بهار ۱۴۰۰ از راه رسید و همچنان فرهنگسراها با وجود جولان ویروس کرونا اغلب برنامه‌های خود را به‌صورت غیرحضوری و از طریق فضای مجازی ادامه می‌دهند.

فرهنگسرا

همشهری آنلاین _ معصومه حق‌جو:  از اول فروردین کانون‌های فعال فرهنگسرای سرو و فرهنگسرای خانواده بیکار ننشستند و با توجه به اینکه نوروز امسال مصادف با ماه رجب و اعیاد شعبانیه است، برنامه‌های متنوعی برای شهروندان در نظر گرفتند. علاوه بر برنامه‌هایی که در نوروز برگزار کردند، برنامه‌های متنوعی هم در طول سال تدارک دیده‌اند. این برنامه‌ها اصولاً شامل پادکست‌های مناسبتی، جشنواره‌های متنوع، برنامه‌های طنز، مسابقه گویندگی و نویسندگی و... است. با برخی از دبیران کانون‌های این دو فرهنگسرا صحبت کردیم و چگونگی اجرای این برنامه‌ها را از آنها جویا شدیم.

دست پُر فرهنگسراها در فضای مجازی
انسیه روستایی/ دبیر کانون ریحانه
  • تأسیس رادیو اینترنتی ریحانه

یکی از کانون‌های فعال فرهنگسرای سرو، کانون ریحانه است که با توجه به رسالت خود در حوزه اجتماعی ‌ـ فرهنگی سیاست‌هایی را در بخش رسانه‌ای پایه‌گذاری کرده و برنامه‌هایی را برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته است.
به گفته دبیر کانون ریحانه، تأسیس رادیو اینترنتی یکی از برنامه‌هایی است که در بهار امسال کلید خورد. «انسیه روستایی» می‌گوید: «این رادیو برنامه‌های مختلف فرهنگی و علمی را به‌صورت فایل صوتی و پادکست‌های رادیویی برای مخاطبان پخش می‌کند و با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه شده است.»
 برنامه دیگر، برگزاری مسابقات اجرا و گویندگی برای علاقه‌مندان به این رشته‌هاست که با ادامه داشتن همه‌گیری به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود.
این روزها با پاندمی کرونا اکثر شهروندان، به‌خصوص جوان‌ها، بیشتر وقت خود را در فضای مجازی می‌گذرانند و با تولید محتوا و انتشار آن اوقات فراغت خود را پر می‌کنند. روستایی می‌گوید: «شورای سیاستگذاری کانون ریحانه برای علاقه‌مندان به حوزه تولید محتوا و آموزش آنها برای تولید محتواهای تأثیرگذار، کلاس‌هایی را برگزار کرده است و این روند را در سال جدید ادامه می‌دهد.»
دبیر کانون ریحانه با اشاره به دیگر فعالیت‌های پیش‌بینی‌شده ادامه می‌دهد: «اجرای دوره‌های فن بیان و گویندگی و دوره‌های ژورنالیست رادیویی از دیگر فعالیت‌هایی است که با توجه به پروتکل‌های بهداشتی در حال انجام است.»

دست پُر فرهنگسراها در فضای مجازی
شهرام صدیق/ دبیر کانون ویدار
  • فعالیت‌های کانون هنری ویدار

یکی دیگر از کانون‌های فعال در فرهنگسرای سرو، کانون هنری ویدار است که «شهرام صدیق» دبیری آن را برعهده دارد.
او هم درباره برنامه‌های کانون ویدار در بهار ۱۴۰۰ می‌گوید: «سعی کردیم، با توجه به کرونا و خانه‌نشینی مردم، با برگزاری برنامه‌های طنز حال و هوای خانواده‌ها را عوض کنیم. برنامه طنز «شکرپنیر» هم به پیشنهاد فرهنگسرای سرو آماده شد. در این برنامه آیتم‌هایی از جمله نمایش رادیویی، گزارش، گفت‌وگو با کارشناس، داستان‌خوانی و دکلمه با ماهیت طنز برای اجرا و پخش آماده شدند.»
جشنواره هنری گویندگی از برنامه‌های ویدار است. مسابقه گویندگی و نویسندگی به همراه نمایشنامه‌خوانی از دیگر بخش‌های جشنواره است. بعد از داوری آثار به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود. علاوه بر این جشنواره، هنرجویان علاقه‌مند طی امسال در کارگاه‌های آموزش گویندگی، فنونی از جمله پرورش صدا، فن بیان، پرورش حس، مجریگری، ارتباطات مؤثر، میکس و تدوین را هم می‌آموزند.
از آنجا که کتاب موجب افزایش قدرت ذهنی در افراد می‌شود، کانون ویدار نسبت به تولید کتاب‌های صوتی برای کودکان و نوجوانان و بزرگسالان هم اقدام کرده است. صدیق می‌گوید: «علاوه بر کتاب‌های صوتی، با تهیه پادکست، به‌خصوص در اعیاد شعبانیه و مناسب‌های مختلفی که در طول سال داریم، فعالیت می‌کنیم.»

دست پُر فرهنگسراها در فضای مجازی
شیوا مقدم/ رئیس فرهنگسرای خانواده
  • انتشار فتوکلیپ «احوال نو، سال نو»

فرهنگسرای خانواده هم با شیوع این ویروس، آموزش‌ها و دوره‌های بهاره خود را در قالب تولید محتوای آموزشی یا مناسبتی به‌صورت مجازی برگزار می‌کند و در صورت ادامه روند فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی به‌صورت مجازی این روند در سال ۱۴۰۰ ادامه دارد.
«شیوا مقدم» رئیس فرهنگسرای خانواده، در این‌باره می‌گوید: «فتوکلیپ «احوال نو، سال نو» از برنامه‌هایی است که در روزهای آغاز سال نو در فضای مجازی این مرکز انتشار یافت. در این فتوکلیپ نکته‌های شاد برای ایجاد انگیزه در سال جدید منتشر ‌شد.»
او ادامه می‌دهد: «از آنجا که ازدواج در سلامت روحی و روانی جوانان نقش مؤثری دارد، فرهنگسرای خانواده در موشن‌گرافی «چراغ خانه» این موضوع مهم را بررسی کرده است.»

دست پُر فرهنگسراها در فضای مجازی


این روزها که دسترسی به مراکز مشاوره کودک با وجود کرونا دشوار است، فرهنگسرای خانواده سعی کرده برای والدین امکانی فراهم کند تا با برخی نکات در زمینه پرورش کودک از طریق فضای مجازی این مرکز آشنا شوند. مقدم در این‌باره توضیح می‌دهد: «رعایت نکات حساس در تربیت فرزند نقشی حیاتی در رشد و شکوفایی آنها دارد و نحوه رفتار والدین در کودکی، اساس شکل‌گیری شخصیت فرزندان در آینده است. در موشن‌تایپ «نورِدیده»، با بهره‌گیری از سخنان کارشناسان مطرح در برنامه، نکات مفید در زمینه اصول مهارت تربیت فرزند برای گسترش آرامش و مهربانی در روابط فردی، اجتماعی و خانواده در فضای مجازی منتشر می‌شود.»

دست پُر فرهنگسراها در فضای مجازی


رئیس فرهنگسرای خانواده با اشاره به اینکه در شرایط فعلی، با وجود کرونا، ارتقای سطح سلامت جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است، می‌گوید: «در کانون طب سنتی همچون سال قبل اصول صحیح سبک زندگی سالم در فضای مجازی آموزش داده می‌شود. البته اگر محدودیت‌های کرونایی رفع شود همانند گذشته این کلاس‌ها به‌صورت حضوری با حضور «مژده ارجمندی» برگزار می‌شود.»
به گفته او، کانون مذهبی «بر ستیغ چکاد» که از کانون‌های فعال فرهنگسرای خانواده است هم مانند سال گذشته در مناسبت‌ها و مراسم‌ و اعیاد مذهبی با انتشار ویدئوکلیپ سعی می‌کند تا برنامه‌های خود را به‌صورت مجازی برگزار کند. برنامه‌هایی که در روز «جشن نیمه شعبان» در فضای مجازی برگزار شد از نمونه‌های فعالیت کانون بر ستیغ چکاد بود.

دست پُر فرهنگسراها در فضای مجازی
فاطمه مصیبی
  • مردم چه می‌گویند؟

«فاطمه مصیبی» که یک فرزند خردسال دارد، به گفته خودش، از مدت‌ها قبل پای ثابت موشن‌گرافی «نورِدیده» است. او می‌گوید: «یکی ‌ـ دو سال است که صفحه مجازی فرهنگسرای خانواده را دنبال می‌کنم. قبل از شیوع کرونا با توجه به اینکه یک مادر کارمند بودم و زمانی برای مطالعه کتاب نداشتم، «نورِدیده» را زمانی که در اتوبوس یا تاکسی بودم، در اینستاگرام دنبال می‌کردم.»
او ادامه می‌دهد: «در ایام عید هم فرهنگسرای خانواده و تهیه‌کنندگان این موشن‌گرافی همچنان فعالیت داشتند و با پست‌های آموزشی و ارائه نکات مفید اطلاعات خوبی به مخاطب می‌دادند. البته انتقادی هم به این برنامه دارم: بهتر بود برای پرورش و تربیت فرزندان نوجوان هم در موشن‌گرافی «نورِدیده» نکاتی مطرح شود و فقط مختص کودکان نباشد.»

دست پُر فرهنگسراها در فضای مجازی
«محمدرضا کرباسی»

«محمدرضا کرباسی» یکی از طرفداران برنامه «شکرپنیر» است. او می‌گوید: «گوش دادن به این برنامه مرا به خاطرات دهه ۷۰ و برنامه صبح جمعه با شما می‌برد. یادم هست که صبح‌های جمعه به شوق شنیدن این برنامه بیدار می‌شدم. شکرپنیر هم با همان زبان طنز گویندگانش در نوروز لبخند را به لب مخاطب می‌آورد.»
این جوان ادامه می‌دهد: «با توجه به دوران خانه‌نشینی اجباری در نوروز ۱۴۰۰، تهیه چنین برنامه‌ای با همت رادیو جوان و گروه ویدار لحظات خوشی را برایم رقم زد. امیدوارم تهیه‌کنندگان این برنامه رادیویی در سال جدید هم حداقل هفته‌ای یکبار این برنامه را در فضای مجازی منتشر کنند. هنوز جای چنین برنامه‌هایی در رادیو خالی است.»

کد خبر 594100

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha