شنبه ۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

برای افرادی که از سیستم حمل و نقل عمومی به ویژه خودروهای مسافربر استفاده می‌کنند، جر و بحث با برخی رانندگان به امری کاملا عادی تبدیل شده‌ است که معمولاً نتیجه‌ای به دنبال ندارد.

می‌توانید پیاده شوید

برخی از رانندگان گمان می‌کنند که چون خودرو، وسیله شخصی آنهاست، پس می‌توانند هر طور که مایلند با آن رانندگی کنند.

این در حالی است که خودرو‌های مسافربر در واقع محل کسب رانندگان است و آنها وظیفه دارند، رضایت خاطر مشتری که درواقع همان مسافر است را تامین کنند.

به عنوان مثال برخی از شاغلان این صنف که با سرعت سرسام‌آوری در خیابان‌ها رانندگی می کنند در مقابل اعتراض مسافران نسبت به سرعت زیاد این جمله را تکرار می‌کنند که « این یک وسیله شخصی است و اگر مایل نیستید، می‌توانید پیاده شوید.»

به هر حال اگر روی تمام شیشه‌های خودروهای مسافر بر تلفن واحد شکایات مردمی نصب شده باشد مسافران می‌توانند هرگونه تخلف راننده را به این شماره اطلاع دهند و از حقوق خود دفاع کنند.

 نان‌های خمیر

با وجود اینکه برنامه‌های زیادی برای جلوگیری از اسراف آرد و نان در دست اجراست اما هنوز هم برخی بی‌مبالاتی‌های به ظاهر ساده موجب می شود که به میزان بسیار زیادی در مصرف نان اسراف شود.

به بیان دیگر قبل از اجرای این برنامه‌ها می توان اصول ساده‌ای را رعایت کرد که تاثیر زیادی بر کاهش اسراف نان دارند. هرچند قیمت نان افزایش یافته و مردم بالطبع، انتظار دریافت نان با کیفیت‌تری دارند اما متاسفانه برخی از نانوایی‌ها اصول اولیه پخت نان که دادن نان برشته به دست مشتری است را رعایت نمی کنند.

برخی از نانوایی‌ها به دلیل بی‌دقتی شاطر یا تنظیم نبودن شعله تنور، نان‌هایی را به مشتری می‌دهند که تنها وسط آن قابل خوردن است و بدون اغراق نیمی از آن به دلیل خمیر بودن، اسراف می‌شود.

این در حالی است که می توان به سادگی و با اندکی دقت از پخت نان‌های خمیر جلوگیری کرد تا در همین مرحله تا حدود زیادی از اسراف جلوگیری شود. 

رفت و آمد برق در بانک‌ها

از وقتی برق با شهروندان حسابی خودمانی شده و مدام در منازل و محل‌کار آنها در رفت و آمد است، صف بانک‌ها نیز قد کشیده است.

این روز‌ها به هر بانکی سر بزنید، جلوی عبارت (تعداد افراد در صف) نوبت، می‌توانید اعدادی بین 40 تا 100 نفر را ببینید. به نظر می‌رسد قطعی برق در کنار محدودبودن برق‌رسانی سیستم یوپی‌اس(برق اضطراری) ، کارآیی بانک‌‌ها را کاهش داده است.

تمام شهروندانی که در صف‌ها منتظر ایستاده‌اند  به همراه خستگی ناشی از انتظار در صف‌های طولانی،‌ با اضطراب ناشی از امکان قطع برق و مختل شدن روال معمول کار بانک دست و پنجه نرم می‌کنند.

این در حالی است که برخی بانک‌ها نیز فقط یک تا 2 باجه فعال دارند و رئیس بانک ترجیح می‌دهد از باقی کارمندان در دیگر قسمت‌های بانک استفاده کند. تجربه نشان می‌دهد اعتراض شهروندان به رئیس بانک نیز کاری از پیش نمی‌برد.

زباله‌ها در زنجیر

گویا برخی از شهروندان علاقه خاصی به سطل‌های مکانیزه زباله دارند و برای حفظ آنها حتی حاضرند زباله‌ها را به قفل و زنجیر بکشند.

شهروندان یاد شده با انگیزه جلوگیری از جابجایی سطل‌های مکانیزه آن‌را به درخت یا هر چیز دیگر قفل می‌کنند و به خیال خود جلوی تخلف برخی راننده‌های جویای جای پارک را می‌گیرند. غافل از اینکه طراح‌ این سطل‌ها، چهارچرخ درشت را  برای جابجایی مجاز آن پیش بینی کرده است.

بدین معنی که این افراد با قفل‌کردن سطل در کنار جلوگیری از تخلف راننده‌های جویای جای پارک، جلوی تخلیه صحیح و سریع آن‌را هم می‌گیرند.

به هر حال راننده‌ها نیز باید به این نکته توجه کنند که خودخواهی و تخلف آنها شامل  دستکاری سطل‌ها و خارج کردن آنها از محل در نظر گرفته شده برای آنها، شهروندان را وادار به این کار می‌کند.

البته چنانچه خود ماموران شهرداری، هنگام تخلیه سطل‌ها، اقدام به قفل و بازکردن آنها کنند شاید از جابه‌جایی غیرقانونی آنها جلوگیری شود.       

کد خبر 59115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز