمانتیسم و ضد روشنفکری» و «لیبرالیسم آگونیستی».

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

خود برلین پلورالیسم ارزشی‌اش را در نویسندگانی چون ماکیاولّی، مونتسکیو، ویکو، و هردر بازجسته و تشخیص داده است که یا به صورت آموزه‌ای آشکار در آثارشان عیان شده است، یا در غیر این‌صورت پیش‌فرض بیان‌نشده اندیشه‌شان بوده است. حال این سوال پیش می‌آید که آیا این‌آموزه، به آن شکلی که در آثار برلین می‌یابیم، آموزه‌ای اصیل و ابتکاری است یا نه. اینکه در زندگی اخلاقی ما باید بدون کمک اصلی فراگیر ارزشها را با هم متعادل کنیم نظر و نگرش شهودگرایان اخلاقیی نظیر راس و رشدال بود که آثارشان در دهه بیست در آکسفورد، زمانی که برلین دانشجوی آنجا بود، خوانده می‌شد. اما در آثار برلین هیچ مفهوم شهودگرایانه با جنبه اخلاقی نیست که تضادهای میان ارزشهای توافق‌ناپذیر را بتوان به‌نحوی با آن آشتی داد، و در مقابل، در آثار شهودگرایان هم هیچ التفاتی به توافق‌ناپذیری خیرهایی که با صورتهای کلی زندگی همراهند دیده نمی‌شود.

این‌کتاب با ۲۴۵ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 589520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha